هر آنچه میخواهید از قارچ صدفی بدانید

جهت سوراخ کردن پلاستیکها لازم است از تیغ ضد عونی شده توسط الکل استفاده گردد تا آلودگی احتمالی وارد بستر نگردد و همچنین محل سوراخ با پنبه آغشته به سم مالاتیون یا دیازینون 10%پوشیده شود تا از تجمع مگسها و پشه های ریزی که توسط بوی کمپوست جلب میگردند جلوگیری بعمل آید

جهت کشت < کاه و کلش ضدعفونی شده را بر روی میز مخصوص کشت یا پلاستیک پهن شده بر روی زمین میریزند تا دما و رطوبت آن مناسب گردد . ( این عمل را معمولا درون اطاق کشت انجام میدهند )

سپس به ارتفاع 20 سانتی متر کاه و کلش در ته پلاستیک ریخته و یک لایه بذر به آن اضافه مینمایند . بذر را معمولا در اطراف پلاستیک میریزند چون قارچ به صورت شعاعی رشد میکند و وسط پلاستیک را خواهد پوشاند . سپس یک لایه 20 سانتی مترکاه و کلش و یک لایه بذر به آن اضافه میکنند و این عمل را تکرار میکنند تا پلاستیک پرگردد.

لازم است لایه اول و آخر کاه و کلش را کمتر از دیگر لایه های کاه و کلش بریزند .

چون در یک سمت بذر قرار گرفته است این عمل به رشد یکنواخت و سریعتر کمپوست کمک خواهد کرد بعد از اضافه کردن یک لایه کاه و کلش مقداری آن را فشار میدهند تا فاصله میان بذر و کاه و کلش را کاهش دهند و به یکدیگر بچسبند و بذر بهتر بتواند رشد کند و پلاستیک کشت شده پس از بسته شدن درب آن توسط نخ ، قابل انتقال به سالن پرورش میباشند . در سالن پرورش میتوان این پلاستیک را توسط نخهای بسته شده به سقف به صورت آویزان قرار داد یا اینکه آن را بر روی طبقه های فلزی یا چوبی ایجاد شده به این منظور قرار داد . چنانچه به صورت آویزان قرار دهیم . استفاده کمتری از فضا خواهیم نمود و اگر بر روی طبقه های مخصوص قرار دهیم استفاده بیشتری از فضا خواهیم کرد ، ولی این کار مستلزم پرداخت هزینه اولیه ایجاد چنین طبقه هایی است . این طبقه ها از قوطی های فلزی ساخته میشوند که به طول شش متر به موازات همدیگر به فاصله 30 سانتیمتر قرار گرفته اند.

نردبانهای مذکور را به فاصله 2متر از یکدیگر قرار میدهند و قوطی های فلزی مذکور را بر روی پله های این نردبانها قرار میدهند . تعداد طبقات یا پله ها نردبان براساس سقف سالن قابل افزایش میباشد . ولی معمولا 3 الی 4 طبقه استفاده میکنند و پس از ساخت جهت جلوگیری از زنگ زدگی آنها را رنگ میکنند . کمپوست کشت شده را بر روی حد فاصل قوطی های موازات جوش خورده مذکور قرار میدهند و کمپوست ها را از یکدیگر 30 سانتیمتر فاصله میدهند تا زمانی که محصول تولید شد ، قارچها بتوانند رشد کنند و محصول دو کمپوست مجاور در یکدیگر تداخل ننماید.

چنانچه از این روش استفاده شود ، سالن ظاهر زیبا و منظمی پیدا خواهد نمود و از فضا و مکان استفاده بهینه به عمل خواهد آمد .

در روش آویزان ، نخهایی از سقف به طرف پایین آویزان میکنند و کمپوست آماده شده را با نخ آویزان میکنند لازم است محلی از سقف که نخ به آن آویزان میشود کاملا محکم باشد و توانایی تحمل وزن کمپوست را داشته باشد . همچنین کمپوستی که جهت این روش تهیه میشود لازم است تمهیداتی بر روی آن جهت آویزان کرده اندیشیده شود.جهت  این امر دو تکه چوب یا فلز 30 سانتیمتری از وسط به طور عمود بر روی هم قرار میدهند و با نخ پلاستیکی محکم از ته پلاستیک به این چوبها وصل میکنند و از وسط پلاستیک به بالا می آورند به طوری که این نخ در وسط پلاستیک قرار گرفته باشد و اطراف آن را کمپوست احاطه کرده باشد.

این نخ را میتوان درون سالن پرورش جهت آویزان کردن کمپوست استفاده نمود و پس از سفید شدن پلاستیک به راحتی میتوان پلاستیک اطراف کمپوست با تیغ تیز برید و جدا نمود و یا اینکه اطراف پلاستیک را سوراخ نمود.

روش دیگر آویزان کردن ، قرار دادن نخ به صورت بعلاوه در بیرون پلاستیک پس از کشت کردن آن میباشد . البته در این روش به علت قرار گرفتن نخ در اطراف پلاستیک نمیتوان آن را به راحتی و کامل جدا نمود ولی در صورتی که هدف سوراخ نمودن کمپوست باشد میتوان از این راه نیز استفاده کرد ولی لازم است که در ته کمپوست چوبها یا فلزهای توضیح داده شده در روش قبل را قرار داد . در روش قبل نخ از وسط کمپوست خارج میگردد ولی در این روش چهار عدد نخ از چهار طرف کمپوست میگذرد و دربالای پلاستیک این چهار نخ به هم متصل شده و به سقف آویزان میگردند.

در روش کشت درون پلاستیک پی از قرار دادن کمپوست ها درون سالن پرورش به مدت 10 الی 30 روز طول میکشد تا دوره رشد رویشی قارچ طی گردد و علت اختلاف زیاد زمانی جهت سفید شدن مربوط به شرایط میحیطی سالن روش و کیفیت اسپان و نوع بستر کشتی است که استفاده میشود ، چنانچه کاه و کلش برنج استفاده گردد زمان سفید شدن کمتر میباشد و اگر از براده چوب استفاده گردد این زمان خیلی طول خواهد کشید . اگر محیط پرورش سردتر از دمای ایده آل قارچ باشد رشد آن کند خواهد شد و این زمان افزایش خواهد یافت .

چنانچه اسپان مورد استفاده از نسل F1  باشد و میسیلیوم پرورشی درون آزمایشگاه بر روی محیط غذای کاملی رشد داده شده باشد قدرت رویش بالایی خواهد داشت و سریع کمپوست را سفید خواهد کرد چنانچه ملاحظه میگردد عوامل متعددی در رشد قارچ تاپیر گذار میباشند و جهت تولید و برداشت اقتصادی و در زمان مناسب شناخت تک تک این عوامل لازم میباشد.

پس از سفید شدن کامل و یکنواخت کمپوست ، پلاستیک را جدا میکنیم یا تعداد 50 الی 60 سوراخ بر روی آن ایجاد کرده ایم که پین ها درم کل این سوراخ تشکیل میشوند و بارشد تدریجی قارچ از سوراخها بیرون می آید.

لازم است پس از برداشتن پلاستیک رطوبت 80 تا 90% محیط تامین شود و همچنین تهویه مناسب انجام گیرد ، چون در مرحله زایشی قارچ به اکسیژن فراوان نیازمندمیباشد . در صورتی که پلاستیک را از کمپوست جدا گردد به علت رشد میسیلیوم در بین کاه و کلش باعث به هم چسبیدن آنها به یکدیگر میگردد و از پاشیدگی و جدا شدنشان جلوگیری به عمل می آید.

پس از سفید شدن کمپوست مدت 4تا7 روز طول میکشد تا پینها ظاهر شوند و 3تا 5 روز نیز طول میکشد تا کاملا بزرگ و قابل برداشت شوند تعداد 5تا7 فلاش قابل برداشت خواهد بود.

شرایط مرحل داشت قارچ صدفی

بعد از کشت توسط هریک از مراحل شرایط ایده آل محیط رشد و پرورش قارچ بر بازدهی و کیفیت محصول تاثیر گذار خواهد بود . قارچ دو مرحله رشد را طی میکن که عبارتنداز:

1-رشد رویشی

2-رشد زایشی

در شد رویشی میسیلیومهاب قارچ درون بستر کشت اشاعه پیدا میکنند و تمام آن را میپوشاند که با آن اصطلاحا سفید شدن کمپوست میگویند و تا زمانی که تمام بستر توسط قارچ پوشیده نگردد مرحله رشد زایشی آن شروع نمیشود ، در واقع قارچ با تمام شدن دوره رشد رویشی و پوشاندن کل بستر احساس خطر انقراض میکند و شروع به تولید اندام زایشی مینماید که همان میوه قارچ میباشد . که درون همان کلاهکهای قارچ هاگ یا همان اندام زایشی تولید میگردد . این هاگها در اصطلاح علمی به بازدیدیسپور معروف میباشد و چنانچه این هاگها در محیط غذایی مناسب قرار گیرند توانایی ایجاد هیف و نهایتا میسیلیوم جدید را دارا میباشد که باعث تکرار سیکل زندگی قارچ میگردد . در زمان رشد رویشی قارچ به اسیژن کمی نیاز دارد و چنانچه در این مرحله تهویه کم درون سالن انتظار برقرار باشد اشکال بوجود نمی آید . دمای ایده آل رشد 25 درجه سانتیگراد  میشود و نور جهت این مرحله نیاز میباشد.

اگر رطوبت نسبی محیط کاهش یابد چون بسترها معمولا توسط پلاستیک پوشیده شده اند تاثیر کمی بر روی آنها خواهد گذاشت ولی جهت عدم نیاز به آبیاری سطوح کمپوست در اثر کم شدن رطوبت سالن و متعاقبا بستر کشت بهتر است رطوبت محیط بین 80-70 نگهداری گردد.چنانچه شرایط محیطی ایده آل را در این مرحله ایجاد نماییم بین 10 تا 20 روز تمام بستر توسط میسیلیوم قارچ پوشیده خواهد شد و بعد ازآن قارچ وارد فاز زایشی خواهد گردید .

قارچ در فاز زایشی زیادی جهت رشد و نمو نیاز خواهد داشت لذا ایجاد یک تهوهی مناسب کاملا ضروری میباشد . ولی سعی شود تهویه به صورتی باشد که کوران هوا درون سالن ایجاد نگردد یک جریان ملایم و مدام هوا جهت این کار مناسب میباشد.جهت تحریک میسیلیومهای قارچ به تشکیل گره های و پین دهی مقداری نور نیاز میباشد در اصطلاح علمی نور مورد نیاز2000لوکس عنوان میگردد که نور طبیعی سالن در روز نحوی که اشیاءبه وضوح دیده شوند کافی میباشد و تاریکی مطلق در تمام مراحل رشد قارچ باعث عدم تشکیل گره های قارچ و پین دهی خواهد شد و نور زیاد و بیش از حد نیز مورفولوژی قارچ و رنگ آنها را دچار تغییر خواهد کرد این تغییرات به صورت دراز شدن پایه ها یا کدر و مات شدن رنگ کلاهکها خواهد بود رطوبت نسبی هوا در این فاز بین90-80 % میباشد . چنانچه رطوبت سالن کم شد و سطح بسترها خشک گردید میتوان به طور ملایم به آبیاری سطح بستر اقدام نمود .

چنانچه آبیاری سطح بستراز بین خواهد رفت که اشکال چندانی در تولید نخواهد نمود.

جهت تحریک قارچ از فاز رویشی به زایشی یک شوک به کار سرعت خواهد بخشید در طبیعت این شوک به صورت صداهای شدید و ناگهانی رعد و برق اتفاق می افتد . مشاهده میشود که پس از یک رعد و برق ناگهانی و به دنبال آن یک باران در بهار یا اواخبر زمستان در طبیعت به طور ناگهانی و به دنیال آن یک باران در بهار یا اواخر زمستان در طبیعت به طور ناگهانی قارچها ظاهر میگردند در حقیقت وارد شدن یک شوک صوتی و تامین رطوبت مورد نیاز توسط باران به طور طبیعی این کار را در طبیعت انجام میدهد و قارچهایی که دوره رشد رویشی خود را گذرانده بودنده اند و منتظر یک فرصت محیطی مناسب بوده اند با فراهم شدن شرایط سر از خاک بیرون می آورند و این دلیل دیدن انبوهی از قارچها در یک صبح بهاری پس از بارش باران ملایم شب قیل میباشد . لذا در سالن پرورش میتوانیم این شرایط را به طور مصنوعی ایجاد نماییم و با ایجاد صدای ناگهانی و مصنوعی توسط ترقه با صدای رادیو ضبط و تامین رطوبت مناسب از طبیعت تقلید نماییم .

پس از تشکیل پینها مشاهده میگردد که تعدادی ازآنها پژمرده میشوند و از بین میروند که این مسئله در فلاشهای پایانی شدت بیشتری میگردد . که این امر مربوط به ضعیف بدون بستر کشت از نظر غذایی و همچنین ضعیف بودن اسپان مصرفی میباشد . به هرحال چنانچه تعدادی پین زیادی از تمام سطوح بستر خارج گردد بدیهی است غذای لازم جهت تمام آنها تامین نگردد و تعدادی ازآنها پژمرده و از بین بروند .

جهت کم کردن این پین مردگیها دو را وجود دارد . استفاده از اسپان قوی و نسل F1 و غنی نمودن کمپوست که در مورد غنی نمودن کمپوست در بخشهای بعدی توضیح داده خواهد شد.

5تا7 روز پس از سفید شدن کمپوست ها اولین پینها ظاهر میشوند که ظرف 3الی 4 روز بزرگ میشوند و قابل برداشت میباشند و یک هفته پس از فلاش اول ، فلاش دوم ظاهر خواهد گردید و هرهفته یک فلاش خواهیم داشت.

معمولا پس از 4تا5فلاش کمپوست را از سالن خارج میکنند و کمپوست جدید جایگزین آن مینمایند . چنانچه کمپوست در سالن باقی بماند فلاشهای بعدی نیز خواهد داشت ولی قارچ تولید شده کم خواهد بود  . از هر کمپوست یک یا دو قارچ بوجود خواهد آمد . علاوه بر آن کیفیت مطلوبی نخواهد داشت و قارچهای کوچک پژمرده و رنگ پریده ای تولید خواهد شد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود که در سالن باقی بماند و بهتر است به جای آن یک کمپوست جدید قرار گیرد .

البته فلاشهای آخر محصول کمتر و با کیفیت پایینتری تولید خواهند نمود .

پرورش قارچ صدفی : از انجایی که پرورش قارچها معمولا در محیطی بسته انجام می شود ؛ لذا قارچهای صدفی را میتوان در هر منطقه جغرافیایی و با هرنوع آب و هوایی کشت کرد . این قارچها میتوانند اختلاف درجه حرارت 16تا30درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

در یک انبار با مساحت 80 متر مربع: در یک انبار 80 متری بیش از یک تن قارچ میتوان تولید کرد . زمان لازم برای این کار حدود 2ماه بوده و اولین برداشت پس از یک ماه بدست می آید . این جزوه برای تولید قارچ صدفی در سطحی پایین تر از این میزان نوشته شده بدیهی است جهت تولید در مقیاس بالا دانش فنی بیشتری مورد نیاز می باشد ؛ که در کلاسهای تئوری عملی ارائه خواهد شد .

فضای مورد نیاز : برای کشت قارچ صدفی می توان از یک اتاق ؛ زیرزمین ؛ انبار متروکه ؛ یا هرمکان خالی دیگر که دارای سقف مناسب باشد استفاده نمود . این مکان باید توانایی نگهداری دمای اطاق را داشته باشد بطوریکه ؛ تا حد امکان از اختلاف شدید درجه حرارت جلوگیری کند .

محیط کشت قارچ صدفی : محیط کشت قارچ صدفی از کاه و گندم ؛ کاه جو ؛ کاه برنج ؛ تراشه چوب صنوبر ... تهیه میشود . دراین کشت از خاک و کود استفاده نمیشود بنابراین هیچونه آلودگی زیست محیطی ندارد .

نحوه کشت قارچ صدفی : کاه و کلش خرد شده را یک شب در آب گذاشته تا کاملا مرطوب ؛ سپس مدت 2تا3 ساعت در آب جوش پاستوریزه میشود . برای این کار میتوان از یک بشکه خالی استفاده کرد . زمان پاستوریزه کردن از وقتی محاسبه میشود که آب به نقطه جوش رسیده باشد. جهت اطمینان خاطر بهتر است ازدماسنج الکلی برای سنجش دمای آب جوش استفاده شود . سپس کاه را آبکش کرده آنرا به حال خود رها میکنند تا پس از چند ساعت خنک شود ؛ بطوریکه بالمس کردن کاه با پشت دست ؛ هیچگونه گرمایی احساس نشود .

بذر زنی: پس از اینکه کاه کاملا خنک شد با 3تا5 درصد اسپان (اسپان=بذرقارچ)مایه زنی میشود به این منظور برای هر 10 کیلوگرم کاه پاستوریزه شده مقدار 400تا500گرم بذر قارچ اضافه و مخلوط میشود . مخلوط حاصل درون کیسه هایی به قطر 45تا50سانتیمتربا ارتفاع80تا 150سانتیمتر ریخته سپس سطح آن کمی فشرده شده تا رطوبت کاه حفظ گردد. پس از بستن سرکیسه آنرا به محیطی که از قبل بعنوان سالن کشت در نظر گرفته شده انتقال داده و از سقف آویزان میکنند . میتوان کیسه های کشت شده را روی زمین هم قرار داد.

کنترل دما و نور: از اولین روز کشت تا مدت 25الی30روز دما روی 24 درجه سانتیگراد نگهداری شده ؛ در صورت امکان محیط را تاریک میکنند . نور خورشید برای قارچ صدفی مناسب نیست . پس از اینکه سطح کاه پوشیده از تارهای سفید رنگ و ظریف قارچ صدفی شد . سوراخ هایی به فاصله 20تا25سانتیمتر و به اندازه کف دست در اطراف کیسه کشت شده ایجاد و با آبپاشی مداوم کف سالن رطوبت محیط را افزایش میدهند.

در این زمان دما به درجه سانتیگراد کاهش داده میشود . وجود نور یک لامپ در این زمان ضروری بوده و باعث افزایش محصول میشود . قارچها پس از یک هفته دیگرآماده برداشت میباشند.

آبیاری : زمانی که کیسه ها پاره میشوند ؛ چنانچه رطوبت محیط پایین باشد ، سطح کاه خشک شده و بایستی با مقادیر خیلی کم آب ؛ بصورت اسپری آبیاری شوند . آبیاری ممکمن است روزی دوبار یا بیشتر انجام شود . باید توجه داشت که آبیاری 48 ساعت قبل از برداشت قارچها متوقف شود .پس از برداشت محصول میتوان را ادامه داد.

میزان تولید : میزان از هرکیسه طی 4تا5چین یا بیشتر در حدود 2تا4کیلوگرم قارچ تازه میباشد .

روشهای کشت قارچ صدفی

کشت در کیسه : یکی از رایج ترین روش ها در کشت قارچ در اکثر نقاط جهان است . بعضی از مزایای آن به شرح زیر است .

1-ریسک کمتری نسبت به روشهای دیگر کشت دارد

2-کنترل آسان آفات و بیماریها

3-امکان کشت در تمام طول سال

4-بازگشت سریع سرمایه

5-سرمایه گذاری اولیه کم

6-امکان کشت در خانه

روش کار : ابتدا بستر خود را انتخاب نمایید.

اگر از کاه استفاده میکنید بهتر است ابتدا کاه ها را خرد کنید ( کاه های خرد نشده نیز قابل کاشت می باشند ) . برای ضدعفونی کردن کاه ها باید آنها را بجوشانید . برای این کار بهتر است کاه ها را درون کیسه های پلاستیکی ریخته و آنها را به مدت 45 دقیقه  درآب جوش قرار دهید (45دقیقه از زمانی که اب به جوش می آید) کاه ها را به مکان تمی برده و 24 ساعت منتظر بمانید تا آب اضافی آن خارج گردد.

رطوبت مطلوب به نحوی است که وقتی یک مشت کاه را در دست فشار میدهید چند قطره آب ازآن بچکد. قبل از ریختن کاه ها ( بستر) در پلاستیک ( پلاستیک های خیاری ) بهتر است چند سوراخ در پلاستیک ایجاد نمایید.

کاههای ضد عفونی شده در ارتفاع حدود20-30 سانتیمتر در داخل کیسه های پلاستیکی ریخته و با دست خوب فشرده نمایید . سپس بر روی آن یک لایه بپاشید واین عمل را تا پر شدن کامل پلاستیک انجام دهید . برای فشرده شدن کاه ها بهتر است یک سوراخ در وسط کیسه ایجاد نماییم و در نهایت درب پلاستیک را ببندید . میزان بذرهر کیسه بستگی به مقدار کاه و اندازه کیسه حدود200-500 گرم میباشد . میزان رطوبت دما نور دیگر شرایط در دوره های رشد بسیار مهم است.

کیسه های آماده شده را به مکانی تمیز و فاقد آلودگی با حرارت 20-30درجه سانتیگراد برده میزان دما در هفته اول بسیار مهم میباشد

بعد از سفید شدن کامل پلاستیکها با میسیلیومها ( 20تا30روز بعد از کاشت ) پلاستیکها را باتیغ برش دهید و یا آنها را به طور کامل از بسته جدا نمایید تا قارچها فضای مناسب برای رشد داشته باشند . تامین رطوبت در این دوره بسیار اهمیت دارد . مناسبترین رطوبت هوا 85تا90 درصد می باشد

حداکثر تا یک هفته بعد از برش پلاستیکها قارچهای کوچک در بدنه بستر ظاهر و پس از چند روز بزرگ و قابل برداشت خواهند شد . بهترین زمان برداشت زمانی است که لبه های قارچ به سمت بالا برنگردد . برای برداشت قارچ میتوانید ساقه قارچ را با دست گرفته و بپیچانید . در صورت رعایت کامل شرایط  دما  ، نور ، رطوبت و غیره با روش فوق میتوانید3-4 هفته قارچ برداشت نمایید . فاصله کیسه ها از یکدیگر حدود 30 سانتیمتر باید باشد تا از تداخل کلاهکهای قارچ با یکدیگر جلوگیری گردد.

در مکانهای کوچک برای حفظ رطوبت میتوانید با اسپری نمودن بدنه بستر از خشک شدن ن جلوگیری کنید و اگر چنانچه بدنه بستر خشک شد میتوان نسبت به آبیاری آن اقدام نمود . برای بالا برددن میزان رطوبت میتوانید کف اطاق را دائما با آب خیس نمایید ، بهتر است از دستگاه بخار ساز یا در صورت امکان  از کتری آب جوش استفاده کنید . برای تشکیل کلاهک و تغییر رنگ آن نور کافی لازم است.

نور طبیعی اطاق ، برای کشت کافی است . از ورود حشارت ، بیماری ها و آلودگی ها به داخل مکان پرورش حتمل ممانعت گردد و در صورت مشاهده مگسهای ریز (مگس سرکه) نسبت به مبارزه با آنها اقدام کنید .

در صورتی که بذر آماده استفاده میکنید به چند نکته باید توجه کنید :

1-کیسه نایلونی حاوی بذر(اسپان)قارچ سالم بوده و فاقد پارگی یا چسب خوردگی می باشد.

2-دانه های اسپان (بذر) قارچ فقط به رنگ قهوه ای رنگ ( رنگ غلات ) یا سفید ( ناشی از رشد ریسه ها یا میسلیوم قارچ خوراکی ) بوده و فاقد رنگ سبزیا سیاه یا نارنجی ( بیماری کپکی ) میباشد

3-داخل نایلون بذر(اسپان)قارچ فاقد هرگونه قطرات آب می باشد

4-دانه های بذر (اسپان) قارچ حالت دانه بندی داشته و در صورت چسبیدگی با فشار دست به راحتی دانه شود

5- پنبه درب نایلون بذر(اسپان) قارچ سالم بوده و آلوده و کثیف نباشد .

درصورت تهیه بذر(اسپان) قارچ مناسب ، امکان نگهداری آن در یخچال ( دمای 4-6درجه بالای صفر) تا 21 روز میسر می باشد

کشت در قفسه یا تاقچه : ( کشت در قفسه در یک نگاه ) مرحله قبل از تخمیر و آماده کردن بستر ، پاستوریزه و پرکردن ، بذر زنی ، دوره نهفتگی ، میوه دهی ، برداشت محصول ، تخلیه

کشت در بطری : در این روش بطری ها را از بستر پرکرده و آن را استرلیزه کرده .آنها را در دمای 17-18 درجه سانتی گراد و رطوبت 65-70درصد قرار میدهند . حدود 25-20 روز طول میکشد که به مرحله میوه دهی برسد.

کشت روی کنده درخت : ( در مناطق معتدل ) دو روش اساسی برای کشت قارچ روی قطعات درخت وجود دارد . کشت روی قطعات بزرگ چوب ، کشت روی قطعات کوچک چوب در این روش اسپان را روی قطعات درخت میریزند و در شرایط مناسب رشد میدهند.

فصل کاشت :

بهترین موقع برای پرورش قارچ در خانه بین ماههای مهر تا آذر است ولی چنانچه امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد میتوان قارچ را در ماههای دیگر سال تعمیم داد.

بطور کلی طرز پرورش قارچ مخصوص به خود آنست و میتوان آنرا در محیط تاریک پرورش داد و بجز نور مستقیم آفتاب ، هر مقدار نور را تحمل میکند . در هر صورت محل پرورش قارچ علاوه برآنکه ، بایستی تهویه هوا به خوبی انجام گیرد ، درجه هوای محیط پرورش نیز باید بین15-10 درجه نگهداری شود. علاوه ببر این محل پرورش بایستی کاملا تمیز ، قاببل شستشو و فاقد درز یا محلی برای پرورش باکتریها ، حشرات و قارچهای مضر باشد

برداشت محصول :

به محض آنکه رشد قارچ بحد کافی رسید و تاج آن شکل کامل خود را پیدا نمود بایستی قارچهای رسیده را جمع آوری نمود و بطور مرتب در طول بستر کشت و قارچهای رسیده را جمع آوری کرد. قارچهایی که ترک برداشته و چتر آن بازشده باشد ارزش یازاریابی ندارد .علاوه براین وزن آن کم میشود و همچنین  قارچهایی که زودتر از موقع چیده شوند وزن آنها سبک بوده و از قارچهای درجه دو محسوب شده و ارزش غذایی کمتری دارد.

در موقه جمع آوری نباید از سبدهای بزرگ برای این منظور استفاده نمود . زیرا فشار قارچهای روی سبد موجب میگردد که قارچهای زیرین خراش برداشته و سیاه شوند برای جمع آوری قارچ ف کافی است کلاهک را در دست گرفته و یک پیچ به آن داده تا پایه آن زمین جدا شود و بلافاصله ساقه کثیف و آلوده را با چاقوی تیز قطع کرد .  و قارچ تمیز را داخل سبد گذاشته و حتی المقدور جمع آوری با دستکش انجام گیرد . بهره برداری هر15روز یکبار انجام میگردو این برنامه مدت دوتاسه ماه طول می انجامد

بسته بندی :

قارچهای چیده شده را به اطاق سرد و خنک انتقال داده و در اسرع وقت نسبت به درجه بندی آن اقدام نموده و قارچهای لک دار و ناقص و کج و ناجور را جدا کرده و برای مصارف تهیه پورد در قارچ و کچ آپ فرستاده و قارچ های سالم را در بسته های درجه یک و درجه دو به بازار عرضه کنید.

آفات و بیماریهای رایج قارچ صدفی

بیماری های رایج قارچ صدفی :

بیماری های رایج قارچ صدفی اغلب به صورت کپک هایی مختلف ظاهر میشوند که هرنوع کپک با رنگ مخصوص به یک دلیل خاص ایجاد میشوند که رایج ترین آنها در زیر نام برده میشوند

1-کپک سبز اطراف دانه ها : این نوع کپک در اثر آلودگی آب مورد استفاده ایجا د میشودکه بایستی حتما در تمامی مراحل ازآب کلر دار و ضد عفونی استفاده نمود و جهت مبارزه با آن نیز با استفاده از الکل و سرنج به صورت نقطه ای در سطح کیسه ها نقاط آلوده را الکل زده و با آن مبارزه میکنیم

2-کپک سیاه ( سیاه شدگی کمپوست ) :پس از گذشت 48تا72 ساعت از استقرار کیسه ها در سالن در صورت آلوده بودن بستر این نوع کپک مشاهده میشود که گستردگی آن از چند سانتی متر مربع تا آلاودگی کل بستر می باشد . علت ایجاد این بیماری آلوده بودن کاه و کلش مورد استفاده می باشد و جهت مبارزه با آن در مراحل اولیه ظهور این بیماری می بایست قسمت های آلوده را از کیسه جدا کرده .و به جهت جای آن پنبه آغشته به الکل قراردهید.

3- لزچی بستر: این بیماری در اثر عوامل باکتریایی ایجاد میشود که سطح بستر به یک توده لزج و آبکی تبدیل میشود . عواملی مانند مرطوب بودن بیش از حد سطح بستر باعث ایجاد بیماری می شود . برای مبارزه با آن میتوان از باکتری کش های رایج استفاده و یا قسمت آلوده را از بستر جدا نموده و با سرنج مقداری الکل در محل آن می پاشیم

نکته :

در مبارزه با بیماری های قارچی از قارچ کش های بنومیل و متیل بروماید به نسبت 1تا2در هزار نیز می توان استفاده نمود که بایستی حتما به دوره کارنس (ماندگاری ) آن توجه نمود . البته تا جایی که ممکمن است از الکل استفاده کنید و در صورت موثر نبودن الکل از قارچ کش ها استفاده کنید.

 

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب