میزان عناصر موجود درSMCكمپوست برگشتی قارچ وفواید آن:

اشاره: در سه دهه اخیر، پرورش قارچ درجهان توسعه زیادی یافته است، به طوریكه بیش از 100 كشور جهان در تولید قارچهای خوراكی فعالیت دارند وسالانه بیش از 6 میلیون تن قارچ تولید می شودكه مهمترین نوع آن، قارچ دكمه ای یا Agaricus می باشد كه نوع خود مشهورترین قارچ تجاری جهان است. سیكل تولید قارچ به شكلی است كه هیچ چیز آن دور ریختنی نیست وكاربردهای فراوانی دارد.چرخه تولید آن بسیار شگفت انگیز وزیباست، زیرا در تمام مراحل تولید با موجودات زنده سروكار داریم . بنا براین یك دوره وفرآیند زنده وفعال است ودارای حساسیت بالایی میباشد كه باید با دقت و وسواسی فراوان آن را تولید واجرا كرد. در چرخه پرورش قارچ از پسماندهای كشاورزی برای تولید قارچ استفاده می شود. شیوه ساخت كمپوست (غذای اصلی قارچ) از پسماندهای كشاورزی اعم از كلش گندم و كود مرغی است كه با اضافه نمودن آب به این توده یك فعالیت میكروبی ایجاد می شود وپس از مدت 16 تا18 روز فاز1 كمپوست به عمل می آید. كمپوست فاز1 برای كامل شدن وحذف میكروارگانیسم های مضر(پاتوژن ها ) به تونلهای پاستوریزه وكاندیشنینگ ،آمونیاك آن تغییر می یابد وبا تزریق هوا وبخارآب، میكروارگانیسمهای مفیدی در كمپوست ایجاد می شود. پس از آن، اسپان قارچ با كمپوست مخلوط وسپس در سالنهای پرورش با شرایط آب وهوای كنترل شده به مدت 13 الی 15 روز نگهداری میشود تا میسلیومهای قارچ در داخل كمپوست رشد نمایند وسپس روی بستر آماده به میزان 5/3 تا4 سانتیمتر خاكدهی میشود كه این خاك ، نوعی از خاك مناسب است كه از اعماق جنگل ها وكوهستانها ومناطقی كه با خاكهای مردابی كه ازقدمت بالایی برخوردارند تهیه میشود. البته این خاك نیز باید به مدت 8 ساعت داخل تونلها پاستوریزه گردد وسپس با حفظ شرایط روی بستر، خاكدهی شود كه پس از سپری شدن 9 روز از زمان خاكدهی ، میسلیومهای قارچ ، به سطح خاك پوششی می رسد وپس از آن، شرایط لازم را برای تغییر فاز رویشی به زایشی ایجاد می نماید. این تغییر باعث ایجاد اندام قارچ بعد از 10 روز در سالنها میشود كه پس از ان ، دوره باردهی آغاز و فرآیند تولید ورشد تازمان تخلیه كمپوست از سالنها به مدت 50 تا60 روز به طول می انجامد. حال پس از اتمام مرحله تولید نوبت به مرحله تخلیه سالن تولید میباشد واین سوال مطرح میگردد كه این پسماندهای كشاورزی كه منجر به تولید قارچ شده است، پس از تولید وباردهی باید به چرخه بازگردد؟ و آیا این پسماند، كه یك خاك عادی وعاری از هرگونه مواد لازم ومقوی برای رشد گیاهان دیگر است یا خیر؟

این خاك در حقیقت یك خاك سالم وعاری از هرگونه بیماری ودارای قدرت فرآوری بالا است، زیرا (اسپنت كمپوست قارچ(SMC)spent Mashroom Compost) خاكی عاری از هرگونه بیماری و دارای تركیبات كلش گندم، كود مرغ،اضافات آب، اوره ودیگر مواد ارگانیك خاك است كه می توان با اضافه كردن آن به خاك مزارع وباغها ، باردهی محصولات كشاورزی را تاحد بسیار بالایی ارتقاء داد وبه جای كود شیمیایی هم از ان استفاده كرد.

این خاك، منبعی سرشاراز پتاسیم ، كلسیم، سولفور وعناصر كمیاب دیگر است كه در اصلاح فیزیكی خاك بسیار موثر می باشد.در این راستا در صورت استفاده ازSMC، فرآوری خاك بیشتر ومیكروارگانیسم خاك ، حفظ می شود وعلاوه بر توجیه اقتصادی آن، كمك بسیاری به محیط زیست كشور میشود كه میزان استفاده از مواد شیمیایی برای تقویت خاك وبالا بردن محصول را كمتر می كند.

SMCمتشكل از 65 درصد مواد طبیعی (ارگانیك) است. برای تقویت خاك ومتخلخل كردن آن وهمچنین افزایش زهكش بافت خاك جهت ذخیره سازی آب (به خصوص در خاكهای نرم) ازSMCاستفاده می شود.

این ماده فعالیت بیولوژیك خاك را بالا میبرد و میكروارگانیسم های سودمند را در ریشه های گیاهی ونباتات افزایش میدهد كه همین امر باعث عاری شدن خاك از علفهای هرز یا بیماری گیاهی میگردد.

SMCبوی نامطبوعی ندارد وهمانند بوی خاك طبیعی ودارای عناصر طبیعی اعم از نیتروژن، پتاسیم، فسفر،كلسیم وسولفور میباشد واز منابع آهن،سدیم، منیزیم،مس و روی نیز برخوردار است و برای اصلاح خاك وبالا بردن قدرت رشد گیاه به كار می رود واز طرف دیگر ، پخش كردن آن روی خاك هنگام كاشت نهال ، برای نگهداری خاك، حفظ آب و جلوگیری از رویش علفهای هرز مفید است واستفاده از آن به عنوان مكمل خاك، با توجه به داشتن خاصیت نباتی ، فواید بی شماری دارد.

 

 برای چه از كمپوست برگشتی قارچ استفاده می شود؟

 

وقتیSMC(كمپوست برگشتی قارچ) به خاك اضافه می شود، آثار سودمندی دارد وبه دلیل آنكه محتوی مقادیر مشخصی از مواد مغذی لازم برای گیاه است ، میتواند جایگزین كودهای غیر آلی شود. تجربه ها نشان داده كهSMCمنبع خوبی از فسفر(p)، پتاسیم(k)وعناصر جزئی است، اما به منظور حصول نتایج نیاز به غنی سازی با نیتروژن(N)دارد. به سبب آنكهSMCحاوی مواد آلی فراوان است ، میتواند منافع مهمی در اصلاح فیزیكی خاك داشته باشد.

خاك ها در سیستم های كشت مداوم محتوی مواد آلی شان كاهش می یابد كه درنتیجه خاك ضعیف شده و كشت در آن مشكل میشود . بهره گیری واستفاده ازSMC،فعالیت میكروارگانیسمهای خاك را افزایش میدهد، به دانه بندی خاك كمك میكند، تخلخل خاك را بهبود می بخشد وآن را برای كار كشاورزی آسان تر میكند.

 

خصوصیات كمپوست برگشتی قارچ(SMC)

خصوصیات فیزیكی خاك

منافع مرتبط

مواد آلی 65 درصد

ساختمان وبافت خاك را توسعه میدهد. هوادهی وزهكشی رابهبود می بخشد.

 ظرفیت نگهداری آب را به خصوص در خاكهای نرم وسبك افزایش میدهد.

فعالیتهای بیولوژیكی خاك را افزایش می دهد.

 فلور میكروبی خاك ، میكروارگانیسمهای مفید دخیل در سیكل تغذیه ای جانوران خاك و كرم های خاكی

عاری از مواد آلوده

عاری از تخم علف هرز وبیماری های گیاهی

ظاهر

SMCبرای كار با بوی خاكی اش، خوشایند است وبه راحتی فراهم وبا خاك مخلوط میگردد.

مواد مغذی مهم

منبع آلی نیتروژن ، فسفر،پتاسیم ، كلسیم وسولفور

عناصرجزئی

منبع آلی آهن ، سدیم، منگنز، بر، مس و روی

 

 

ساختار كمپوست برگشتی قارچ(SMC)

 

مواد مغذی در دسترس

محتوی كل مواد مغذی(g/kg of Dm)

PH 6.6

نیتروژن(N) 22.5

EC(ms/s)  )2(mg/L750

فسفر(P) 12.5

نیترات نیتروژن 62

كلسیم(Ca) 72.5

نیترات آمونیوم 49

پتاسیم(K) 25.0

فسفر(P) 31

منیزیم(Mg) 6.7

پتاسیم(K) 2130

سولفور(S)  15.9

سدیم(Na) 253

سدیم(Na) 2.7

كلر(d) 118

(mg/kg of DM)

چگالی حجم(g/l) 319

آهن(Fe)  2153

منگنز(Mn)   376

درصد مواد خشك 31.5

بر(B) 37

خاكستر (درصد مواد خشك) 35.0

مس(Cu) 46

 

روی(Zn) 273

 

 مصارف بالقوه كمپوست برگشتی قارچ:

 بهبود دهنده خاك

SMCمواد تغذیه ای گیاه را فراهم و به بهبود خصوصیات فیزیكی خاك ، یعنی بافت وساختمان آن كمك می كند و در ضمن ، فعالیت بیولوژیكی را افزایش میدهد.

پوشش اطراف گیاه (مالچ)

 پخشSMCروی سطح خاك وبین گیاهان كاشته شده میتواند به نگهداری رطوبت خاك و جلوگیری از رشد علفهای هرز كمك كند. این كار برای گیاهان حساس ولطیف مثل گل صد تومانی توصیه نمیشود.

 

 محیط پرورش

 كمپوست برگشتی قارچ می تواند به عنوان محیط پرورش استفاده شود. به علت آنكهSMCحاوی مواد مغذی بالایی است وبنابراین هدایت الكتریكی بالایی دارد، لازم است كه آن را با موادی مثل خاك پیت مخلوط كنیم تا بتوانیم مقادیر آن را به مقادیر قابل قبول كاهش دهیم.

مصرفSMCبرای بهبود كلی بافت وساختمان خاك مفید است. به علاوهSMCنقش مفیدی در افزایش ظرفیت نگهداری آب خاك دارد.SMCهمچنین در پیشرفت ریشه ها اهمیت حیاتی دارد، مخصوصا در مورد ریشه عریان گیاهانی كه در فصل اول رشدشان هستند.

مخلوط كردن با خاك به نسبت 80 درصد خاك و 20 درصدSMC،تركیب خوبی به عنوان جایگزین خاك می باشد.

مصرف كنندگانSMCشامل گروه های زیرند:

1) باغبان ها

2) پرورش دهندگان حرفه ای

3) مراكز باغبانی

4) پیمانكاران فضای سبز

5) صاحبان مزارع

6) شهرداریها

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب