فیلترهای هپا امروزه به جزء مهمی در دستگاه های تصفیه هوا تبدیل شده اند. با وجود آنکه اغلب افراد از اهمیت واژه هپا (HEPA) آگاه هستند، ولی بسیاری نمی دانند که این فیلترها چگونه عمل می کنند و چرا چنین عملکرد خوبی دارند. با آگاهی داشتن از این موارد، افراد ارزش بیشتری برای این فیلترها قایل خواهند شد و در هنگام انتخاب دستگاه های تصفیه هوا، تصمیم هوشمندانه تری خواهند گرفت.

تاریخچه فیلتر هپا

استفاده از کلمه "هپا" حدودا از دهه 1940 رایج شده است. این کلمه در زبان انگلیسی از حروف اول کلماتی گرفته شده است که به معنی "فیلتر ذرات معلق هوا با راندمان بالا" می باشد. این فیلترها در آن زمان در پروژه تحقیقاتی معروف به پروژه مانهتن استفاده می شدند تا دانشمندان را در مقابل ذرات معلق رادیواکتیو محافظت کنند. این تشعشعات برای بدن بسیار مضر و خطرناک بوده و باید افراد را در مقابل آن کاملا ایمن می کردند. راه حل ابداعی در آن زمان فیلتر هپا بود که به کمک آن می توان ذرات بسیار ریز آلوده را به دام انداخت و مانع از پراکنده شدن آنها شد.

 

یک فیلتر هپا چگونه کار می کند؟

فیلترهای "هپا" به دلیل طرح بدیع و خلاقانه خود دارای عملکرد بسیار خوبی هستند. این فیلتر از لایه های نمدی ساخته شده از الیاف بوروسیلیکات تشکیل شده است. این لایه ها به شکل آکاردئونی تا شده اند که هم سطح مؤثر بزرگی برای جذب داشته باشند و هم جای کمی اشغال کنند. اغلب افراد گمان می کنند که یک فیلتر هپا مانند یک الک یا صافی، ذرات معلق هوا را به تله می اندازد. این تصور درست نیست زیرا با اینکه فضای خالی بین الیاف موجود در فیلتر بسیار بزرگتر از 0.3 میکرون است ولی یک فیلتر هپا قادر است چنین ذراتی را با راندمان 99.97% به دام بیاندازد. در واقع باید بدانیم که از نظر تکنیکی امکان به دام انداختن ذرات به این کوچکی با راندمان بالا با روشی مثل الک اصلا وجود ندارد.

 

روش های جذب ذرات معلق

فیلترهای "هپا" ذرات معلق هوا را به سه طریق جذب می کنند. اول روش برخورد ذرات درشت که عمدتا بر روی ذرات بزرگتر از 1 میکرون اثر می گذارد. در این روش وقتی هوا از میان الیاف درون فیلتر عبور می کند، ذرات درشت که نمی توانند به سرعت تغییر جهت دهند مستقیما به خود الیاف برخورد کرده و درون آن گیر می کنند. روش دوم مربوط به ذرات با اندازه متوسط است که در واقع توسط الیاف سد معبر می شوند. این ذرات با آنکه می توانند در اطراف الیاف تغییر جهت بدهند ولی وقتی از فاصله کمی از یک تار عبور کنند توسط آن تار جذب شده و فیلتر می شوند. روش سوم که به روش انتشار موسوم است بر روی ذرات کوچکتر از 0.1 میکرون اثر می گذارد. این ذرات آنقدر کوچک هستند که مدام توسط مولکول های هوا به اطراف رانده می شوند و در واقع در اثر ضربه این مولکول ها به درون الیاف فیلتر رانده شده و در آنها گیر می کنند.

 

پیش بسوی کاربردهای گسترده تر

با تجاری شدن تکنولوژی ساخت فیلترهای هپا در دهه 1950، این فیلترها کاربرهای متنوعی در بسیاری از مصارف پیدا نمودند. ساختار چند لایه این فیلترها برای جذب ذرات معلق، باعث شد که این تکنولوژی به گزینه مؤثر و مناسبی برای استفاده در اماکن حساس مانند بیمارستان ها یا اتاق های فوق تمیز برای ساخت ادوات حساس الکترونیک و داروسازی تبدیل شود. واژه "فیلتر هپا" از آن پس تبدیل به علامتی برای نمایش کیفیت عالی شد و بسیاری از شرکت های سازنده از این واژه برای بازاریابی محصولات خود استفاده کردند. امروزه فیلترهای "هپا" خود دارای انواع گوناگونی هستند که کارایی متفاوتی دارند و با کیفیت های متفاوتی تولید می شوند و استانداردهای معتبری در اروپا و آمریکا برای طبقه بندی این فیلترها تعریف شده است.

 

فواید فیلترهای "هپا"

امروزه استفاده از فیلتر هپا در دستگاه های تصفیه هوا خانگی مرسوم شده است. این فیلترها با کارایی بسیار خوبی که دارند می توانند کیفیت هوا را در محل سکونت و کار ما بهبود بخشند و عوارض بیماری هایی چون آلرژی و آسم را کاهش دهند. همچنین ترکیب فیلتر هپا با فیلتر کربن اکتیو، روش بسیار مؤثری است که بهترین راندمان را در جذب ذرات معلق و آلاینده های شیمیایی خواهد داشت.

افرادی که به دنبال بهترین گزینه برای دستگاه تصفیه هوا هستند باید به فکر دستگاهی با فیلتر "هپا" معتبر و فیلتر کربن اکتیو قوی باشند. شما قطعا می توانید در میان دستگاه های عرضه شده توسط شرکت بهین میتراک چنین دستگاه هایی را بیابید.

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب