آلوئه ورا در کجا می روید؟

نویسنده: غلامرضا طالبی - شنبه ٦ فروردین ۱۳٩٠

مناطق کشت و کار و فرآوری آلوئه ورا

براساس گزارش شورای بین المللی علمی آلوئه ورا (IASC)،23600 هکتار در سطح دنیا،اختصاص به کشت آلوئه ورا دارد،در حالی که 19100 هکتار از آنها در قاره امریکا قرار دارند.این گزارش اشاره دارد که در سال 2004 ، مکزیک با 10700 هکتار،جمهوری دومینیکن با 3500 هکتار و پس از آنها ،ونزوئلا با 3400 هکتار قرار دارد.اما هکتارهای تحت کشت با یک آهنگ جالب در حال افزایش است.بر اساس آمارهای تجارت آلوئه امریکا و تجارت آرژانتین، که توسط وزارتخانه های کشاورزی جمع آوری شده،هکتارهای تحت کشت آلوئه ورا ،سال به سال در حال افزایش است.در مکزیک،پیش بینی می شود که نزدیک به 12000 هکتار تحت کشت آلوئه قرار گیرد.و در ونزوئلا چنین دورنمایی با نزدیک به 5000 هکتار وجود دارد ،که عمدتا برای تولید عصاره آلوئه و خمیر و مقدار کمتری به ژل آلوئه، اختصاص دارند. کشت و کار تجاری آلوئه با یک آهنگ سریع در آرژانتین،کلمبیا و شیلی در بین دیگر کشورهای جنوب امریکا در حال افزایش است.در افریقا،کشورهای کنیا و تانزانیا بیشترین تلاشها در برای کشت و کار تجاری آلوئه ورا  در سالهای اخیربعمل می آورند. در حالی که بعضی از کشورها مانند آفریقای جنوبی و مصر  ،بطور عمده درگیر کشت و کار آلوئه هستند، اما عمده ترین مناطق تولید در مقیاس جهانی به ترتیب نزولی عبارتند از:

·       مکزیک

·       جمهوری دومینیکن

·       ونزوئلا

·       چین

·       تایلند

·       امریکا

·       کاستاریکا

·       هند

·       آفریقای جنوبی

·       مالزی

·       گواتمالا

·       آرژانتین

·       استرالیا

·       برزیل

·       اسپانیا(عمدتا جزایر قناری و Estepona)

·       ایتالیا

·       پرو

·       کلمبیا

·       اکوادور

·       کنیا

افریقای جنوبی در بالای لیست قرار دارد،ولی آلوئه در آنجا،عمدتا بومی و وحشی است و کشت و کار پرحجم تجاری در آنجا وجود ندارد و اغلب محصول از گیاهان بومی بدست می آید.

در امریکای لاتین،دیگر کشورهایی که بطور سریع محصولات خود را افزایش می دهند،آرژانتین،کلمبیا،اکوادور،پرو و شیلی هستند.کشت و کار تجاری ثابت است و در اروگوئه ،بولیوی و پاراگوئه و جزایرآنتیل هلند دارای رشد نیست.

در امریکا ،مناطق تولید ژل آلوئه ورا،ایالتهای تگزاس و لوئیزیانا  و در مکزیک ( تامالیپاس )و جمهوری دومینیکن هستند. استان فالکن در ونزوئلا، چین، تایلند، هند، مالزی، اسپانیا و استرالیا هم مطرح هستند.آلوئین(یا لاستیک آلوئه) در کشورهای کارائیب،ونزوئلا،افریقای جنوبی،زیمبابوه،هند و چین تولید می شود.

تمام آلوئه ها دوستدار نور خورشید هستند و رشد در مناطق بیابانی را ترجیح می دهند.آنها به آب کمی نیاز دارند و فقط خیلی به کوددادن وابسته هستند.

فقط گیاهان باید بیش از سه سال عمر کنند تا برای فرآوری صنعتی آلوئه بکار روند.

تاریخ آلوئه

شناخت از آلوئه و خواص درمانی آن به روزگار باستان برمی گردد.در غالب دورانهای قدیم، خواص آلوئه در شرق و مناطق مدیترانه مورد شناخت بوده است. زیبایی و فریبندگی کلئوپاترا ناشی از استفاده از روغن آلوئه بوده است. ملکه نقرتی تی(Nefertiti) هم معروف به استفاده از آلوئه در موقع حمام کردن می باشد. تاریخ بیان می کند که ارسطو به اسکندر مقدونی (Alexander Magno) (323-356 قبل از میلاد) قبل از شروع جنگهای شرق، توصیه کرده که جزیره Socrota را فتح کند تا به کمک آلوئه، زخم هایش را که ناشی از پرتاب نیزه در درگیریها بود،را درمان کند.

قدیمی ترین شرح شناخته شده در پاپیروس های مصری است که  از Ebers در 1500 قبل از میلاد می باشد  و در آن بیش از 12 درمان با آلوئه ورا شرح داده شده است. نسخه برداری های اصلی از این سند در دانشگاه لایپزیک آلمان نگهداری می شود. این اسناد مصری اعلان می کنند که مقادیر درمانی آلوئه در چندین قرن پیش در همه جا شناخته شده بوده است.

در قرن اول میلادی، Dioscórides ، پزشک یونانی،که همراه ارتش نرون بود، در مجموعه گیاهان یونانی ،استفاده های آرایشی و دارویی آلوئه ورا و خصوصیات آن را بطور وسیعی تشریح کرده است. در بخش 23 کتابش ،اشاره به آلوئه  و تعیین ویژگیهای اصلی آن کرده است.

عربها،مصرف کنندگان پرمقدار آلوئه،آن را به میادین جنگی می بردند و هنگامی که نهایتا آنها کشت و کار گسترده را رها کردند،جایی بود که آنها تلاش کردند به سمت شمال اروپا حرکت کنند،جایی که گیاه نمی توانست در زمستان سرد حفظ شود. مشکل نگهداری از گیاه آلوئه سبب شد که خواص آن فراموش شود و این فراموشی منجر به جایگزینی دیگر داروها شد. در قرن 16میلادی،گیاه تحت نام آلوئه،در بخش وسیعی از ایتالیا عمومیت یافت و در باغات کشت می شد. در دوران اعراب ،ابتدا در مالاگا  و بزودی در اندلس( اسپانیا) ،علاقمندان تکثیر گیاهان دارویی از آلوئه موجود استفاده کردند. در قرون وسطی،استفاده از آلوئه، محدود به صمغ خشک آن با مقادیر زیادی آلوئین بود که شفا بخشی و خصوصیات باکتریایی آن را  اعطا می کرد . در جزایر قناری، آلوئه ورا ،گیاهی بود که بطور بومی می رویید ، داروهای فریبنده آن بطور سنتی از دوران باستان استفاده می شد . مستعمره نشینان در سفرهایشان به دنیای جدید،کشتیهای خود را از آلوئه جزایر قناری انباشتند تا بر علیه بیماریهای واگیر مبارزه کنند. منافع بهداشتی ناشی از این گیاه جالب، شناخته شده بود و برای هزاران سال مستند شده بود و در جزایر قناری از اولین روزهایی که سکنی گزینی در این جزایر بوجود آمد،استفاده می شده است. هنگامی که اسپانیایی ها، مجمع الجزایر archipelago را فتح کردند، استفاده سنتی از بسیاری از گیاهان دارویی، از نسلی به نسل دیگر منتقل شد و توسط شفادهندگان محلی ،حفظ شد.

ظاهرا، کریستف کلمب در سفر دریایی خود، مقدار زیادی آلوئه ورا را با خود به امریکا برد تا در بین سرنشینان کشتی مورد استفاده قرار گیرد.این گیاه در قاره جدید،پیشرفت کرد و اکنون بطور وسیعی کشت می شود و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

اسناد تاریخی مصری، رومی، یونانی، الجزایری، مراکشی، تونسی، عرب، هندی و چینی از استفاده از آلوئه برای درمان و آرایش و تزئین،خبر می دهند. آلوئه مجددا در قرن بیستم، بواسطه سودمندیش، عمومیت یافت ،هرچند که تا سال 1950 ،برای استفاده از ژل و آب میوه ،تثبیت نشده بود.

کشت و کار آلوئه ورا

نویسنده: غلامرضا طالبی - جمعه ۱٦ مهر ۱۳۸٩

آلوئه ورا:

معرفی

 

آلوئه ورا متعلق به خانواده سوسن است و عمدتا بخاطر برگهای گوشتی کلفت خود کشت می شود که از آنها شیره  چسبناک زرد رنگ یا عصاره زرد رنگ  و شیره آن که یک مایع تند زردرنگ بین پوسته برگ و ژل قرار دارد،بدست می آید، و می تواند بعنوان یک ملین و ضد یبوست یا مسهل عمل کند.اگر بطور صحیح فرآوری نشود ، تبدیل به ماده سمی خواهد شد. تقریبا 150 گونه آلوئه ورا وجود دارد و این گونه ها متعلق به گیاهان گوشتی تعلق دارند که مسابه همه سوسن ها و پیازها هستند.در هندوستان،آلوئه ورا معرف kumara (خدای زندگی) در سیستم معالجه سنتی هند (ayurvedic) است که بطور عامه پسندی برای درمان چشم درد، خراش ها و زخمها بکارمی رفته است.

مبداء:

کشورهای افریقایی

انتشار:

آلوئه بطور وسیعی در جنوب تگزاس،امریکا،مکزیک،هند،امریکای جنوبی،امریکای مرکزی، استرالیا و افریقا می روید.

خانواده:

سوسن(Liliaceae)

نامگذاری های معمول:

گیاه شگفت انگیز،گیاه شفابخش، گیاه ابدیت، سرچشمه جوانی

واریته های معمول:

1.                             Aloe Barbadensis Miller

 

2.                             Aloe Saponaria

3.                             Aloe Chinensis

4.                             Aloe Variegata

5.                             Aloe Forex

6.                             Aloe Lalifolia

7.                             Curacao Aloe

عامه پسندترین آلوئه ، Aloe Barbadensis Miller

است که بیشترین ارزش درمانی را داراست و معرف "آلوئه واقعی" است.بر اساس همه تحقیقات، این آلوئه ،بهترین است و سازگارترین آلوئه هم هست.

آب و هوا:

آلوئه در مناطق استوایی گرم می روید و در دماهای یخ زدگی،زنده نمی ماند.

فرآیند کشت و کار:

خاک

آلوئه در هر نوع خاکی،  قابل کشت است و خاک شنی لوم بهترین بستر کشت برای آن می باشد.

تکثیر:

آلوئه ورا ،عموما توسط پاجوشهای خود قابل تکثیر است که با بیرون آوردن آنها از خاک،بدون آسیب وارد شدن به گیاه اصلی، و کاشت آن در زمین اصلی صورت می گیرد.آلوئه از طریق قطع ریزوم ها بوسیله خروج ریزوم ها ،پس از برداشت محصول، و برش آنها بطول 6-5 سانتیمتر با حداقل 3-2 گره در آنها هم قابل تکثیر است.پس از آن،آنها در بستر آماده شده شنی و یا در گلدان،ریشه خواهند داد. گیاه پس از ظهور اولین جوانه ها،آماده نشا  خواهد بود.فرآیند کشت و کار آلوئه ورا شامل موارد زیر است:

·        زمین با دقت آماده شود و عاری از علف هرز باشد.خاک بهتر است که اندکی اسیدی باشد.باید هر سال مکمل کودی در فرم نیترات آمونیوم به خاک اضافه شود.

·        بوته ها باید به فاصله 80-75 سانتیمتر بین بوته ها و همین مقدار بین دو ردیف کشت شود. در این صورت بیش از 5000 بوته در هر آیکر کشت خواهد شد. هر نشا کاشته شده 30-20سانتیمتری در طی 24-18 ماه کاملا بالغ خواهد شد.

·        بوته ها،در طی یک سال،گل خواهند داد که دارای رنگ زرد روشن  هستند.برگها دارای 30 تا 60 سانتیمتر بلندی هستند و طوری قطع می شوند که به گیاه آسیبی وارد نشود،که در این صورت چندین سال عمر خواهد کرد.

·        محصول ،جهار بار در سال قابل برداشت است. از قرار برداشت سه برگ از هر گیاه ،حدود 12 برگ از هر گیاه در هر سال برداشت می شود.بطور متوسط، محصول برداشت شده در هر سال از یک ایکر حدود 60000 کیلوگرم(150000 کیلوگرم یا 150 تن در هکتار)برداشت خواهد شد.

·        برگهای بریده شده از حاشیه گیاه،باید بلافاصله در یک تشتک v شکل چوبی به طول 120 سانتیمتر و عمق 30-20 سانتیمتر ار سمت پایین قرار داده شود.

·        تشتک چوبی در یک سطح سیب دار تند قرار دارد،بطوری که شیره، که با سرعت از برگها می چکد،جاری شود و از سوراخ سمت پایین تشتک بدرون مخزنی که در زیر تشتک قرار گرفته ،تخلیه شوند.

·        حدود 15 دقیقه طول می کشد که برگها به اندازه کافی بریده شوند تا تشتک پر شود.تشتکها بطوری توزیع می شوند که به اندازه کافی در دسترس برداشت کنندگان باشند. 

·        برگها را نه دم می کنند و نه آنها را می جوشانند و پس از اتمام عملیات گرفتن عصاره ،هیچ استفاده ای دیگری  بجز تهیه کود از آنها نمی شود.وقتی که مخازن شیره،پر شدند،بدرون یک چلیک ریخته می شوند و آماده تبخیر می گردند.این امر ممکن است بلافاصله انجام شود و یا اینکه برای چند هفته و یا چند ماه به تاخیر بیفتد.

·        تبخیر به تدریج در یک مخزن مسی  انجام می شود .در پایین یک ملاقه(چمچه) بزرگ قرار دارد که ناخالصی ها در آن ته نشین می شود،هر چند وقت یکبار و به نسبت پیش رفتن تبخیر،برداشته می شوند.

·        همینکه غلظت به حد مناسب خود رسید،که صرفا توسط تشخیص کارگر و بر اساس تجربه او می باشد،شیره غلیظ شده،بدرون کدوهای بزرگ و یا صندوق هایی تخلیه می شود و اجازه سفت شدن به آنها داده می شود.

برگها:

1.     برگهای ضخیم آلوئه ورا حاوی آب هستند که گیاه را در دوران خشکی حفظ می کند.

2.     این برگها ظرفیت بالایی رادر نگهداری آب دارا هستند.

3.     زمانی که یک برگ قطع می شود،یک شیره زرد نارنجی رنگ از انتهای بریده شده آن خارج می شود، خواص ضد یبوستی بالایی را دارا می باشد. وقتی که پوست سبزرنگ یک برگ،برداشته می شود،یک ماده چسبناک ظاهرمی شود که جاوی فیبر،آب و اجزایی است که آب را در خود نگه می دارند. این اجزا ،ژل را به ارمغان می آورند که از قرون گذشته شناخته شده است.در بین موارد استفاده از ژل، شتاب بخشی در درمان زخمها،استفاده در سوختگیهای پوست،مرطوب کردن پوست خشک،و کاربرد درونی آن برای درمان زخمهای گوارشی یا آماس معده وجود دارد.

کاربردها و موارد استفاده:

1.     آلوئه ورا به درمان زخمها کمک می کند.

2.     ژل آلوئه ورا  سوختگیها را تسکین می دهد.

3.     آلوئه ورا ،آسیب سرمازدگی را حداقل می کند.

4.     آلوئه ورا،حفاظی برای اشعه و تابش است.

5.     آلوئه ورا از سرطان ریه جلوگیری می کند.

6.     آلوئه ورا،مشکلات روده ای را راحت می کند.

7.     آلوئه ورا قند خون در بیماری دیابت را کاهش می دهد.

گواهی نامه:

شورای علمی بین المللی آلوئه(IASC) ،ارگان صدور گواهینامه برای صنعت آلوئه است.

تقاضا:

آلوئه ورا جزو معدود گیاهان دارویی است که به کمک خواص گسترده دارویی ،تغذیه ای و دیگر کاربردها،از سهم بازار بزرگی در سراسر دنیا برخوردار است.بازارهای عمده برای آلوئه ورا و عصاره های آن،کشورهای امریکا،استرالیا و کشورهای اروپایی هستند. با وجود شرایط آب و هوایی مساعد برای کشت و کار آلوئه ورا،ما(هندوستان) نتوانسته ایم از پتانسیل بالای این گیاه دارویی شگفت استفاده کنیم.دلایل این امر ساده هستند: کمی کشت و کار و آگاهی کم از چگونگی فرآوری.

تقاضای رشد یابنده نمایی در بازار بین المللی برای آلوئه ورا،آن را تبدیل به بهترین فرصت تجاری در بین انواع گیاهان دارویی کرده است.همچنین،هندوستان در بین چند کشور معدود قرار گرفته که دارای استعداد منحصر به فرد جغرافیایی  لازم برای کشت و کار آلوئه ورا  و دیگر گیاهان دارویی با پتانسیل بالا  است.هنوز، کشور کل پتانسیل بالای چنین گیاهانی را درک نکرده و بدست نیاورده است.

دلایل این امر هم ساده هستند:

کمی تخصص لازم.

خوشبختانه،اکنون تکنولوژی در دسترس است و مشارکت کارآفرینان برای ساخت مسیر اصلی  کشت و کار آلوئه ورا  وجود دارد.

ایمنی:

1.      اندازه بیش از حد مجاز آلوئه ،سبب اسهال و آسیب به کلیه می شود.

2.     تمام افرادی که دارای بیماری صفراوی،مصرف دارو برای تنظیم ضربان قلب،قرص های ادرارآور،digoxin را دارند،نباید آلوئه مصرف کنند.

3.     کسانی که دارای اختلال روده ای،حامله،مادران شیرده،کودکان زیر 12 سال نباید از آلوئه /شیرابه آلوئه استفاده کنند.

منابع:

http://www.ikisan.com/links/ap_soils.shtml

 


 

نگاهی به بازار آلوئه ورا

نویسنده: غلامرضا طالبی - یکشنبه ٤ مهر ۱۳۸٩

نگاهی به بازار آلوئه ورا

با وجود اینکه محصولات آلوئه ورا سالیان زیادی است که دربازارها،در دسترس هستند،فروش آن در بازار،یک تجارت کوچک است.بنا براین ،آلوئه ورا در حال تبدیل شدن بعنوان یک محصول جدید در بازار تجاری بزرگ است.در نتیجه جریان رایج مراقبت بهداشتی،و مقبولیت محصولات ارگانیک،محصولات آلوئه ورا دارای چشم انداز خوب و جالب توجه سرمایه گذاران است.گیاه آلوئه ورا به خودی خود دارای خواص مفید زیادی است،بنا بر این اصلا مشکل نیست که آلوئه ورا به محصولات مفید با کیفیت خوب تبدیل شود.در آینده،آلوئه ورا یک محصول امیدبخش در بسیاری از مناطق خواهد بود.


 

آلوئه ورا

نویسنده: غلامرضا طالبی - یکشنبه ٤ مهر ۱۳۸٩

آلوئه ورا بومی آفریقاست ولی امروزه در مناطق دیگری پرورش داده می شود.آلوئه یکی از اعضای خانواده سوسن است، اگرچه شباهت زیادی به کاکتوس دارد.آلوئه از دوران باستان مورد استفاده بوده ،اما فقط اخیرا بازاکتشاف شده و خواص ثانویه آن مورد شناخت قرار گرفته است.بدلیل افزایش تقاضا،بسیاری از شرکتها،آلوئه ورا را عمل آوری می کنند.متاسفانه،بسیاری از این محصولات ،مزایای اولیه گیاه را بدلیل فرآوری چندگانه ،دارا نیستند.برای جلوگیری از دست دادن ویتامینهای اساسی،مواد معدنی و دیگر مواد متشکله آن،آلوئه ورای تولید شده با نور طبیعی خورشید ،  تحت شرایط خاصی فرآوری می شود.

برگ جدا می شود،سپس قسمت بیرونی سبز رنگ که حاوی آلوئین (aloin) است،حذف می شود،ژل باقیمانده در برگ ، برداشته می شود.ژل باقیمانده،در ابتدا که برگ بریده می شود،غلیظ است ولی پس از چند دقیقه،یک واکنش آنزیمی سبب می شود که ژل آبکی شود و براحتی روان شود.این ،مایع صد در صد خالصی است که نور خورشید طبیعی جمع آوری می کند.بدلیل اینکه باکتری ها،می توانند بر روی این مایع خام نفوذ کنند،اسکوربیک اسید(ویتامین c) و بنزوات سدیم بعنوان مواد محافظ اضافه می شوند.بنزوات سدیم در مقادیر کم ،موثر است و احتمالا بهترین و سالم ترین ماده برای نگهداری آب آلوئه ورا است.


 

مراقبت از گل آلوئه ورا

نویسنده: غلامرضا طالبی - جمعه ٢ مهر ۱۳۸٩

 

 

مراقبت از گل آلوئه ورا:

 

آلوئه ورا یک گیاه رایج آپارتمانی است و بطور سنتی در منازل برای خواص دارویی عالی آن پرورش داده می شود.آلوئه ورا یک گیاه چندساله است و به خانواده سوسن (lily family ) تعلق دارد.آلوئه ورا بومی افریقا و مناطق مدیترانه ای است.250 گونه مختلف از آلوئه ورا وجود دارد.گیاه آلوئه ورا بواسطه برگهای کلفت آبدار و کوزه مانند خود ،مشخص می شود.اندازه گیاه ممکن است از چند سانتیمترتا چند دسیمتر که بستگی به گونه آن دارد، متغیر است.مراقبت از گیاه آلوئه شبیه مراقبتهای گیاه کاکتوس است.

دستورالعمل مراقبت از گیاه آلوئه ورا:

در حالی که گیاه آلوئه ورا در آپارتمان در حال رشد است، چند نکته مهم وجود دارد که نیاز به توجه دارد.بسته به شرایط رشد،آبیاری کافی و کود مورد نیاز باید به گیاه داده شود.

شرایط خاک:

گیاه آلوئه ورا در هر نوع خاکی قابل رشد است. شرایط ایده آل خاک برای برای پرورش آلوئه ورا،خاکی شل،با حاصلخیزی متوسط و زهکشی بالا مورد نیاز است.شما می توانید هر مخلوط با کیفیت تجاری را با اضافه کردن ماسه دانه درشت،پرلیت، یا سنگریزه های گرانیت را در گلدان قرار دهید.از گلدان خیلی بزرگ برای کاشت آلوئه ورا استفاده نکنید.یک گلدان 15 سانتیمتری کافی است.

دمای مورد نیاز:

گیاه آلوئه ورا  نور زیاد خورشید را ترجیح می دهد.اگر در جایی زندگی می کنید که باران زیادی نمی بارد،می توانید گلدان را ،در شرایط آب و هوایی گرم، در خارج از خانه،بطوری که نور کامل خورشید بر روی سایبان پلاستیکی بتابد، قرار دهید.هنگام نگهداری در داخل خانه ،گلدانها باید در بخش شرقی و یا غربی کنار پنجره ای قرار داده شود.چون تقریبا 95%گیاه آلوئه ورا ،آب است،به شدت در مقابل سرما،آسیب پذیر است.دمای ایده آل برای نگهداری گیاه آلوئه ورا،15 تا 25 درجه سلسیوس است.بنابراین،اگر آلوئه ورا را در بیرون از منزل پرورش می دهید،باید گلدانها را براساس شرایط محیط بیرون و قبل از آغاز شبهای سرد پاییزی، جابجا کنید.

آب دادن به آلوئه ورا:

مشابه کاکتوس و دیگر گیاهان آبدار، گیاه آلوئه ورا نیازمند آبیاری زیادی نیست.به گیاه باید بگونه ای آب داده شود که آب شروع به بیرون آمدن از سوراخهای زهکش گلدان نماید. یک زیرگلدانی در زیر گلدان قرار دهید تا آب خروجی را جمع کند.معمولا،یک فاصله ده تا چهارده روزه باید در بین دو آبیاری وجود داشته باشد.فاصله بین دو آبیاری بر اساس شرایط خاک،متنوع است.آبیاری را زمانی شروع کنید که خاک تماما خشک شده باشد.در ماههای فصل زمستان،گیاه در شرایط  خواب است و نیاز آبی آن خیلی کم است.لذا می توان در فصل زمستان،فاصله آبیاری را به سه تا چهار هفته افزایش داد.بسیاری از باغداران،آبیاری آلوئه ورا را در فصل زمستان قطع می کنند.البته این مورد برای سلامت گیاه خوب نیست و باید از انجام اینکار خودداری کرد.

کوددهی به آلوئه ورا:

وقتی که از خاک کود داده شده برای کاشت آلوئه ورا استفاده می شود،فقط لازم است که یکبار و در فصل بهار به آن کود داده شود. فقط از کود رقیق (آبکی) و یا از نوع نیمه قوی(10-40-10) برای این کار استفاده کنید.چنانچه، خاک ،حاصلخیز نیست،باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان،به گیاه داد.کودهای ارگانیک و یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون،می توان استفاده کرد.

تغییر گلدانها:

گیاه آلوئه ورا دارای رشد سریعی است و ریشه های آن ،مایل به گسترش هستند.بنابراین،تغییر گلدانها،پس از هر یک یا دو سال انجام گیرد تا از انبوه شدن ریشه ها جلوگیری شود.با این کار می توان مجددا خاک را پر کرد.ظرف و یا گلدانی را که برای بازکاشت انتخاب می شود،باید دارای سطح پهنی باشد.حتی اگر گلدان خیلی عمیق نیست،این موضوع مشکل مهمی محسوب نمی شود.در قسمت پایین گلدان یک لایه شن بریزید تا از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید و سپس خاک تازه بریزید(خاک گلدان قبلی را استفاده نکنید.).گیاه را با دقت زیاد بطوری که به ریشه های آلوئه ورا آسیب نرسد، از داخل گلدان قبلی خارج کنید و آن را در داخل گلدان جدید قرار دهید.زمانی گلدان را آبیاری کنید که ریشه گیاه در خاک جدید،کاملا استقرار یافته باشد.

بعضی از خواص آلوئه ورا:

شیره آلوئه ورا برای درمان بریدگیهای خفیف،سوختگیها،گزش حشرات،آفتاب سوختگی و غیره موثر است.در الیم گرم،گیاهان آلوئه ورای تحت کشت بیرون،گلهای زیبایی تولید می کنند که دارای ساقه بلندی هستند،که در رنگهای متنوعی وجود دارند. اگر که آلوئه ورا بعنوان گیاه آپارتمانی کاشته شود،شکوفه نخواهد داد.

نظرات ( 5)

تاریخچه آلوئه ورا

آلوئه ورا سابقه اي بسيار طولاني و درخشان دارد. اولين گزارش مكتوب كه در آن به آلوئه ورا اشاره شده است متعلق به چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح است و در غارنوشته ها و كنده كاري هاي روي ظروف در معابد باستاني مصر كشف شده است. در افسانه هاي به جاي مانده از مصر باستان آمده است كه آلوئه گياهي چنان گرامي بوده كه افراد براي حضور در مراسم پس از مرگ يك فرعون بايد تحفه اي از برگ هاي آلوئه ورا تقديم مي كردند. داستان هايي نيز درباره استفاده كلئوپاترا و نفرتي تي از آلوئه ورا، عسل و شير براي حفظ زيبايي افسانه اي شان گفته مي شود.كلئوپاترا ملكه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد كه از شر آفتاب مصر در امان باشد وحتی مصريان آنرا برای موميائی مردگان خود بكار می بردند . در كتاب مقدس نام اين گياه به كرات آمده است .اما مصريان باستان تنها ملتى نبودند كه آلوئه ورا را مى شناختند براساس منابع قديمى ارسطو يكى از طرفداران بسيار معتقد به خواص آلوئه ورا بوده است.

ارسطو رايزن الكساندر كبير نيز بوده است. قدر و ارزشي كه او براي آلوئه ورا قائل بود چنان بوده است كه در سال ۳۳۳ قبل از ميلاد الكساندر را متقاعد كرد جزيره سوكوترا در اقيانوس هند را تصرف كند. اين جزيره به دليل رويش آلوئه در آن شهرت داشت و در آن زمان براي درمان زخم هاي سربازان در سپاه الكساندر از آلوئه ورا استفاده مي شد.

این گیاه ظاهری شبیه کاکتوس دارد ومتعلق به خانواده لاله Liliaceae می باشد.
در بين بيش از ۲۴۰ گونه آلوئه ورا چهار نمونه آلوئه ورا تشخيص داده شده كه داراي ارزش غذايي نیز هستند.

نام آلوئه ورا در لغت به معناي «ماده تلخ درخشان» كه از كلمه عربي «آلوئه» گرفته شده است. آلوئه از خانواده سوسن است اين گياه با ظاهري شبيه به كاكتوس، گياهي دائمي، گوشتي و آبدار است كه حداكثر حدود دو متر ارتفاع دارد با برگ هاي پهن تيغ دار. اگر تيغ هايي را كه در لبه برگ ها قرار دارند جدا كنيم از جاي خالي آنها ژلي ترشح مي شود كه تمام خواص گياه در آن نهفته است. از آلوئه كه امروز در تمام دنيا كاشته مي شود براي درمان گستره وسيعي از بيماري ها از انواع ميگرن گرفته تا سوءهاضمه، درمان جوش و سوختگي استفاده مي شود.ژل آلوئه براي درمان بسياري از بيماري ها مفيد است، از آن جمله مي توان به درمان اگزما و ساير مشكلات و حتي عفونت هاي پوستي، سرمازدگي، سوختگي، ترميم جاي عمل سزارين، هموروئيد و انواع ديابت اشاره كرد.

آلوئه ورا در طب سنتي ۵ هزار ساله هندي، آيورودا نيز به همين ترتيب ارزشمند شمرده مي شود. تمدن هاي يوناني، رومي، آفريقايي، مايايي، سرخپوستان آمريكايي و چيني نيز آلوئه ورا را گرامي مي داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسياري از نقاط جهان در بازگشت از سفر حج برگ هاي آلوئه ورا را بالاي در خانه هايشان آويزان مي كنند. اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است كه نقش مهمي را در پزشكي سنتي ايفا مي كند اما از كشف خواص بي بديل آن توسط طب مدرن امروزي زمان زيادي نمي گذرد. اغلب مردم به عنوان يكي از مواد سازنده محصولات آرايشي مثل ضدآفتاب ها، مرطوب كننده ها و كرم هاي سوختگي با آلوئه ورا آشنا هستند. اما امروزه حضور رو به فزوني آلوئه در محصولات متعدد و متنوعي را شاهد هستيم. توليدكنندگان شامپو مدعي هستند كه اسيديته معادل ۵/۴ اين گياه آن را براي ساخت انواع شامپو و نرم كننده ايده آل كرده است. در حالي كه متخصصين تغذيه نيز مصارف خوراكي آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجي آن مفيد و متعدد مي دانند و آن را به اشكال مختلف از جمله عصاره، ژل، كپسول و پودر عرضه مي كنند.


اهمیت اقتصادی و ضرورت راهیابی به بازارهای جهانی

کشت و فرآوری این گیاه به لحاظ اقتصادی به گونه ایست که با توجه به اینکه دمای مورد نیاز گیاه نباید به زیر 3 درجه سانتیگراد برسد با این حال تولید گیاه در گلخانه نیز مقرون به صرفه و توجیه پذیر است. آمارهاي منتشر شده در خصوص بازار فروش آلوئه‌ورا در جهان حاكي است فقط ۸۵ تا ۱۱۰ميليون دلار بازار جهاني ناشي از فروش برگ آلوئه‌ورا بوده است كه پس از خرما با ۲۵۰ ميليون دلار فروش در جهان قرار دارد. به گفته مهندس"رضا رنجبر" جانشين مركز پژوهشهاي بيوتكنولوژي‌خليج فارس در جزيره قشم، بازار فروش محصولات "آلوئه‌ورا" در جهان برابر با ۱۲۲ميليارد دلار است و هيچ ‌گياه و منبعي در دنيا وجود ندارد كه به اين ميزان محصول و درآمد داشته باشد. به گفته وی، هم اينك در ۵۵ كشور دنيا "آلوئه‌ورا" كشت مي‌شود و مناطق سردسير جهان از جمله روسيه و بخشهايي از چين، توليد اين گياه را در گلخانه انجام مي‌دهند كه با اين توصيف نيز بازهم براي آنها مقرون به صرفه است. براساس گزارشي كه ‌از سوي يك مجله آلماني به ‌نامSOFW كه در اين زمينه فعاليت مي‌كند و در ژانويه ۲۰۰۳ منتشر شد ، بين سالهاي ۲۰۰۱تا ۲۰۰۲ يك هزار و ۵۵۷ محصول جديد از آلوئه‌ورا به بازارهاي جهاني ارايه شده است. در حالي كه بازار فروش محصولات آلوئه‌ورا درسال 2۰۰۰ ميلادي ‌فقط ۲۵ ميليارد دلار بود، در سال ۲۰۰۴ميلادي اين رقم به ۱۱۰ميليارد دلار افزايش يافت. هم‌اينك ۵۰ هزار كمپاني‌ در سراسرجهان ‌محصولات آلوئه‌ورا را توليد مي‌كنند، محصولات مختلفي‌چون‌محصولات غذايي، بهداشتي، آرايشي و دارويي. همچنین ۲۰۰ ماده دارويي از گياه آلوئه‌ورا توليد شده است و از پوست آن نيز مواد آنتي كانسر جدا شده است.

به‌گفته برخي اساتيد و متخصصان از اين گياه به عنوان يك داروخانه در يك گياه نام برده مي‌شود و به همين دليل است كه اين گياه تا اين اندازه اهميت پيدا كرده است. بررسي صنعت آلوئه‌ورا در چين نشان مي‌دهد كه اين كشور در سال ۱۹۹۸ميلادي محصول آلوئه‌ورا نداشت، اما در سال ۲۰۰۰ميلادي ۱۲ميليون دلار درآمد ناشي‌از توليد محصولات آلوئه‌ورا و درسال ۲۰۰۳ ارزش محصولات توليدي اين كشور از اين گياه از مرز يك ميليارد دلار گذشت. اين‌كشور به علت وجود يك بازار ۱۲۲ميليارد دلاري از اين محصول در جهان، قصد دارد كه بازار جهاني اين محصول را در دست بگيرد. محصولات جديد آلوئه‌ورا امروز بيشتر از چين وارد بازار جهاني مي‌شود و براساس گزارشهاي منتشر شده در مورد این کشور، سهم اين كشور تا قبل از ۲۰۰۳ ميلادي فقط ۶۰۰ ميليون دلار بود اما بر اساس اين گزارشها فقط نيازي كه چين براي سال ۲۰۱۰در داخل كشور خود ايجاد كرده است ، معادل ۲/۴ميليارد دلار است.

 

 

مصارف

نام آلوئه ورا در لغت به معناي «ماده تلخ درخشان» كه از كلمه عربي «آلوئه» گرفته شده است. آلوئه از خانواده سوسن است اين گياه با ظاهري شبيه به كاكتوس، گياهي دائمي، گوشتي و آبدار است كه حداكثر حدود دو متر ارتفاع دارد با برگ هاي پهن تيغ دار. اگر تيغ هايي را كه در لبه برگ ها قرار دارند جدا كنيم از جاي خالي آنها ژلي ترشح مي شود كه تمام خواص گياه در آن نهفته است. از آلوئه كه امروز در تمام دنيا كاشته مي شود براي درمان گستره وسيعي از بيماري ها از انواع ميگرن گرفته تا سوء هاضمه، درمان جوش و سوختگي استفاده مي شود.ژل آلوئه براي درمان بسياري از بيماري ها مفيد است، از آن جمله مي توان به درمان اگزما و ساير مشكلات و حتي عفونت هاي پوستي، سرمازدگي، سوختگي، ترميم جاي عمل سزارين، هموروئيد و انواع ديابت اشاره كرد.

آلوئه ورا در طب سنتي ۵ هزار ساله هندي، آيورودا نيز به همين ترتيب ارزشمند شمرده مي شود. تمدن هاي يوناني، رومي، آفريقايي، مايايي، سرخپوستان آمريكايي و چيني نيز آلوئه ورا را گرامي مي داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسياري از نقاط جهان در بازگشت از سفر حج برگ هاي آلوئه ورا را بالاي در خانه هايشان آويزان مي كنند. اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است كه نقش مهمي را در پزشكي سنتي ايفا مي كند اما از كشف خواص بي بديل آن توسط طب مدرن امروزي زمان زيادي نمي گذرد. اغلب مردم به عنوان يكي از مواد سازنده محصولات آرايشي مثل ضدآفتاب ها، مرطوب كننده ها و كرم هاي سوختگي با آلوئه ورا آشنا هستند.

اما امروزه حضور رو به فزوني آلوئه ورا در محصولات متعدد و متنوعي را شاهد هستيم. توليدكنندگان شامپو مدعي هستند كه اسيديته معادل ۵/۴ اين گياه آن را براي ساخت انواع شامپو و نرم كننده ايده آل كرده است. در حالي كه متخصصين تغذيه نيز مصارف خوراكي آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجي آن مفيد و متعدد مي دانند و آن را به اشكال مختلف از جمله عصاره، ژل، كپسول و پودر عرضه مي كنند.

 

آفتاب سوختگی:
به طور معمول سوختگی هایی که بدون حادثه عارض می شود در هنگام تابستان به خصوص در کنار دریا و در اثر تابش آفتاب صورت می گیرد و با استفاده از لوسیونهای تهیه شده از این گیاه می توان پوست را از تابش مصون داشت. برای این منظور باید قبل از اقدام به شنا و همچنین قبل از اینکه بدن عرق نماید مبادرت به استفاده از آن کرد.

لوسیون های مرغوب که از این گیاه تهیه می شود، قادرند 90 درصد از تشعشعات سوزنده خورشید را گرفته و بیشتر از 75 درصد از اشعه هایی که برای پوست حالت سوزندگی ندارند به پوست برسانند. در صورت نبودن لوسیون وآسیب دیدن پوست می توان شیرابه تهیه شده از برگ گیاه را به طور مستقیم روی پوست قرار داد ، با ادامه این عمل درد کاهش می یابد. برخی از مردم استفاده از پماد را بر طرق دیگر ترجیح می دهند. در سوختگی های شدید زمان عمل بسیار مهم است . بنابراین در اثر وقوع حادثه باید بلافاصله از این گیاه استفاده کرد، زیرا سلولهای سوخته پوست ، خود سبب فرسوده شدن سلولهای دیگر می شود. بنابراین پوست آسیب دیده را با شیرابه گیاه مرطوب نگه می دارند. ولی از آنجا که در اصل شیرابه این گیاه خاصیت قابض کنندگی دارد، بهتر است آنرا همراه روغنهای نرم کننده مثل روغن زیتون مصرف کرد. بانداژ کردن محل آسیب دیده پوست با برگ قطع شده گیاه می تواند در مداوا موثر باشد.

بریدگی ها و زخمها:
مصرف این گیاه سبب سرعت در بهبودی ، عدم ایجاد عفونت و همچنین عدم ایجاد اثر آشکار زخم می شود.
حفاظت پوست و موی سر: ترکیبات مختلف شامپو که حاوی این گیاه هستند به بازار عرضه شده است. این محصولات کاربردهای گوناگونی از جمله مداوا کننده حالت دهنده و یا مصارف دیگر دارند.

آکنه (جوش غرور جوانی):
آکنه نوعی بیماری پوستی است که برجستگی هایی روی پوست، سینه یا پشت ایجاد می کند.این برجستگی ها ممکن است سفید یا سیاه رنگ باشد .آکنه بیشتر در جوانان شایع است زیرا در این زمان است که تغییر در عملکرد پوست پدید می آید. در اصل علت بوجود آمدن آکنه بسته شدن منافذ خروج چربی در پوست است.برای جلوگیری از هر گونه اثر بر روی پوست باید به طریق زیر عمل کرد:

استفاده از گیاه: بعد از شسته شدن می توان از شیرابه حاصل از برگ صبر زرد یا شیرابه تهیه شده در بازار استفاده کرد در این حالت عملی که گیاه روی پوست انجام می دهد دقیقا در جهت عکس آلودگی یا عفونت خواهد بود و سبب می شود که پوست تحریک شده و بدون برجای ماندن اثر جوش بهبود یابد.اگر می خواهید از پماد استفاده کنید ضمن توجه به حالت قابض کنندگی آن بایدمقدار کمی از پماد را برای سطح زیادتری استفاده کرد.

آسم:
شخص مبتلا به آسم ،تشنج یا حملات سخت تنقسی دارد در اغلب موارد اسم در کودکی شروع می شود و ممکن است تمام عمر گریبان گیر شخص باشد. آسم مسری نیست و امکان دارد با عوامل آلرژی زا شدت پیدا کند.امروزه با قرار دادن مقداری از شیرابه در یک دستگاه آتومایزر (Atomizer) اقدام به این عمل می کنند.هر دو صورت عمل جهت سهولت تنفس شخص مبتلا به آسم مفید خواهد بود.

گلو درد:
این ناراحتی در اغلب موارد با سرماخوردگی شروع می شود.گلو سرخ شده و هنگام فرو بردن آب دهان درد می گیرد.لوزه ها ممکن است بزرگ، دردناک و یا چرکین شوند. بسیاری از مصرف کنندگان این گیاه را به جهت کاهش درد و دارا بودن خاصیت ضد عفونی مفید میدانند.

قطره چشم و گوش:
بدون شک چشم و گوش دو عضو حساس بدن هستند و در صورت ابتلا به بیماری،به مراقبت شدید پزشکی نیازمندند. جدیدا یک سلسله دارو در این گیاه کشف شده است که از آن بعنوان برانگیزنده( Stimalator) مهم بیوژن در معالجه بافت ها به وفور استفاده می شود.

مهار ترشح اسید گوارشی:
عصاره این گیاه PH گوارشی را افزایش می دهد. این بدان مفهوم است که ژل آلوئه ورا می تواند ترشح اسید معده را مهار کند. آزمایش ها نشان داده است که عصاره این گیاه می تواند با کند کردن تخلیه گوارشی، روند هضم را اصلاح نماید.

افزایش ایمنی: یکی از پلی ساکارید های محلول در آب موجود در ژل آلوئه ورا یک محرک قوی ایمنی است. از جمله اثرات این ماده افزایش آزادسازی سیتوکینین ها و تولید اینترفرون ها ست .

 

تركيبات شگفت آور اين گياه چيست؟

بايد گفت در كمال شگفتي ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشكيل شده است. ۴ درصد باقي مانده اما حاوي مواد فراواني است كه ۷۵ نوع آن شناخته شده اند. تركيباتي كه در ژل آلوئه يافت شده اند از پلي ساكاريدها هستند كه قادر به كاهش و ترميم التهاب هستند. اين تركيب همچنين داراي ويژگي آنتي باكتريال و ضدميكروب است. آنتي اكسيدان هايي در قالب ويتامين هاي آ، ب، ث، اي، آمينواسيدها، روي و اسيدهاي چرب ضروري نيز در اين تركيب يافت مي شوند. كلسيم و آلوئين نيز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئين مليني بسيار قوي است.

حدود ۹۶ درصد از وزن آن را آب تشكيل داده است و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمينواسيدها، ويتامين ها، املاح، آنزيم وگليكوپروتئين است!
اين گياه حداقل داراى ۳ اسيد چرب با خاصيت ضدالتهابى است كه براى معده ، روده كوچك و روده بزرگ مفيد است.
ويتامين هاى تشكيل دهنده آن عبارتند از ويتامين C ،B۱۲،B۶، B۲ ،B۱، A و E. «آلوئه ورا» با خاصيت اعجاب انگيز خود مى تواند تمام اسيد آمينه هاى ضرورى بدن را در اختيار شخص مصرف كننده قرار دهد.

هيچ چيز اين گياه به تنهايى شگفت انگيز و خارق العاده نيست. بلكه همراهى و يك جا جمع شدن تمام مواد مورد نياز بدن از گروههاى مختلف غذايى است كه آن را منحصر به فرد كرده است . ژل Aloe حاوي گليكوپروتئين است كه از تورم و درد جلوگيري و روند بهبود را تسريع مي كند و همچنين حاوي پلي ساكاريد است كه رشد و ترميم پوست را تحريك مي كند. “آنتراكوئين” موجود در شيرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل مي كند .از ژل Aloe براي درمان زخمهاي دروني و بيروني نيز مي تواند استفاده كرد. اين ماده روند درمان بسياري از جراحات پوستي از جمله زخمها، سوختگيها و يخ زدگي را تسريع مي كند.

شيرة ‌اين گياه مسهل مفيدي است، اما چون مي تواند سبب گرفتگي دردناك عضلات شود، غالباً استفاده نميشود. با ميزان مصرف كمتر، شيرة Aloe مي تواند از سنگ كليه پيشگيري يا اندازة سنگ را كوچكتر كند. اين ماده به عنوان تسهيل كننده دفع مدفوع به ويژه در افرادي كه مبتلا به وبواسير هستند ماده مفيدي است.
عصارة Aloe شكل ژل اين گياه است كه مصارف داخلي دارد و چون داراي خواص ضد ميكروبي است، از آن براي درمان عفونتهاي ميكروبي مجاري معده اي-روده اي نيز مي توان استفاه كرد. چون اين ماده اسيدهاي معده را كه سبب تشديد زخمها ميشود كاهش مي دهد براي درمان زخمهاي معده نيز مؤثر است.تحقيقات اخير نشان داده كه “مانوز استيله” به عنوان يك تركيب ضد ويروسي، داراي خواص درماني ضد ويروس ايدز است. مانور استيله خود ويروس را مورد حمله قرار مي دهد اما مهمتر اينكه، ميزان تأثير AZT را (يك داروي مؤثر در درمان عفونت ويروس HIV) تا حد زيادي بالا ميبرد. اگر اين تركيب دارويي با Aloe مصرف شود، ميزان AZT مورد استفاده براي HIV را مي توان تا ۹۰% تقليل داد كه اين امر از هزينه ها و عوارض جانبي AZT تا حد زيادي خواهد كاست.
ژل خوراكي آلوئه ورا شامل بيش از ۷۵ ماده مغذي از لحاظ غذايي و ۲۰۰ تركيب فعال، ۲۰ نوع ماده معدني، ۱۸ آمينو اسيد و ۱۲ نوع ويتامين است. اين ژل بي نهايت مطبوع است.

در منابع دارويي فهرست مصارف آلوئه ورا تقريباً به اندازه فهرست مواد تشكيل دهنده آن طويل است. از بارزترين خواص آلوئه ورا جلوگيري از ضايعات پوستي و ترميم آنها است. مصرف خوراكي آلوئه ورا نيز به گوارش غذا كمك مي كند، سلامتي قلب و عملكرد كبد را بهبود مي بخشد، قند و كلسترول خون را كنترل مي كند، توليد انرژي را افزايش داده، درد مفاصل را تسكين مي دهد، شش ها را پاك مي سازد، سيستم ايمني بدن
را تقويت مي كند و زخم ها و جراحات را ترميم مي نمايد. اما با وجود خواص بسيار آلوئه ورا و با آنكه تاكنون هيچ عوارضي از مصرف آن گزارش نشده است پزشكان مصرف خوراكي آن در طول دوران بارداري و شيردهي براي خانم ها منع مي كنند. آلوئه ورا چنان خواص چشمگير و متعددي دارد كه نام ها و القاب زيادي براي خود كسب كرده است از جمله: گياه درمانگر، گياه سوختگي، دكتر گلداني و گرز بهشتي. در حال حاضر محصولات مختلفي از اين گياه در صنايع مختلف غذايي، آرايشي و بهداشتي دارويي در دنيا توليد و عرضه مي‌شود.
در حال حاضر اين گياه دارويي در صنايع مختلف غذايي شامل انواع نوشابه‌ها، كمپوت، دوغ و غيره و همچنين در صنايع آرايشي و بهداشتي شامل انواع كرم‌ها، لوسيون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوينده‌ها و در صنايع دارويي در كپسول ها، قرص‌هاي جوشان و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

برگ گونه های مختلف Aloe Vera از نظر تشریحی، ساختمان یکسان دارند و در برش عرضی، قسمتهای زیر مشخص میگردد :
1- شیره برگ که دارای کوتیکول ضخیم است و در فواصل مختلف آن ، روزنه دیده می شود.
2- پارانشیم کلروفیل دار زیر شیره در ردیف اول ، ساختمانی شبیه برگ سایر گیاهان ، مرکب از سلولهای دراز با بلورهای سوزنی شکل اگزالات کلسیم (رافید) مشاهده می شود.
3- ضخامت برگ از پانیشم بیرنگ موسیلاژ دار و محتوی شیره چسبنده تشکیل می یابد.
4- دسته های چوب – آبکش که بلافاصله در زیر سلولهای کلروفیل دار قرار دارند به صورت دو قوس دیده می شوند. یکی از این دو قوس ، حالت مقعر و دیگری حالت محدب دارد.بافت پارانشیم برگ از طرف سر، این دسته ها را در بر می گیرد.

تركيبات شيميايی:

صبر زرد موادی نظير آلوئين ‌فامودين ، آنترا كيون ،‌ايزوباربالوئين و مقداری در حدود ۱۲ درصد صمغ می باشد

عرق آلوئه ورا خالص :

ازدیاد طول عمر، پاکسازی سیستم گوارشی، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن و آرام بخش، تنظیم قند خون (توصیه شده مفيد براي کنترل ديابت) تصفيه خون، رفع گرفتگي كبد، ضد لك وجوش، ضد كمر درد.

 


عرق آلوئه ورا همراه با بهار نارنج :

تقويت قلب واعصاب، آرام بخش، ضد تشنج، درمان بي خوابي عصبي، رفع افسردگي و اختلالات عصبي ، درمان سكسكه، اشتها آور، افزايش قواي جواني .

 


عرق آلوئه ورا همراه با بيد مشك :

ضد افسردگی و درد های عصبی، خواب آور،تقويت قلب و اعصاب، رفع گرفتگي و خفقان قلب، ملين ، تقويت عمومي بدن ، مصرف بيد مشك در جواني مانع فشار خون در دوران پيري مي شود .

 


عرق آلوئه ورا همراه با خارشتر :

ضد عفونی کننده مجاری اداراری، افزايش اشتها، مدر قوی، تصفيه كننده خون و كبد، دفع كننده سنگ كليه و مثانه، ضد تب و لرز، جلوگيري از امراض پروستات و بواسير، رفع ‍‍‍‍‍تپش قلب، تسكين درد های ناشی از ميگرن، التيام زخم ها.

 


عرق آلوئه ورا همراه با كاسني :

تب بر، تقويت پوست و كليه و كبد ،داراي ويتامين ث ، ضد كلسترول، ضد يرقان، تصفيه كننده خون و پايين آورنده حرار ت خون، باز کردن عروق، رفع انسداد عروق ، رفع درد مفاصل ناشي از گرمي مزاج، افزایش دهنده مصونیت بدن در برابر سموم آلودگی هوا و سیگار.

 


عرق آلوئه ورا همراه با شاهتره :

تصفيه كننده خون، صفرا بر، اشتها آور، تقويت كننده ي پوست و كليه و كبد، ضد يرقان، رفع خارش بدن، ادرار اور، ضد اسكوربورت ( كمبود ويتامين ث در بدن )، كاهش فشار و كلسترول خون، تب بر .

 


عرق آلوئه ورا همراه با گلاب :

مقوي اعصاب و قلب، ضد افسردگي، آرام بخش و نشاط آور، بهترين دارو براي سر درد، تصفيه خون ، استحكام بخش لثه، ضد فشار خون، آرتروز، اسپاسم و التهاب .

 


 عرق آلوئه ورا همراه با طارونه :

خواب آور قوي، مقوي اعصاب، رفع درد مفاصل و آرتروز، آرامبخش اعصاب.

 

عرق آلوئه ورا همراه با نسترن :

 تنظیم کننده کالری بدن و موثر در کاهش وزن اضافی، ضد استرس، عصبانیت و افسردگی، نیروزا(طبیعی) جهت استفاده ورزشکاران، تقويت قلب، ضد تپش قلب،  سرشار از ويتامين ث، تقويت معده و كبد، تقويت اعصاب .

 

عرق آلوئه ورا همراه با اسطوخودوس :

 درمان بیماری های عصبی، پايين آورنده تب، نيرو بخش، ضد استرس، تقویت اعصاب، از بین برنده ضعف عمومی بدن .

 

نكات احتياطی:

  • ژل Aloe برای استعمال خارجی ماده بی خطری است، اما در موارد نادری سبب واكنش آلرژيك می شود. اگر پوست شما تحريك می شود مصرف آنرا ادامه ندهيد.ژل Aloe برای درمان زخمهای عميق مؤثر نيست.
  • شيره آن می تواند سبب گرفتگی يا اسهال روده ای شديد گردد،
  • زنان باردار يا شيرده نبايد اين ماده را مصرف كنند زيرا ممكن است سبب انقباضهای رحمی گرديده و سقط جنين را تحريك كند.
  • مصرف مسهل Aloe برای درمان بيماريهای معده ای- روده ای، انسداد روده ای، آپانديسيت يا درد معده مبهم تجويز می شود.
  • اين ماده ممكن است سبب تشديد اولسرها، بواسير، ديورتيكولوز، التهاب ديورتيكول، كوليت يا سندرم روده تحريك پذير (IBS) گردد.
  • مصرف طولانی مدت اين ماده سبب وابستگی به آن می شود يا تعادل الكتروليتی را مختل می سازد. اين ماده ممكن است سبب تغيير رنگ ادرار به رنگ قرمز بی ضرر گردد. كودكان زير ۱۲ سال نبايد گياه Aloe مصرف كنند.

 

تداخل های احتمالی:

مصرف طولانی و مزمن شيره Aloe می تواند سبب كمبود پتاسيم گردد كه می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل كند. احتمال كمبود پتاسيم در بدن در صورتی كه شيره Aloe را با ادرار آورهای (مدرهای) تيازيد، شيرين بيان يا كورتيكو استروئيد مصرف كنيد، بيشتر است.

مضرات :

صبر زرد اگر باندازه مصرف شود خطری ندارد ولي مقدار زياد آن باعث اسهال خونی می شود ضمناً زنان شيرده نبايد از آن استفاده كنند زيرا صبر زرد از طريق شير وارد بدن طفل می شود و ايجاد اسهال می كند . اين گياه نيز برای زنان حامله خوب نيست زيرا ممكن است باعث سقط جنين شود.

 

مشخصات کلی گونه ها

این گیاه، گیاهی دائمی با ریشه های غده ای منشعب می باشد. این گیاه تولید ساقه حقیقی نمی کند و ارتفاع آن به 60 تا 80 سانتیمتر و دارای ساقه چوبی کوتاه به ضخامت 5 تا 10 سانتیمتر است. این گیاه حالت بوته ای انبوه ، پایا و همیشه سبز و شاداب و پر طراوت دارد. ساقه های آن کوتاه، ضخیم و کم وبیش منشعب و شاخه دار است . برگهای این گیاه به شکل رزت و گوشتی و مثلثی شکل با حاشیه خاردار و منقوط می باشد. این خارها دارای نوک تیز مخروطی راست یا کمی خمیده به طول 2 میلیمتر می باشند. برگهای آن بدون دمبرگ ، متراکم و به هم آمده است شکل سر نیزه ای راست به حالت مقعر است و به حالت طرقه ای در بالای ساقه قرار گرفته اند.ساقه بدون دمبرگ (دم گل آذین ) آن دارای برگهای فوقانی فلس مانند ومنشعب بوده وگل آذین خوشه ای طویل دارای گلهای متراکم است. برگهای کوتاه ، سرنیزه ای و پوست پیازی آن از دم گل بلندترند. گروهی از برگها به رنگ سبز مایل به قرمز دراز و نوک تیز است. در برگهای صبر عصاره فراوانی وجود دارد که شفاف، چسبنده، سبز رنگ و تلخ و منبع ماده شیمیایی صبر است که از آن استخراج می شود. این عصاره به محض اینکه در مجاورت هوا قرار گیرد، سفت شده و ماده صمغی شکل قهوه ای رنگی را تشکیل می دهد. طول برگها 30 تا 50 سانتیمتر و عرض آنها 8 تا 10 سانتیمتر وضخامتشان بین 1 تا 3 سانتیمتر است. تعداد برگها بین 10تا 20 عدد است. طول برگها در برخی گونه ها بین 1 تا 2 متر هم می رسد.

در برگهای صبر عصاره فراوانی وجود دارد که شفاف، چسبنده، سبز رنگ و خیلی تلخ و منبع ماده شیمیایی صبر است که از آن استخراج می شود. این عصاره به محض اینکه در مجاورت هوا قرار گیرد سفت شده و ماده صمغی قهوه ای رنگی را تشکیل می دهد.

برگ گونه های مختلف صبر از نظر تشریحی، ساختمانی یکسان دارند بنابراین برش عرضی برگ، قسمتهای زیر را نشان میدهد:

 


1. بشره برگ دارای کوتیکول ضخیم است و در فواصل مختلف آن، روزنه هایی دیده میشود.
2. پارانشیم کلروفیل دار زیر بشره در ردیف اول، ساختمانی شبیه برگ سایر گیاهان مرکب، سلولهای دراز منشوری شکل دارد. در این ناحیه و زیر بافت مذکور، سلولهای دراز با بلورهای سوزنی شکل اکسالات کلسیم (رافید) مشاهده میشود.
3. ضخامت برگ از پارانشیم بی رنگ، موسیلاژدار و محتوای شیره چسبنده است.
4. دسته های چوب – آبکش که بلافاصله در زیر سلولهای کلروفیل دار قرار دارند.

گیاه صبر دارای برگهای قاعده ای (rosette) بوده و جزو برگهای بسیار ضخیم میباشد. نتایج آزمایشات پس از تهیه قالب پارافین از نمونه برگ به قرار زیر میباشد:



بافت محافظ: برگ صبر Aloe از نوع Unifacial میباشد، یعنی هردو سطح برگ از سطح تحتانی بوجود آمده اند و در هردو سطح برگ، روزنه ها قابل مشاهده میباشند. البته تراکم روزنه ها در سطح تحتانی بیشتر از سطح فوقانی میباشد. روزنه ها از تیپ آلاله (سلولهای همراه از سلولهای اطراف آن قابل تشخیص نیستند) میباشند در ضمن روزنه ها نسبت به سطح اپیدرم، فرورفته یا عمقی میباشند. اپیدرم از یک ردیف سلولهای نسبتا کوچک تشکیل شده و لایه ضخیمی از کوتیکول سطح خارجی آن را میپوشاند (بجز در قسمت روزنه ها).

بافت پارانشیم: همانطور که می دانیم در برگ تک لپه ایها بافت مزوفیل از سلولهای پارانشیمی یکنواخت تشکیل شده است و پارانشیم نرده ای در این قسمت وجود ندارد. مزوفیل برگ صبرAloe نیز از چندین ردیف سلولهای پارانشیمی کلروفیل دار چند وجهی با فضای بین سلولی کم تشکیل شده است.
این سلولها دارای نشاسته فراوان میباشند. در ضمن مجموعه ای از کریستالهای باندی از اکسالات کلسیم در بسیاری از سلولها مشاهده میشود.

بافت هادی: دستجات آوندی اکثرا در قسمت مرزی بین مزوفیل و قسمت داخلی برگ به تعداد زیاد مشاهده میشود. این دستجات نیز در مقایسه با ساقه که برون زا (exarch) است، درون زا (endarch) میباشند. در ضمن کامبیوم اولیه تبدیل به بافت دائمی شده و بین آوند چوب و آبکش لایه کامبیومی وجود ندارد. آوندها بصورت منفرد در قسمت درونی برگ بصورت نامنظم قابل مشاهده میباشند. دستجات آوندی بیشتر از آوندهای چوب متشکل از گزیلم و سلولهای پارانشیمی مربوط به آن و فلوئم که حجم کمتری از دستجات آوندی را در برمیگیرد، میباشد.

غلاف آوندی پارانشیمی از سلولهای نسبتا بزرگی تشکیل شده است. علاوه برآن اتصالات جانبی آوندها جهت ارتباطات بین آوندی در بسیاری از نمونه ها قابل مشاهده میباشد.

بافت ترشحی: در مجموع حجم کمی از مقطع عرض برگ را بافت محافظ، پارانشیم و هادی تشکیل میدهند. قسمت اعظم برگ را قسمت مغز آن تشکیل میدهد که سلولهای نامنظم نسبتا بزرگ و بدون کلروفیل چند وجهی با دیوارهای سلولی نازک، سیتوپلاسم، هسته و واکوئل بزرگ میباشد. واکوئل محتوی مایع موسیلاژی میباشد که قسمت اعظم آن را آب تشکیل میدهد. این قسمت از برگ میتواند بعنوان بافت ذخیره کننده آب در گیاه محسوب شود. چنین بافتهایی را در بخشهای مختلف بسیاری از گیاهان سوکولنت از جمله Aloe میتوان دید.
البته در طی گذراندن مراحل مختلف آزمایشگاهی جهت تهیه قالب پارافینی، این قسمت به مقدار زیادی متلاشی شده و از بین رفت ولی بقایایی از آن را میتوان در نمونه ها مشاهده کرد.

محلول موسیلاژی میتواند در بالا بردن ظرفیت سلولها در جهت جذب و نگهداری آب نقش مهمی داشته باشد. آب میزان 5/99% از این محلول موسیلاژی را تشکیل میدهد و حدود200ماده مختلف دیگر در ترکیبات این محلول تا به حال شناخته شده اند. ازمهمترین ترکیبات آن پلی ساکاریدها، گلیکوپروتئین ها، ویتامین ها و آنزیمهای مختلف میباشد.

 

 

 

گیاه صبرزرد (آلوئه ورا)

1389/12/06 @ 10:16 AM

اسامی دیگر گیاه صبرزرد (آلوئه ورا)، “صبر تلخ” یا “شاخ بزی” است که در استان بوشهر با نام‌های محلی گل سگله، گل قبر یا چادروا شناخته می‌شود.نام های دیگر این گیاه “لاله بیابان”  و «گیاه جاودانگى»، «گیاه دارویى»، «گیاه ملکه» است.گیاه صبر زرد دارویی با نام علمی Aloe Veraاز جمله گیاهان دارویی با ارزش دنیا است که در فضای باز و در برخی مناطق دیگر کشور در گلخانه کاشت می‌شود.صبر زرد گیاهی است با ظاهر بوته‌ای انبوه، پایا، همیشه سبز، شاداب و پر طراوت و ارتفاع حدود ۶۰سانتی متراست که دارای ساقه چوبی کوتاه به ضخامت ۵الی ۱۰سانتی متر و برگ‌های نیزه‌ای شکل که مستقیما به محور ساقه متصل هستند می‌باشد.

گیاه دارویی صبر زرد با اقلیم جنوبی کشور ایران سازگار است و به خوبی در استان‌های جنوبی که دارای منابع آبی کمی هستند قابل پرورش است.

این گیاه بومی مناطق گرم و خشک است که در استان‌های جنوبی کشور ایران به خصوص استان بوشهر و استان هرمزگان رشد می‌کند.

Aloe Vera چیست؟

این گیاه، خاص مناطق آفریقایى است که به آن زنبق بیابانى یا صحرایى هم مى گویند. در برخى کشورها با نام هایى چون «گیاه جاودانگى»، «گیاه دارویى»، «گیاه ملکه» و… نیز نامیده مى شود.
وقتى برگ آن بریده شود، ژلى از داخل گیاه خارج مى شود که اثر دارویى خارق العاده اى دارد. نام این گیاه از زبان عربى به سایر زبان ها آمده است. در زبان عربى Aloe به معناى «تند و تیز و تلخ» است. علت این نامگذارى به طعم و مزه مایع داخل برگ گیاه مربوط مى شود. نخستین بار مصرى ها این گیاه را براى درمان زخم ها، سوختگى ها و عفونت ها به کار مى گرفتند. پس از آنها یونانى ها، اسپانیایى ها و آفریقایى به شیوه ها و منظورهاى مختلف از این گیاه استفاده مى کردند. براى مثال شکارچیان آفریقایى از ژل آن بر بدن خود مى مالیدند تا عرق نکنند و بدنشان بوى بد نگیرد!

از دهه ۱۹۳۰ به بعد تحقیقات علمى و وسیعى بر روى ترکیبات و خواص دارویى این گیاه انجام شد و دریافتند ژل صاف شده این گیاه قدرت عجیبى در درمان زخم ها و سوختگى ها دارد.

معرفی گیاه:

Aloe vera یک گیاه بادوام با گلهای زرد است. برگهای سخت آبدار و نیزه ای این گیاه به طول ۲۰ اینچ رشد می کند و طول کل گیاه تا ۴ پا می رسد. تنها برگهای این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخشهای مختلف برگها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ ترشح می شود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک می شود، سبب تولید شیره Aloe می شود. آلوئه از خانواده سوسن است این گیاه با ظاهرى شبیه به کاکتوس، گیاهى دائمى، گوشتى و آبدار است  .گیاه آلوئه Aloe که به نام شاخ بزی معروف است، در منزل و آپارتمان قابل نگهداری است. آلوئه­ورا Aloe vera گونه­ وحشی این خانواده است که گرچه زینتی نیست اما معروف و پر بهاء است و یکی از منابع بسیار خوب مواد دارویی و بهداشتی است.

آلوئه ساپوناریا گونه دیگری از گیاه آلوئه است که برگ­های گوشتی، مثلثی شکل با نقش و نگارهای سبز رنگ پریده دارد. این گیاه بسیار زیبا بوسیله قلمه­های ساقه تکثیر می­شود و آن را در یک محیط پر نور پرورش می­دهند.آلوئه فِرَگرَنس یا آلوئه برگ درشت، و آلوئه درختی از دیگر انواع گیاه آلوئه بشمار می­روند.در میان آلوئه‌ها سایوناریا و آلوئه آربورسنس Aloe arboresence در منزل کشت و کار مناسب­تر و سریعتری دارند.

تکثیر گیاهان آلوئه بوسیله قلمه، ساقه و بذر امکان­پذیر است. گیاه آلوئه شاخه گل ­دهنده زیبا با گل­های نارنجی دارد وقتی گل­های نارنجی به بذر تبدیل می­شوند، قابل رویش و جوانه زدن هستند. آلوئه ­ورا Aloe vera بوسیله تقسیم بوته و بذر تکثیر می‌شود. در آلوئه‌های دیگر امکان بوجود آمدن پا جوش در روی ریشه­های اصلی­ کمتر از گیاه آلوئه­ ورا است.

تاریخچه :

آلوئه ورا سابقه ای بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غارنوشته ها و کنده کاری های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه ای از برگ های آلوئه ورا تقدیم می کردند. داستان هایی نیز درباره استفاده کلئوپاترا و نفرتی تی از آلوئه ورا، عسل و شیر برای حفظ زیبایی افسانه ای شان گفته می شود.کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مردگان خود بکار می بردند . در کتاب مقدس نام این گیاه به کرات آمده است . اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غارنوشته ها و کنده کارى هاى روى ظروف در معابد باستانى مصر کشف شده است. در افسانه هاى به جاى مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهى چنان گرامى بوده که افراد براى حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه اى از برگ هاى آلوئه ورا تقدیم مى کردند.اما مصریان باستان تنها ملتى نبودند که آلوئه ورا را مى شناختند براساس منابع قدیمى ارسطو یکى از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است.

اما مصریان باستان تنها ملتی نبودند که آلوئه ورا را می شناختند براساس منابع قدیمی ارسطو یکی از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است. او رایزن الکساندر کبیر نیز بوده است. قدر و ارزشی که او برای آلوئه ورا قائل بود چنان بوده است که در سال ۳۳۳ قبل از میلاد الکساندر را متقاعد کرد جزیره سوکوترا در اقیانوس هند را تصرف کند. این جزیره به دلیل رویش آلوئه در آن شهرت داشت و در آن زمان برای درمان زخم های سربازان در سپاه الکساندر از آلوئه ورا استفاده می شد.

گونه شناسی:

اکسید معجزه آسای آلوئه ورا گیاه «آلوئه ورا» گیاهی است که به طور عمده در مناطق خشک رشد می کند. آلوئه ورا با اینکه به خانواده زنبق تعلق دارد اما در ظاهر شباهت بسیار زیادی به کاکتوس دارد. در بین بیش از ۲۴۰ گونه آلوئه ورا چهار نمونه آلوئه ورا تشخیص داده شده که دارای ارزش غذایی هستند.

نام آلوئه ورا در لغت به معنای «ماده تلخ درخشان» که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده است. آلوئه از خانواده سوسن است این گیاه با ظاهری شبیه به کاکتوس، گیاهی دائمی، گوشتی و آبدار است که حداکثر حدود دو متر ارتفاع دارد با برگ های پهن تیغ دار. اگر تیغ هایی را که در لبه برگ ها قرار دارند جدا کنیم از جای خالی آنها ژلی ترشح می شود که تمام خواص گیاه در آن نهفته است. از آلوئه که امروز در تمام دنیا کاشته می شود برای درمان گستره وسیعی از بیماری ها از انواع میگرن گرفته تا سوءهاضمه، درمان جوش و سوختگی استفاده می شود.
ژل آلوئه برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است، از آن جمله می توان به درمان اگزما و سایر مشکلات و حتی عفونت های پوستی، سرمازدگی، سوختگی، ترمیم جای عمل سزارین، هموروئید و انواع دیابت اشاره کرد.
آلوئه ورا در طب سنتی ۵ هزار ساله هندی، آیورودا نیز به همین ترتیب ارزشمند شمرده می شود. تمدن های یونانی، رومی، آفریقایی، مایایی، سرخپوستان آمریکایی و چینی نیز آلوئه ورا را گرامی می داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت در سفر حج برگ های آلوئه ورا را بالای در خانه هایشان آویزان می کنند.

اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی بدیل آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد. اغلب مردم به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضدآفتاب ها، مرطوب کننده ها و کرم های سوختگی با آلوئه ورا آشنا هستند. اما امروزه حضور رو به فزونی آلوئه در محصولات متعدد و متنوعی را شاهد هستیم. تولیدکنندگان شامپو مدعی هستند که اسیدیته معادل ۵/۴ این گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم کننده ایده آل کرده است. در حالی که متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجی آن مفید و متعدد می دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره، ژل، کپسول و پودر عرضه می کنند.


ترکیب شگفت آور این گیاه چیست؟

باید گفت در کمال شگفتی ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ درصد باقی مانده اما حاوی مواد فراوانی است که ۷۵ نوع آن شناخته شده اند. ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند. این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است. آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های آ، ب، ث، ای، آمینواسیدها، روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می شوند. کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است.

حدود ۹۶ درصد از وزن آن را آب تشکیل داده است و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمینواسیدها، ویتامین ها، املاح، آنزیم وگلیکوپروتئین است!

این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.

ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین C ، B۱۲ ، B۶ ، B۲ ، B۱ ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد.

هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست. بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است. تجمع این مواد در درون یک گیاه واحد را مى توان به جمع شدن تعدادى نوازنده در یک گروه بزرگ موسیقى تشبیه کرد. (همان طور که هر کدام آنها، هرگز و به تنهایى اثر و جاذبه اجراى گروهى و دسته جمعى را ندارند.)

ژل Aloe حاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کند. “آنتراکوئین” موجود در شیرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل می کند. این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند.از ژل Aloe برای درمان زخمهای درونی و بیرونی نیز می تواند استفاده کرد. این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخمها، سوختگیها و یخ زدگی را تسریع می کند.

شیرة ‌این گیاه مسهل مفیدی است، اما چون می تواند سبب گرفتگی دردناک عضلات شود، غالباً استفاده نمیشود. با میزان مصرف کمتر، شیرة Aloe می تواند از سنگ کلیه پیشگیری یا اندازة سنگ را کوچکتر کند. این ماده به عنوان تسهیل کننده دفع مدفوع به ویژه در افرادی که مبتلا به وبواسیر هستند ماده مفیدی است.

عصارة Aloe شکل ژل این گیاه است که مصارف داخلی دارد و چون دارای خواص ضد میکروبی است، از آن برای درمان عفونتهای میکروبی مجاری معده ای-روده ای نیز می توان استفاه کرد. چون این ماده اسیدهای معده را که سبب تشدید زخمها میشود کاهش می دهد برای درمان زخمهای معده نیز مؤثر است.تحقیقات اخیر نشان داده که “مانوز استیله” به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز است. مانور استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می دهد اما مهمتر اینکه، میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV) تا حد زیادی بالا میربرد. اگر این ترکیب دارویی با Aloe مصرف شود، میزان AZT مورد استفاده برای HIV را می توان تا ۹۰% تقلیل داد که این امر از هزینه ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی خواهد کاست.

ژل خوراکی آلوئه ورا شامل بیش از ۷۵ مواد مغذی از لحاظ غذایی و ۲۰۰ ترکیب فعال، ۲۰ نوع ماده معدنی، ۱۸ آمینو اسید و ۱۲ نوع ویتامین است. این ژل بی نهایت مطبوع است.

در منابع دارویی فهرست مصارف آلوئه ورا تقریباً به اندازه فهرست مواد تشکیل دهنده آن طویل است. از بارزترین خواص آلوئه ورا جلوگیری از ضایعات پوستی و ترمیم آنها است. مصرف خوراکی آلوئه ورا نیز به گوارش غذا کمک می کند، سلامتی قلب و عملکرد کبد را بهبود می بخشد، قند و کلسترول خون را کنترل می کند، تولید انرژی را افزایش داده، درد مفاصل را تسکین می دهد، شش ها را پاک می سازد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و زخم ها و جراحات را ترمیم می نماید. اما با وجود خواص بسیار آلوئه ورا و با آنکه تاکنون هیچ عوارضی از مصرف آن گزارش نشده است پزشکان مصرف خوراکی آن در طول دوران بارداری و شیردهی را برای خانم ها منع می کنند. آلوئه ورا چنان خواص چشمگیر و متعددی دارد که نام ها و القاب زیادی برای خود کسب کرده است از جمله: گیاه درمانگر، گیاه سوختگی، دکتر گلدانی و گرز بهشتی.

در حال حاضر محصولات مختلفی از این گیاه در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی دارویی در دنیا تولید و عرضه می‌شود.

در حال حاضر این گیاه دارویی در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه‌ها، کمپوت، دوغ و غیره و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوینده‌ها و در صنایع دارویی در کپسول ها، قرص‌های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندام مورد استفاده این گیاه دارویی برگهای آن است.

مرور کلی خواص داروئی :

 

صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است شیرابه آن به مصرف طبی می رسد .

۱)تقویت کننده بدن است

۲)یبوست را برطرف می کند و روده ها را تمیز می کند

۳)برای معالجه آسم مفید است

۴)سوء هاضمه را برطرف می کند

۵)در معالجه صرع مفید است

۶)اثر ضد کرم درد

۷)خون را تصفیه می کند

۸)برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آنرا روی پوست بمالید

۹)اگزما را درمان می کند

۱۰)برای معالجه اسهال خونی مفید است

۱۱)برای رفع ریزش مو ، شیرابه آنرا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید

۱۲)گرفتگی کبدی را برطرف می کند

۱۳)برای التیام زخم ها شیرابه آنرا روی زخم بمالید

۱۴)صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است برگها را بشکنید و ژله آنرا به پوست بمالید

۱۵)مبتلایان به بیماری قند می توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند

۱۶)برای شستن چشم و زخم ها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید

 

خواص درمانی گیاه صبر زرد :


قرنهاست که برگ‌های گیاه صبر زرد به طور گسترده‌ای در کشورهای مختلف به عنوان دارو مصرف می‌شود اثرات درمانی مختلفی که برای این گیاه عنوان شده غالبا بر اساس سابقه طب سنتی است اما مطالعات بالینی نیز در سالهای اخیر روی آن صورت گرفته است.

در یک مطالعه گسترده استفاده موضعی از ژل این گیاه موجب التیام زخم‌های به جا مانده از آکنه روی صورت شد.

این گیاه دارویی در درمان آرتریت، آسم، سندرم خستگی مزمن، سوء هاضمه و اختلالات روده‌ای، اختلالات پوستی، آسیب‌های ورزشی و زخم‌های داخلی و خارجی اثر بخش است.

ژل گیاه صبر زرد بصورت موضعی برای درمان سوختگی‌های خفیف، آفتاب سوختگی، بریدگی ها، آکنه و التهاب مخاط دهان کاربرد دارد.

کاربرد موضعی الوئه ورا بر روی زخم‌های جراحی مجاز نیست زیرا بهبود زخم‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

برگ بوته‌های گیاه دارویی صبر زرد یا آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت دو سال از زمان کاشت و هنگامی که بوته‌ها به اندازه کافی رشد کردند برداشت می‌شود.

جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرمسیری یکی از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه‌آسای “آلوئه‌ورا” است.

آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که در صفر درجه می‌میرد و محیط رشد آن معمولا باید بالاتر از دو درجه باشد و به‌همین دلیل‌مناطق جنوبی کشور که درجه حرارت دراین مناطق به صفر درجه‌نمی‌رسد از مناطق مستعد برای تولید این گیاه محسوب می‌شوند.

این گیاه از جمله گیاهانی است که یک سال کاشته می‌شود و تا شش سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیماری این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است و آب بسیار ناچیزی مصرف می‌کند.

براساس مطالبی که توسط دانشگاه فلوریدا منتشر شده ، منشاء این گیاه که به علت رویش آن در مناطق بیابانی به ” لاله بیابان ” مشهور است آفریقا بوده و در ایران باستان از آن استفاده می‌شد.

در کشورهای کارائیب آلوئه‌ورا فقط به‌صورت برگ فروخته می‌شود و در خانه‌ها مردم به عنوان کمکهای اولیه از آن نگهداری می‌کنند.

یکی از دلایلی که این گیاه از آفریقا به مناطق دیگر جهان منتقل شده است موثر بودن آن در درمان برخی بیماریها بود و مسافرانی که با لنجها به سفر دریایی می‌پرداختند این گیاه را به‌ عنوان کمکهای ‌اولیه به‌همراه خود می‌بردند.

آلوئه ورا دارای هورمونها و ترکیباتی است که بلافاصله زخم را ترمیم می کند و برای بیماریهای گوارشی از جمله زخم معده موثر است.

هم اینک ۲۰۰ماده دارویی از گیاه آلوئه‌ورا تولید شده است و از پوست آن نیز مواد آنتی کانسر جدا شده است.

به‌گفته برخی اساتید و متخصصان از این گیاه به عنوان یک داروخانه در یک گیاه نام برده می‌شود و به همین دلیل است که این گیاه تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است.

هم‌اینک کمپانیهای بسیاری در جهان از آلوئه‌ورا در تولید صنایع غذایی،مربا، نوشابه‌ها، کنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهای آلوئه‌ورا، مربا، چای، بستنی، عسل، ترشی، تافی، نان، ماکارونی، برنج و چای استفاده می‌کنند.

از محصولات آلوئه‌ورا در صنایع بهداشتی از جمله تولید دستمال کاغذی و پوشک بچه به علت حساس بودن پوست بچه‌ها و ترمیم سریع پوست آنها ، استفاده می‌شود.

برای استفاده تجاری‌از این گیاه باید مسیر درست کار کردن آن را بدانیم یعنی به عنوان یک سرمایه‌گذار باید ببینیم که‌در چه مناطقی چه محصولاتی و چگونه باید تولید کنیم و برای کشت تجاری نیز باید کشاورزانی که خواستار فعالیت در این زمینه هستند، آموزشهای لازم را طی کنند.

مرکز پژوهشهای بیوتکنولوژی خلیج فارس در جزیره قشم ایران ، تنها عضو منطقه خاورمیانه این انجمن است که مقر آن در تکزاس آمریکا می‌باشد.

دانشمندان اسپانیایی از گیاه آلوئه ورا ژلی ساخته‌اند که می‌تواند عمر نگهداری میوه‌ها را طولانی‌تر کند.

، medlineplus.comبا استفاده از این ژل می‌توان میوه‌ها را پوشاند و زمان نگهداری آنها را با حفظ تازگی و بدون تغییرات شیمیایی طولانی‌تر کرد.

از ژل آلوئه ورا برای درمان سوختگی و التهابات و حساسیت‌های پوستی استفاده می‌شود.

محققان اسپانیایی می‌گویند با استفاده از این ژل خوردنی می‌توان میوه‌ها را تازه نگه داشت.

این ژل که طعم و ظاهر غذاها را تغییر نمی‌دهد می‌تواند به صورت یک پوشش کاملا طبیعی و بی‌ضرر جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی شود که بعد از برداشت میوه‌ها به آنها اضافه می‌شود.

 

۵ دلیل عمده برای مصرف ژل آلوئه ورا:

 

۱) قالب های ساختاری بدن: آمینواسیدها، اجزا و قالب های ساختار بدن ما هستند. هشت آمینو اسید ضروری وجود دارد که در بدن ما ساخته نمی شود. نوشیدن مداوم و منظم آلوئه ورا به شما اجازه می دهد به واسطه تأمین طبیعی آمینو اسید های ضروری بدن، سلامتی خود را حفظ کنید. آلوئه ورا تنها گیاهی است که آمینو اسید های مشابه و ضروری بدن را می سازد.

۲) ضدالتهاب و عصبانیت: ژل آلوئه ورا دارای ۱۲ ماده اصلی است و بررسی ها نشان داده که بدون هیچ عارضه ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می کند و همچنین آلوئه ورا سبب تحرک ماهیچه ها و صحت کارکرد مفاصل می شود.

۳) ویتامین های موجود در آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا شامل ویتامین های A، B۱، B۲، B۶، B۱۲، C، E اسید فولیک و نیاسین است. بدن انسان به سادگی نمی تواند بعضی از این ویتامین ها را ذخیره کند، بنابراین نیاز داریم که در رژیم غذایی خود همواره این ویتامین ها را به طور مکمل بگنجانیم.

۴) میزان مواد معدنی: بعضی از مواد معدنی در آلوئه ورا یافت شده است که شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کلر، منگنز، مس و روی است. نوشیدن ژل آلوئه ورا یک راه طبیعی و سالم برای تأمین نیازمندی های بدن است.

۵) بهداشت و سلامت دندان : آلوئه ورا با وجود موادی که در خود دارد بی نهایت برای سلامت دهان و لثه مفید است. دندانپزشکان بر اثرات آلوئه ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسیار توصیه می کنند

 

«صبرزرد» در جزیره قشم :

تاریخچه گیاه «آلوئه ورا» یا «صبرزرد» و اثرات دارویی آن به ۶ هزار سال قبل باز می گردد. از گذشته های دور، ژل این گیاه برای درمان زخم های عفونی و ترمیم سوختگی و بریدگی مورد استفاده بوده است.
با پیشرفت علم دارو سازی و شناخت خواص دارویی گیاهان در نیمه قرن بیستم، ماده مسهل حاصل از عصاره برگ آلوئه شناخت شد و سالیان طولانی این گیاه برای استخراج مسهل قوی آن در جزایر کارائیب بطور مصنوعی کاشته می شد. براساس اظهار نظر سالخوردگان قشمی، گیاه آلوئه ورا یا «صبر زرد» از سالیان طولانی در جزیره قشم وجود داشته است و خاستگاه آن آفریقا است. به نظر می رسد، در طی قرون گذشته این گیاه توسط بازرگانان یا جهانگشایان به جزیره قشم حمل شده و با سازگاری با شرایط آب و هوای قشم و به علت اثرات شفابخش آن به گیاه معجزه گر مشهور شده است.

«صبر» نام فارسی آن است و صرفنظر از مصارف درمانی آن توسط افراد بومی، آن را روی قبرها می کارند و نشانه ای از محل خاکسپاری کسی است که فوت شده است . برگزیدن نام صبر برای این گیاه نیز احتمالاً ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است. در جزیره قشم تراکم بسیار زیاد گیاه را در قبرستان قدیم شهر «سوزا» به صورت چند هکتار فشرده که عملاً قبرها را کاملاً در بر گرفته است، می توان مشاهده کرد.

آلوئه ورا نخستین بار با ارزش دارویی «ترمیم کننده زخم سوختگی و نیش حشرات» معرفی شده و اکنون صرفنظر از مصرف گسترده در تمامی مواد آرایشی، بهداشتی و داروهای ترمیمی، جایگاه مصرفی و سیعی را در نوشابه ها و مواد غذایی به دست آورده است. آلوئه و را گیاهی است که برای ماندن و رشد به حداقل آب نیاز دارد و در خاک های شور و ساحلی به آسانی رشد و پرورش می یابد و نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است. بر اساس تجارب پژوهشی، مرکز پژوهشی های بیوتکنولوژی خلیج فارس منطقه آزاد قشم، کارخانه تولید صنعتی آن را با ظرفیت سالانه ۲۰۰ تن ژل و پودر آلوئه طراحی و تدوین و دانش فنی آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است.

پشتوانه این واحد صنعتی ، کشت و پرورش آلوئه به مساحت ۵۰ هکتار است که ۵ هکتارتوسط «منطقه آزاد قشم کاشته شده و ۱۵ هکتار آن توسط شرکت خریدار دانش فنی در دست آماده سازی برای کاشت است و لازم است ، ۳۰ هکتار دیگر نیز توسط مردم جزیره کاشته می شود. تکثیر آلوئه ورا به صورت تولید پاجوش و کاشت بذر است. در بسیاری از موارد هر بوته تا ده پاجوش تولید می کند.

این گیاه پایدار و چند ساله است و هر سه ماه یک بار می توان از هر بوته ۳ تا ۴ برگ کناری برداشت و برای استخراج محصول در کارخانه مورد استفاده قرار دارد. توسعه کاشت «آلوئه ورا» توسط مردم جزیره قشم صرفنظر از تأمین ماده اولیه کارخانه در دست احداث، زمینه ای مناسب برای ایجاد اشتغال بومی، ایجاد فضا سبز (در زمین های ساحلی و غیر قابل استفاده کشاورزی و بی نیازی آن به آب شیرین و آبیاری دایم) است. خواص متعدد دارویی شناخته شده در «آلوئه ورا» باعث شده است که آن را گیاه قرن بیستم بنامند.

بسیاری از محققان بر این اعتقاد هستند که خواص آلوئه و نقش دارویی آن در تحولات صنایع دارویی مشابه با شناخت آسپرین در قرن نوزدهم و مصرف آن توسط میلیون ها انسان برای کاهش تب، درد و تورم در سراسر جهان است. هزاران بیمار قلبی از آسپرین به عنوان ماده ممانعت کننده از بروز لخته خون استفاده می کنند.

مطالعات نشان داده است، آلوئه دارای حدود ۲۰۰ ماده مؤثر است. مواد آرایشی، بهداشتی، غذایی و نوشابه ها بزرگترین بازار بین المللی مصرف آلوئه به شمار می روند. کشورهای کره و ژاپن قدیمی ترین مصرف کننده گان آلوئه در طب سنتی خود هستند. در کره، ژل آلوئه در نوشابه ها با غلظت ۹۹ درصد مصرف می شود. این وضعیت در سنگاپور و مالزی نیز گسترش یافته است. استرالیا بالاترین مصرف آلوئه را دارد و با حضور ژاپنی ها در استرالیا بازار مصرف نوشابه های آلوئه نیز توسعه یافته است. مواد آرایشی طبیعی ۴درصد از ۱۶ میلیارد دلار بازار مواد آرایشی، بهداشتی را در اختیار دارد. تولید آنها سالانه ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد که سه برابر رشد توسعه سایر صنایع است.

نوشابه های حاوی ژل آلوئه در فروشگاههای عرصه کننده Helth food ارائه می شود که با طعم و رنگ های متفاوت وجود دارد.

 

مصرف آلوئه ورا و تغییرات تاریخى:

همان طور که ذکر شد نخستین بار این گیاه در کشور مصر مورد استفاده قرار گرفت. حدود سال ۱۵۵۲ پیش از میلاد بود که ملکه زیباى مصرى «کلئوپاترا» اعلام کرد زیبایى خود را مدیون استفاده از این گیاه معجزه گر است!!
شهرت این گیاه به همین جا ختم نشد! بلکه این گیاه باعث ایجاد جنگ و خونریزى هم شد!!
مى گویند وقتى اسکندر در سال ۳۳۳ پیش از میلاد مصر را فتح کرد، چیزهاى زیادى از قدرت شگفت انگیز درمانى آلوئه ورا شنید. به همین خاطر در جست وجوى آن به جزیره Socotra رسید و بدون کوچکترین معطلى ارتش را روانه آنجا کرد تا براى درمان زخم افراد سپاه خود از این گیاه استفاده کند.

موارد مصرف رایج این گیاه:

بسیارى از مردم با اثر دارویى این گیاه بر روى پوست بریده یا سوخته آشنایى دارند. گرچه مکانیسم دقیق آن مشخص نیست. اما تحقیقات نشان مى دهد که ۵ فاکتور طبیعى ضدالتهابى در آن موجود است که باعث رفع درد و بهبود زخم مى شود.

در مورد کسانى که از نظر هضم غذاى مصرفى با مشکل روبرو هستند نیز مصرف و نوشیدن آن پیش از هر وعده غذایى باعث تحریک شیره گوارشى و ایجاد جریان طبیعى آن و در نتیجه کمک به شکسته شدن موادغذایى جهت جذب توسط سلولها مى شود. از طرف دیگر از آن در درمان «آکنه» یا جوش هاى صورت هم استفاده مى شود. نوشیدن مایع «آلوئه ورا» قبل از غذا و یا مصرف ژل درمانى آن بعد از شست وشوى صورت و بدن براى سلامت پوست مفید است.

همچنین اشخاص مبتلا به سرطان که مشغول شیمى درمانى هستند، ادعا مى کنند مصرف این گیاه تهوع و سایر مشکلات مربوط به این درمان را مى کاهد.

نحوه مصرف:

بهترین نوع ژل Aloe شکلی است که تازه از گیاه گرفته شده باشد. بسیاری از افراد این گیاه را برای درمان سوختگیها و بریدگیهای جزئی در آشپزخانه خود نگه می دارند. این گیاه برای درمان کهیر و پیچک سمی نیز می تواند مؤثر واقع شود.به منظور استفاده از ژل Aloe، برگ آنرا به صورت طولی برش دهید و ژل داخل آنرا خارج سازید. سپس آنرا به صورت آزاد روی قسمت آسیب دیده بمالید.شیره Aloe از قدیم به عنوان مسهل مورد استفاده بوده است، اما در ایالات متحده مصرف چندانی ندارد. چون این ماده سبب بروز گرفتگیهای دردناک عضلات می گردد، لذا ابتدا مصرف سایر مسهل های گیاهی نظیر “کاسکارا و فلوس” توصیه میشود.

برای درمان سنگهای کلیه و به عنوان مسهل شیرة Aloe خشک را که در اندازه های ۰/۰۵ تا ۰/۲ گرم قابل دسترسی است، مصرف کنید.

برای درمان HIV، روزانه به میزان ۸۰۰ الی ۱۶۰۰ میلی گرم مانوز استیله مصرف کنید. این میزان از مادة مزبور، برابر با نیم تا یک لیتر آب Aloe است، هر چند میزان مانوز استیله می تواند در فرآورده های مختلف متفاوت باشد.

 

نکات احتیاطی:

 

-  ژل Aloe برای استعمال خارجی ماده بی خطری است، اما در موارد نادری سبب واکنش آلرژیک می شود. اگر پوست شما تحریک می شود مصرف آنرا ادامه ندهید.ژل Aloe برای درمان زخمهای عمیق مؤثر نیست.

- شیره آن می تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده ای شدید گردد،

- زنان باردار یا شیرده نباید این ماده را مصرف کنند زیرا ممکن است سبب انقباضهای رحمی گردیده و سقط جنین را تحریک کند. مصرف مسهل Aloe برای درمان بیماریهای معده ای- روده ای، انسداد روده ای، آپاندیسیت یا درد معده مبهم تجویز می شود.

-  این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، دیورتیکولوز، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردد.

- مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن می شود یا تعادل الکترولیتی را مختل می سازد. این ماده ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز بی ضرر گردد. کودکان زیر ۱۲ سال نباید گیاه Aloe مصرف کنند.

ترکیبات شیمیایی:

صبر زرد موادی نظیر آلوئین ‌فامودین ، آنترا کیون ،‌ایزوباربالوئین و مقداری در حدود ۱۲ درصد صمغ می باشد .

تداخل های احتمالی:

مصرف طولانی و مزمن شیره Aloe می تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیره Aloe را با ادرار آورهای (مدرهای) تیازید، شیرین بیان یا کورتیکو استروئید مصرف کنید، بیشتر است.

مضرات :

صبر زرد اگر باندازه مصرف شود خطری ندارد ولی مقدر زیاد آن باعث اسهال خونی می شود ضمناً زنان شیرده نباید از آن استفاده کنند زیرا صبر زرد از طریق شیر و در بدن طفل می شود و ایجاد اسهال می کند . این گیاه نیز برای زنان حامله خوب نیست زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

تاریخچه مصرف آن در قرن بیستم :
 
در سال ۱۹۳۵، استفاده بالینى از این گیاه براى درمان التهاب هاى پوستى (درماتیت) ناشى از اشعه x ثابت شد. در آن سال «نشریه رونتولوژى [رادیولوژى] آمریکا»، استفاده از این گیاه را براى این منظور توصیه کرد.به صورت سنتى، از پماد و شیره این گیاه براى درمان زخم ها، اگزما، بواسیر و حتى نابینایى استفاده مى کردند. اما امروزه در تحقیقات بالینى مستمرى که بر روى این گیاه انجام شده است، تنها بعضى از اثرات آن ثابت شده است. در کاهش درد سوختگى و ترمیم ناحیه سوختگى (البته سوختگى هاى درجه دو و سه مانند آفتاب زدگى و یا ناشى از اشعه) موثر است. مصرف خوراکى آن به عنوان مسهل کاربرد دارد. ژل این گیاه به دلیل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود، از خشک شدن پوست پیشگیرى مى کند، در نتیجه در ترمیم ناحیه سوختگى موثر است. همچنین به علت وجود درصد بالاى قند در ژل آن، چون باعث بالا رفتن خاصیت اسمزى مى شود از رشد باکترى ها جلوگیرى مى کند.برخى از تحقیقات حاکى از آن است که ماده «آنتروکینون» موجود در شیره گیاه، خواص ضدویروس، ضدباکترى و فعالیت ضدسرطانى دارد. ژل آن به صورت کرم ضدآفتاب، لوسیون و کرم آرایشى در آمریکا موجود است. اما برخى تحقیقات، از غیرموثر بودن آن در درمان حساسیت هاى پوستى و درمان سوختگى خبر مى دهند.ژل گیاه صبر زرد طبى، به صورت موضعى براى درمان سوختگى هاى خفیف، آفتاب سوختگى ها، بریدگى ها، آکنه، التهاب مخاط دهان و از بین رفتن پوست کاربرد دارد. در خصوص مصرف ژل این گیاه توصیه شده که کاربرد موضعى آن بر روى زخم هاى جراحى مجاز نیست چرا که بهبود زخم ها را به تأخیر مى اندازد. در خصوص تداخلات دارویى هنگام استفاده از این ژل، عنوان شده، اثرات پایین آورندگى قند خون گلى بن گلامید را به خاطر داشتن اثر ضدخون افزایش مى دهد و اثر ضدالتهابى هیدروکورتیزون استات را هنگامى که به عنوان یک حامل استفاده شود، افزایش مى دهد. در استفاده موضعى در آفتاب زدگى هاى سطحى و سوختگى هاى خفیف منعى وجود ندارد اما اکثر محققان پیشنهاد مى کنند، قبل از مصرف، مقدارى از کرم گیاه در جاى دیگرى از بدن مثلاً بر روى بازو استفاده شود تا در صورت عدم پاسخ حساسیتى، مورد مصرف قرار گیرد. چند مورد حساسیت پوستى به دنبال مصرف این گیاه، گزارش شده است. در کل چنین نتیجه گیری می شود که،ژل گیاه الوئه ورا ، در کیفیت وسرعت بهبودزخم،نسبت به درمان رایج بسیار موثر تر و کم هزینه تر است.  این گیاه در درمان بیمارى پسوریازیس (داءالصدف) به صورت عصاره در کرم در طى تحقیقات بسیارى، ثابت شده است. مصرف این گیاه به عنوان مسهل در بیمارانى که تحت درمان با داروهاى قلبى و کورتن هستند باید با احتیاط بسیار صورت گیرد.این گیاه در کودکان، زنان شیرده باردار و افراد مبتلا به بواسیر، نباید به صورت خوراکى مصرف شود. استفاده از این گیاه در انسداد روده، بیمارى هاى التهابى روده و بیمارى هاى کبد و کلیه، ممنوع است. از شیره برگ گیاه نیز براى بهبود زخم هاى سطحى و اگزما استفاده مى شود. در مصرف گیاهان دارویى، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

Business Plan of Aloevera

Business Plan of Aloevera products of Hemanthsai Herbal Products for Unemployed Youth in convergence of State Bank of India, Youth Welfare Department - Government A.P and Confederation of Associations for Rehabilitation and Empowerment ( CARE-AP ) in the State of Andhra Pradesh including both Rural & Urban areas.

Aloe Vera is the oldest medicinal, ante-biotic and nutritional plant available in many countries. But the Aloe Vera available in Anantapur District of Andhra Pradesh is having best qualities especially proving all the above qualities. The farmers of Anantapur District especially the farmers of Kadiri area are suffering with the drought and low rainfall conditions for years together and not having any agricultural source in the scanty rainfall conditions. In these conditions the culturing of Aloe Vera has become best source for some farmers for earning some income, which is financially supported by the State Bank of India, ADB, Kadiri Branch. When some middle men cheated the farmers after promising the buyback and ultimately the farmers got disappointed and wanted to uproot the Aloe Vera. But under these conditions the District Collector, Anantapur and State Bank of India, ADB, Kadiri Branch has encouraged some educated women farmers to convert them selves as entrepreneurs to start the Processing Unit of Aloe Vera by utilizing the raw material available in the area. Initially they have started the M/s Hemanthsai Herbal Products Unit for producing Juice and expanded afterwards for producing the Aloe Vera Gel and Soaps. Care-AP is sole agency for marketing the above products throughout the Country.

CARE – AP is a non profitable Voluntary Organization working for promotion of Health education among Unemployed Youth along with providing required entrepreneurship development skills. Further the education about general human health and impact of Aloe Vera products over it to overcome the major ailments occurring from time to time will also be provided to them in order to get the livelihood along with providing service to the needy people in the Society. The CARE-AP Organization is the Sole Agency for Marketing the products produced by Hemanthsai Herbal Products, Kadiri from the raw Aloe Vera plant cultured by the poor farmers with cheaper production cost with higher quality. The Care-AP will also act as Capacity Building Institution to the Unemployed Youth for providing awareness about health of human body, general ailments, loss of time and money due to illness, use of Aloe Vera for preventing the above ailments, Book keeping, Auditing, Stock keeping and Customer relations including the Personality Development and Communication skills to the selected Unemployed Youth by theGovernment of A.P, State Bank of India and CARE-AP.

Major Partners of the Programme :

Now the CARE – AP is proposing to establish a network of Educated Unemployed Youth for marketing the Aloe Vera products of Hemanthsai Herbals through out State of A.P in convergence with State Bank of India and the Government of A.P for covering the above youth under different programmes. The role of the above partners is as follows:

State Bank of India - Provides Bank Loan
Government of A.P – Grant under Different Schemes for Un employed Youth..
CARE – AP - Provides Entrepreneurship Development Skills along with education of Human Health and impact of Aloe Vera Juice and Gel for overcoming certain ailments.

Unit Cost of the Programme :

The Unit Cost for each individual under this project is Rs.1.00 Lakh under which the Beneficiary Contribution is Rs.0.10 Lakhs, the financial assistance from the Government of A.P is Rs.0.20 Lakhs and the Bank Loan from State Bank of India is Rs.0.70 Lakhs.

Total Number of Units under the Project in the State :

The total number of Units under the project in the Greater Hyderabad Municipal Corporation area covering all 18 Circles is 50 as pilot and can be expanded to all 112 Municipal areas in the State subsequently. The Total estimated amount involved in this programme is Rs.50 Lakhs initially in which the stake of SBI is Rs.35 Lakhs, theGovernment of A.P is Rs.10 Lakhs and the Beneficiary Contribution is Rs.5 Lakhs.

 

 

The Features of the Aloe Vera Marketing Unit :

1. The Unemployed Youth with Matriculation qualification and age group from 18 to 35 will be identified by CARE – AP by inviting applications and selected ultimately by the Committee consists of Representatives of State Bank of India, Government of A.P and CARE- AP. The Entrepreneurs selected by the above Committee will be provided a EDP covering the education and awareness about Human health and impact of Aloe Vera in overcoming the ailments.

2. The Business proposal for marketing Aloe Vera Products of Hemanthsai Herbal Products, Kadiri through CARE – AP.

3. The Hemanthsai Herbal Products is promoted by the Women Entrepreneurs for supporting the 800 poor farmers of Desert prone District – Anantapur.

4. The Hemanthsai Herbal Products is able to produce 1000 Lts Juice and 100 KGs of Gel and 1000 Soaps of Aloevera per day at present.

5. The Hemanthsai Herbals will provide all publicity material, free transport upto Hyderabad transport point and allot specific area for business without over
lapping.

6. Hemanthsai Herbals is paying all the taxes applicable over MRP of the products and the Entrepreneurs need not pay any tax.

7. CARE- AP is a registered Society, which promotes the Aloe Vera products through out State having the capacity for Capacity Building of Unemployed Youth at Hyderabad and act as Sole Agency for the entire Country.

8. The Demand for Aloe Vera Juice mainly from Type2 Diabetic persons, Women to prevent Osteoporosis, Viral, Bacterial and Fungal infections, Skin problems, Enhancing Pranashakthi among Yoga followers, Gyenic issues and for promoting body stamina. The Gel can be utilized for cosmetic use along with as Skin ointment for cuts, wounds and burns. Further the gel will also act for minimizing Psoriasis and all skin allergies. The use of Aloe Vera is best known for multipurpose use and from the olden period before B.C.

 

Economics of Business of each Entrepreneur :

1. Unit Cost of the Business is Rs.1,00,000

2. The Unemployed Youth can start this business even from the residence or taking a small      premises of 150 to 200 sft area on rental basis.

3. The furniture required is one table containing locking chest and Chairs. Landline      telephone facility is also essential.

4. The amount available out of above amount for working capital is Rs.90,000/- and the      remaining amount of Rs.10,000/- can be utilized for procuring furniture and other      facilities.

5. The Working Capital of Rs.90,000/- can be rotated 5 to 6 times easily per annum and the      economics will be as follows;

6. The turn over per annum is Rs.4.50 Lakhs and the margin allowed is 30% for Juice and      Gel and 17.5% for Soap. Hence a minimum of Rs.1.20 Lakhs can be earned in first year.

7. The rent and other expenses will be Rs.30,000/- expecting Rs.2,500/- per month and      Rs.30,000/- will be paid back towards the Bank Loan @ RsRs.2,500/- per month.      Rs.60,000/- can be utilized for Personal Consumption purpose treating Rs.5,000/-      income per month.

www.alovera.ir

 

  1. 1.دانستنیهایی درباره آلوئه ورا
    گياه صبرزرد (آلوئه ورا)
    اسامي ديگر گياه صبرزرد (آلوئه ورا)، “صبر تلخ” يا “شاخ بزي” است كه در استان بوشهر با نام‌هاي محلي گل سگله، گل قبر يا چادروا شناخته مي‌شود.نام های دیگر این گیاه “لاله بیابان” و «گياه جاودانگى»، «گياه دارويى»، «گياه ملكه» است.گياه صبر زرد دارويي با نام علمي Aloe Veraاز جمله گياهان دارويي با ارزش دنيا است كه در فضاي باز و در برخي مناطق ديگر كشور در گلخانه كاشت مي‌شود.صبر زرد گياهي است با ظاهر بوته‌اي انبوه، پايا، هميشه سبز، شاداب و پر طراوت و ارتفاع حدود ۶۰سانتي متراست كه داراي ساقه چوبي كوتاه به ضخامت ۵الي ۱۰سانتي متر و برگ‌هاي نيزه‌اي شكل كه مستقيما به محور ساقه متصل هستند مي‌باشد. گياه دارويي صبر زرد با اقليم جنوبي كشور ایران سازگار است و به خوبي در استان‌هاي جنوبي كه داراي منابع آبي كمي هستند قابل پرورش است.
    این گياه بومي مناطق گرم و خشك است كه در استان‌هاي جنوبي كشور ایران به خصوص استان بوشهر و استان هرمزگان رشد مي‌كند.
    Aloe Vera چيست؟
    اين گياه، خاص مناطق آفريقايى است كه به آن زنبق بيابانى يا صحرايى هم مى گويند. در برخى كشورها با نام هايى چون «گياه جاودانگى»، «گياه دارويى»، «گياه ملكه» و… نيز ناميده مى شود.
    وقتى برگ آن بريده شود، ژلى از داخل گياه خارج مى شود كه اثر دارويى خارق العاده اى دارد. نام اين گياه از زبان عربى به ساير زبان ها آمده است. در زبان عربى
    Aloe به معناى «تند و تيز و تلخ» است. علت اين نامگذارى به طعم و مزه مايع داخل برگ گياه مربوط مى شود. نخستين بار مصرى ها اين گياه را براى درمان زخم ها، سوختگى ها و عفونت ها به كار مى گرفتند. پس از آنها يونانى ها، اسپانيايى ها و آفريقايى به شيوه ها و منظورهاى مختلف از اين گياه استفاده مى كردند. براى مثال شكارچيان آفريقايى از ژل آن بر بدن خود مى ماليدند تا عرق نكنند و بدنشان بوى بد نگيرد!
    از دهه ۱۹۳۰ به بعد تحقيقات علمى و وسيعى بر روى تركيبات و خواص دارويى اين گياه انجام شد و دريافتند ژل صاف شده اين گياه قدرت عجيبى در درمان زخم ها و سوختگى ها دارد.
    معرفی گياه:
    Aloe vera يك گياه بادوام با گلهای زرد است. برگهای سخت آبدار و نيزه ای اين گياه به طول ۲۰ اينچ رشد می كند و طول كل گياه تا ۴ پا می رسد. تنها برگهای اين گياه ارزش دارويی دارند، اما بخشهای مختلف برگها نيز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گيرند. ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ ترشح می شود. بين اين ژله و پوست بيرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مايع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی كه اين مايع خشك می شود، سبب توليد شيره Aloe می شود. آلوئه از خانواده سوسن است اين گياه با ظاهرى شبيه به كاكتوس، گياهى دائمى، گوشتى و آبدار است .گياه آلوئه Aloe كه به نام شاخ بزي معروف است، در منزل و آپارتمان قابل نگهداري است. آلوئه­ورا Aloe vera گونه­ وحشي اين خانواده است كه گرچه زينتي نيست اما معروف و پر بهاء است و يكي از منابع بسيار خوب مواد دارويي و بهداشتي است.
    آلوئه ساپوناريا گونه ديگري از گياه آلوئه است كه برگ­هاي گوشتي، مثلثي شكل با نقش و نگارهاي سبز رنگ پريده دارد. اين گياه بسيار زيبا بوسيله قلمه­هاي ساقه تكثير مي­شود و آن را در يك محيط پر نور پرورش مي­دهند.آلوئه فِرَگرَنس يا آلوئه برگ درشت، و آلوئه درختي از ديگر انواع گياه آلوئه بشمار مي­روند.در ميان آلوئه‌ها سايوناريا و آلوئه آربورسنس
    Aloe arboresence در منزل كشت و كار مناسب­تر و سريعتري دارند.
    تكثير گياهان آلوئه بوسيله قلمه، ساقه و بذر امكان­پذير است. گياه آلوئه شاخه گل ­دهنده زيبا با گل­هاي نارنجي دارد وقتي گل­هاي نارنجي به بذر تبديل مي­شوند، قابل رويش و جوانه زدن هستند. آلوئه ­ورا
    Aloe vera بوسيله تقسيم بوته و بذر تكثير مي‌شود. در آلوئه‌هاي ديگر امكان بوجود آمدن پا جوش در روي ريشه­هاي اصلي­ كمتر از گياه آلوئه­ ورا است.
    تاریخچه :
    آلوئه ورا سابقه اي بسيار طولاني و درخشان دارد. اولين گزارش مكتوب كه در آن به آلوئه ورا شده است متعلق به چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح است و در غارنوشته ها و كنده كاري هاي روي ظروف در معابد باستاني مصر كشف شده است. در افسانه هاي به جاي مانده از مصر باستان آمده است كه آلوئه گياهي چنان گرامي بوده كه افراد براي حضور در مراسم پس از مرگ يك فرعون بايد تحفه اي از برگ هاي آلوئه ورا تقديم مي كردند. داستان هايي نيز درباره استفاده كلئوپاترا و نفرتي تي از آلوئه ورا، عسل و شير براي حفظ زيبايي افسانه اي شان گفته مي شود.كلئوپاترا ملكه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد كه از شر آفتاب مصر در امان باشد وحتی مصريان آنرا برای موميائی مردگان خود بكار می بردند . در كتاب مقدس نام اين گياه به كرات آمده است . اولين گزارش مكتوب كه در آن به آلوئه ورا شده است متعلق به چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح است و در غارنوشته ها و كنده كارى هاى روى ظروف در معابد باستانى مصر كشف شده است. در افسانه هاى به جاى مانده از مصر باستان آمده است كه آلوئه گياهى چنان گرامى بوده كه افراد براى حضور در مراسم پس از مرگ يك فرعون بايد تحفه اى از برگ هاى آلوئه ورا تقديم مى كردند.اما مصريان باستان تنها ملتى نبودند كه آلوئه ورا را مى شناختند براساس منابع قديمى ارسطو يكى از طرفداران بسيار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است.
    اما مصريان باستان تنها ملتي نبودند كه آلوئه ورا را مي شناختند براساس منابع قديمي ارسطو يكي از طرفداران بسيار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است. او رايزن الكساندر كبير نيز بوده است. قدر و ارزشي كه او براي آلوئه ورا قائل بود چنان بوده است كه در سال ۳۳۳ قبل از ميلاد الكساندر را متقاعد كرد جزيره سوكوترا در اقيانوس هند را تصرف كند. اين جزيره به دليل رويش آلوئه در آن شهرت داشت و در آن زمان براي درمان زخم هاي سربازان در سپاه الكساندر از آلوئه ورا استفاده مي شد.



    گونه شناسی:
    اكسيد معجزه آساي آلوئه ورا گياه «آلوئه ورا» گياهي است كه به طور عمده در مناطق خشك رشد مي كند. آلوئه ورا با اينكه به خانواده زنبق تعلق دارد اما در ظاهر شباهت بسيار زيادي به كاكتوس دارد. در بين بيش از ۲۴۰ گونه آلوئه ورا چهار نمونه آلوئه ورا تشخيص داده شده كه داراي ارزش غذايي هستند.

    نام آلوئه ورا در لغت به معناي «ماده تلخ درخشان» كه از كلمه عربي «آلوئه» گرفته شده است. آلوئه از خانواده سوسن است اين گياه با ظاهري شبيه به كاكتوس، گياهي دائمي، گوشتي و آبدار است كه حداكثر حدود دو متر ارتفاع دارد با برگ هاي پهن تيغ دار. اگر تيغ هايي را كه در لبه برگ ها قرار دارند جدا كنيم از جاي خالي آنها ژلي ترشح مي شود كه تمام خواص گياه در آن نهفته است. از آلوئه كه امروز در تمام دنيا كاشته مي شود براي درمان گستره وسيعي از بيماري ها از انواع ميگرن گرفته تا سوءهاضمه، درمان جوش و سوختگي استفاده مي شود.
    ژل آلوئه براي درمان بسياري از بيماري ها مفيد است، از آن جمله مي توان به درمان اگزما و ساير مشكلات و حتي عفونت هاي پوستي، سرمازدگي، سوختگي، ترميم جاي عمل سزارين، هموروئيد و انواع ديابت اشاره كرد.
    آلوئه ورا در طب سنتي ۵ هزار ساله هندي، آيورودا نيز به همين ترتيب ارزشمند شمرده مي شود. تمدن هاي يوناني، رومي، آفريقايي، مايايي، سرخپوستان آمريكايي و چيني نيز آلوئه ورا را گرامي مي داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسياري از نقاط جهان در بازگشت در سفر حج برگ هاي آلوئه ورا را بالاي در خانه هايشان آويزان مي كنند.
    اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است كه نقش مهمي را در پزشكي سنتي ايفا مي كند اما از كشف خواص بي بديل آن توسط طب مدرن امروزي زمان زيادي نمي گذرد. اغلب مردم به عنوان يكي از مواد سازنده محصولات آرايشي مثل ضدآفتاب ها، مرطوب كننده ها و كرم هاي سوختگي با آلوئه ورا آشنا هستند. اما امروزه حضور رو به فزوني آلوئه در محصولات متعدد و متنوعي را شاهد هستيم. توليدكنندگان شامپو مدعي هستند كه اسيديته معادل ۵/۴ اين گياه آن را براي ساخت انواع شامپو و نرم كننده ايده آل كرده است. در حالي كه متخصصين تغذيه نيز مصارف خوراكي آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجي آن مفيد و متعدد مي دانند و آن را به اشكال مختلف از جمله عصاره، ژل، كپسول و پودر عرضه مي كنند.

    تركيب شگفت آور اين گياه چيست؟
    بايد گفت در كمال شگفتي ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشكيل شده است. ۴ درصد باقي مانده اما حاوي مواد فراواني است كه ۷۵ نوع آن شناخته شده اند. تركيباتي كه در ژل آلوئه يافت شده اند از پلي ساكاريدها هستند كه قادر به كاهش و ترميم التهاب هستند. اين تركيب همچنين داراي ويژگي آنتي باكتريال و ضدميكروب است. آنتي اكسيدان هايي در قالب ويتامين هاي آ، ب، ث، اي، آمينواسيدها، روي و اسيدهاي چرب ضروري نيز در اين تركيب يافت مي شوند. كلسيم و آلوئين نيز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئين مليني بسيار قوي است.
    حدود ۹۶ درصد از وزن آن را آب تشكيل داده است و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمينواسيدها، ويتامين ها، املاح، آنزيم وگليكوپروتئين است!
    اين گياه حداقل داراى ۳ اسيد چرب با خاصيت ضدالتهابى است كه براى معده ، روده كوچك و روده بزرگ مفيد است.
    ويتامين هاى تشكيل دهنده آن عبارتند از ويتامين
    C ، B۱۲ ، B۶ ، B۲ ، B۱ ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصيت اعجاب انگيز خود مى تواند تمام اسيد آمينه هاى ضرورى بدن را در اختيار شخص مصرف كننده قرار دهد.
    هيچ چيز اين گياه به تنهايى شگفت انگيز و خارق العاده نيست. بلكه همراهى و يك جا جمع شدن تمام مواد مورد نياز بدن از گروههاى مختلف غذايى است كه آن را منحصر به فرد كرده است. تجمع اين مواد در درون يك گياه واحد را مى توان به جمع شدن تعدادى نوازنده در يك گروه بزرگ موسيقى تشبيه كرد. (همان طور كه هر كدام آنها، هرگز و به تنهايى اثر و جاذبه اجراى گروهى و دسته جمعى را ندارند.)
    ژل
    Aloe حاوي گليكوپروتئين است كه از تورم و درد جلوگيري و روند بهبود را تسريع مي كند و همچنين حاوي پلي ساكاريد است كه رشد و ترميم پوست را تحريك مي كند. “آنتراكوئين” موجود در شيرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل مي كند. اين مواد شيميايي در مقادير كم، مي توانند از تشكيل سنگ كليه جلوگيري كنند.از ژل Aloe براي درمان زخمهاي دروني و بيروني نيز مي تواند استفاده كرد. اين ماده روند درمان بسياري از جراحات پوستي از جمله زخمها، سوختگيها و يخ زدگي را تسريع مي كند.
    شيرة ‌اين گياه مسهل مفيدي است، اما چون مي تواند سبب گرفتگي دردناك عضلات شود، غالباً استفاده نميشود. با ميزان مصرف كمتر، شيرة
    Aloe مي تواند از سنگ كليه پيشگيري يا اندازة سنگ را كوچكتر كند. اين ماده به عنوان تسهيل كننده دفع مدفوع به ويژه در افرادي كه مبتلا به وبواسير هستند ماده مفيدي است.
    عصارة
    Aloe شكل ژل اين گياه است كه مصارف داخلي دارد و چون داراي خواص ضد ميكروبي است، از آن براي درمان عفونتهاي ميكروبي مجاري معده اي-روده اي نيز مي توان استفاه كرد. چون اين ماده اسيدهاي معده را كه سبب تشديد زخمها ميشود كاهش مي دهد براي درمان زخمهاي معده نيز مؤثر است.تحقيقات اخير نشان داده كه “مانوز استيله” به عنوان يك تركيب ضد ويروسي، داراي خواص درماني ضد ويروس ايدز است. مانور استيله خود ويروس را مورد حمله قرار مي دهد اما مهمتر اينكه، ميزان تأثير AZT را (يك داروي مؤثر در درمان عفونت ويروس HIV) تا حد زيادي بالا ميربرد. اگر اين تركيب دارويي با Aloe مصرف شود، ميزان AZT مورد استفاده براي HIV را مي توان تا ۹۰% تقليل داد كه اين امر از هزينه ها و عوارض جانبي AZT تا حد زيادي خواهد كاست.
    ژل خوراكي آلوئه ورا شامل بيش از ۷۵ مواد مغذي از لحاظ غذايي و ۲۰۰ تركيب فعال، ۲۰ نوع ماده معدني، ۱۸ آمينو اسيد و ۱۲ نوع ويتامين است. اين ژل بي نهايت مطبوع است.
    در منابع دارويي فهرست مصارف آلوئه ورا تقريباً به اندازه فهرست مواد تشكيل دهنده آن طويل است. از بارزترين خواص آلوئه ورا جلوگيري از ضايعات پوستي و ترميم آنها است. مصرف خوراكي آلوئه ورا نيز به گوارش غذا كمك مي كند، سلامتي قلب و عملكرد كبد را بهبود مي بخشد، قند و كلسترول خون را كنترل مي كند، توليد انرژي را افزايش داده، درد مفاصل را تسكين مي دهد، شش ها را پاك مي سازد، سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند و زخم ها و جراحات را ترميم مي نمايد. اما با وجود خواص بسيار آلوئه ورا و با آنكه تاكنون هيچ عوارضي از مصرف آن گزارش نشده است پزشكان مصرف خوراكي آن در طول دوران بارداري و شيردهي را براي خانم ها منع مي كنند. آلوئه ورا چنان خواص چشمگير و متعددي دارد كه نام ها و القاب زيادي براي خود كسب كرده است از جمله: گياه درمانگر، گياه سوختگي، دكتر گلداني و گرز بهشتي.
    در حال حاضر محصولات مختلفي از اين گياه در صنايع مختلف غذايي، آرايشي و بهداشتي دارويي در دنيا توليد و عرضه مي‌شود.
    در حال حاضر اين گياه دارويي در صنايع مختلف غذايي شامل انواع نوشابه‌ها، كمپوت، دوغ و غيره و همچنين در صنايع آرايشي و بهداشتي شامل انواع كرم‌ها، لوسيون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوينده‌ها و در صنايع دارويي در كپسول ها، قرص‌هاي جوشان و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
    اندام مورد استفاده اين گياه دارويي برگهاي آن است.


    مرور کلی خواص داروئي :

    صبر زرد از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است شيرابه آن به مصرف طبي مي رسد .
    ۱)تقويت كننده بدن است
    ۲)يبوست را برطرف مي كند و روده ها را تميز مي كند
    ۳)براي معالجه آسم مفيد است
    ۴)سوء هاضمه را برطرف مي كند
    ۵)در معالجه صرع مفيد است
    ۶)اثر ضد كرم درد
    ۷)خون را تصفيه مي كند
    ۸)براي برطرف كردن خارش ناشي از گزيدگي حشرات شيرابه آنرا روي پوست بماليد
    ۹)اگزما را درمان مي كند
    ۱۰)براي معالجه اسهال خوني مفيد است
    ۱۱)براي رفع ريزش مو ، شيرابه آنرا به سر ماليده و موها را با آن ماساژ دهيد
    ۱۲)گرفتگي كبدي را برطرف مي كند
    ۱۳)براي التيام زخم ها شيرابه آنرا روي زخم بماليد
    ۱۴)صبر زرد بهترين كرم مرطوب كننده است برگها را بشكنيد و ژله آنرا به پوست بماليد
    ۱۵)مبتلايان به بيماري قند مي توانند با مصرف اين گياه قند خون خود را كنترل كنند
    ۱۶)براي شستن چشم و زخم ها شيرابه صبر زرد را با آب مخلوط كرده و استفاده كنيد



    خواص درماني گياه صبر زرد :

    قرنهاست كه برگ‌هاي گياه صبر زرد به طور گسترده‌اي در كشورهاي مختلف به عنوان دارو مصرف مي‌شود اثرات درماني مختلفي كه براي اين گياه عنوان شده غالبا بر اساس سابقه طب سنتي است اما مطالعات باليني نيز در سالهاي اخير روي آن صورت گرفته است.
    در يك مطالعه گسترده استفاده موضعي از ژل اين گياه موجب التيام زخم‌هاي به جا مانده از آكنه روي صورت شد.
    اين گياه دارويي در درمان آرتريت، آسم، سندرم خستگي مزمن، سوء هاضمه و اختلالات روده‌اي، اختلالات پوستي، آسيب‌هاي ورزشي و زخم‌هاي داخلي و خارجي اثر بخش است.
    ژل گياه صبر زرد بصورت موضعي براي درمان سوختگي‌هاي خفيف، آفتاب سوختگي، بريدگي ها، آكنه و التهاب مخاط دهان كاربرد دارد.
    كاربرد موضعي الوئه ورا بر روي زخم‌هاي جراحي مجاز نيست زيرا بهبود زخم‌ها را به تاخير مي‌اندازد.
    برگ بوته‌هاي گياه دارويي صبر زرد يا آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت دو سال از زمان كاشت و هنگامي كه بوته‌ها به اندازه كافي رشد كردند برداشت مي‌شود.
    جزيره قشم به دليل قرار گرفتن در منطقه گرمسيري يكي از مكانهاي مناسب و داراي پتانسيل بالا براي توليد گياه معجزه‌آساي “آلوئه‌ورا” است.
    آلوئه ورا از جمله گياهاني است كه در صفر درجه مي‌ميرد و محيط رشد آن معمولا بايد بالاتر از دو درجه باشد و به‌همين دليل‌مناطق جنوبي كشور كه درجه حرارت دراين مناطق به صفر درجه‌نمي‌رسد از مناطق مستعد براي توليد اين گياه محسوب مي‌شوند.
    اين گياه از جمله گياهاني است كه يك سال كاشته مي‌شود و تا شش سال مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بيماري اين گياه نسبت به ديگر گياهان بسيار كم است و آب بسيار ناچيزي مصرف مي‌كند.
    براساس مطالبي كه توسط دانشگاه فلوريدا منتشر شده ، منشاء اين گياه كه به علت رويش آن در مناطق بياباني به ” لاله بيابان ” مشهور است آفريقا بوده و در ايران باستان از آن استفاده مي‌شد.
    در كشورهاي كارائيب آلوئه‌ورا فقط به‌صورت برگ فروخته مي‌شود و در خانه‌ها مردم به عنوان كمكهاي اوليه از آن نگهداري مي‌كنند.
    يكي از دلايلي كه اين گياه از آفريقا به مناطق ديگر جهان منتقل شده است موثر بودن آن در درمان برخي بيماريها بود و مسافراني كه با لنجها به سفر دريايي مي‌پرداختند اين گياه را به‌ عنوان كمكهاي ‌اوليه به‌همراه خود مي‌بردند.
    آلوئه ورا داراي هورمونها و تركيباتي است كه بلافاصله زخم را ترميم مي كند و براي بيماريهاي گوارشي از جمله زخم معده موثر است.
    هم اينك
    ۲۰۰ماده دارويي از گياه آلوئه‌ورا توليد شده است و از پوست آن نيز مواد آنتي كانسر جدا شده است.
    به‌گفته برخي اساتيد و متخصصان از اين گياه به عنوان يك داروخانه در يك گياه نام برده مي‌شود و به همين دليل است كه اين گياه تا اين اندازه اهميت پيدا كرده است.
    هم‌اينك كمپانيهاي بسياري در جهان از آلوئه‌ورا در توليد صنايع غذايي،مربا، نوشابه‌ها، كنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهاي آلوئه‌ورا، مربا، چاي، بستني، عسل، ترشي، تافي، نان، ماكاروني، برنج و چاي استفاده مي‌كنند.
    از محصولات آلوئه‌ورا در صنايع بهداشتي از جمله توليد دستمال كاغذي و پوشك بچه به علت حساس بودن پوست بچه‌ها و ترميم سريع پوست آنها ، استفاده مي‌شود.
    براي استفاده تجاري‌از اين گياه بايد مسير درست كار كردن آن را بدانيم يعني به عنوان يك سرمايه‌گذار بايد ببينيم كه‌در چه مناطقي چه محصولاتي و چگونه بايد توليد كنيم و براي كشت تجاري نيز بايد كشاورزاني كه خواستار فعاليت در اين زمينه هستند، آموزشهاي لازم را طي كنند.


    مركز پژوهشهاي بيوتكنولوژي خليج فارس در جزيره قشم ایران ، تنها عضو منطقه خاورميانه اين انجمن است كه مقر آن در تكزاس آمريكا مي‌باشد.
    دانشمندان اسپانيايي از گياه آلوئه ورا ژلي ساخته‌اند كه مي‌تواند عمر نگهداري ميوه‌ها را طولاني‌تر كند.
    ، medlineplus.comبا استفاده از اين ژل مي‌توان ميوه‌ها را پوشاند و زمان نگهداري آنها را با حفظ تازگي و بدون تغييرات شيميايي طولاني‌تر كرد.
    از ژل آلوئه ورا براي درمان سوختگي و التهابات و حساسيت‌هاي پوستي استفاده مي‌شود.
    محققان اسپانيايي مي‌گويند با استفاده از اين ژل خوردني مي‌توان ميوه‌ها را تازه نگه داشت.
    اين ژل كه طعم و ظاهر غذاها را تغيير نمي‌دهد مي‌تواند به صورت يك پوشش كاملا طبيعي و بي‌ضرر جايگزين مواد نگهدارنده مصنوعي شود كه بعد از برداشت ميوه‌ها به آنها اضافه مي‌شود.

    ۵ دليل عمده براي مصرف ژل آلوئه ورا:

    ۱) قالب هاي ساختاري بدن: آمينواسيدها، اجزا و قالب هاي ساختار بدن ما هستند. هشت آمينو اسيد ضروري وجود دارد كه در بدن ما ساخته نمي شود. نوشيدن مداوم و منظم آلوئه ورا به شما اجازه مي دهد به واسطه تأمين طبيعي آمينو اسيد هاي ضروري بدن، سلامتي خود را حفظ كنيد. آلوئه ورا تنها گياهي است كه آمينو اسيد هاي مشابه و ضروري بدن را مي سازد.
    ۲) ضدالتهاب و عصبانيت: ژل آلوئه ورا داراي ۱۲ ماده اصلي است و بررسي ها نشان داده كه بدون هيچ عارضه اي از عصبانيت و التهاب جلوگيري مي كند و همچنين آلوئه ورا سبب تحرك ماهيچه ها و صحت كاركرد مفاصل مي شود.
    ۳) ويتامين هاي موجود در آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا شامل ويتامين هاي
    A، B۱، B۲، B۶، B۱۲، C، E اسيد فوليك و نياسين است. بدن انسان به سادگي نمي تواند بعضي از اين ويتامين ها را ذخيره كند، بنابراين نياز داريم كه در رژيم غذايي خود همواره اين ويتامين ها را به طور مكمل بگنجانيم.
    ۴) ميزان مواد معدني: بعضي از مواد معدني در آلوئه ورا يافت شده است كه شامل كلسيم، سديم، آهن، پتاسيم، كلر، منگنز، مس و روي است. نوشيدن ژل آلوئه ورا يك راه طبيعي و سالم براي تأمين نيازمندي هاي بدن است.
    ۵) بهداشت و سلامت دندان : آلوئه ورا با وجود موادي كه در خود دارد بي نهايت براي سلامت دهان و لثه مفيد است. دندانپزشكان بر اثرات آلوئه ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسيار توصيه مي كنند



    «صبرزرد» در جزیره قشم :
    تاريخچه گياه «آلوئه ورا» يا «صبرزرد» و اثرات دارويي آن به ۶ هزار سال قبل باز مي گردد. از گذشته هاي دور، ژل اين گياه براي درمان زخم هاي عفوني و ترميم سوختگي و بريدگي مورد استفاده بوده است.
    با پيشرفت علم دارو سازي و شناخت خواص دارويي گياهان در نيمه قرن بيستم، ماده مسهل حاصل از عصاره برگ آلوئه شناخت شد و ساليان طولاني اين گياه براي استخراج مسهل قوي آن در جزاير كارائيب بطور مصنوعي كاشته مي شد. براساس اظهار نظر سالخوردگان قشمي، گياه آلوئه ورا يا «صبر زرد» از ساليان طولاني در جزيره قشم وجود داشته است و خاستگاه آن آفريقا است. به نظر مي رسد، در طي قرون گذشته اين گياه توسط بازرگانان يا جهانگشايان به جزيره قشم حمل شده و با سازگاري با شرايط آب و هواي قشم و به علت اثرات شفابخش آن به گياه معجزه گر مشهور شده است.
    «صبر» نام فارسي آن است و صرفنظر از مصارف درماني آن توسط افراد بومي، آن را روي قبرها مي كارند و نشانه اي از محل خاكسپاري كسي است كه فوت شده است . برگزيدن نام صبر براي اين گياه نيز احتمالاً ايجاد آرامش و صبر براي بازماندگان است. در جزيره قشم تراكم بسيار زياد گياه را در قبرستان قديم شهر «سوزا» به صورت چند هكتار فشرده كه عملاً قبرها را كاملاً در بر گرفته است، مي توان مشاهده كرد.
    آلوئه ورا نخستين بار با ارزش دارويي «ترميم كننده زخم سوختگي و نيش حشرات» معرفي شده و اكنون صرفنظر از مصرف گسترده در تمامي مواد آرايشي، بهداشتي و داروهاي ترميمي، جايگاه مصرفي و سيعي را در نوشابه ها و مواد غذايي به دست آورده است. آلوئه و را گياهي است كه براي ماندن و رشد به حداقل آب نياز دارد و در خاك هاي شور و ساحلي به آساني رشد و پرورش مي يابد و نسبت به آفات و بيماري ها مقاوم است. بر اساس تجارب پژوهشي، مركز پژوهشي هاي بيوتكنولوژي خليج فارس منطقه آزاد قشم، كارخانه توليد صنعتي آن را با ظرفيت سالانه ۲۰۰ تن ژل و پودر آلوئه طراحي و تدوين و دانش فني آن را به يك شركت خصوصي واگذار كرده است.
    پشتوانه اين واحد صنعتي ، كشت و پرورش آلوئه به مساحت ۵۰ هكتار است كه ۵ هكتارتوسط «منطقه آزاد قشم كاشته شده و ۱۵ هكتار آن توسط شركت خريدار دانش فني در دست آماده سازي براي كاشت است و لازم است ، ۳۰ هكتار ديگر نيز توسط مردم جزيره كاشته مي شود. تكثير آلوئه ورا به صورت توليد پاجوش و كاشت بذر است. در بسياري از موارد هر بوته تا ده پاجوش توليد مي كند.
    اين گياه پايدار و چند ساله است و هر سه ماه يك بار مي توان از هر بوته ۳ تا ۴ برگ كناري برداشت و براي استخراج محصول در كارخانه مورد استفاده قرار دارد. توسعه كاشت «آلوئه ورا» توسط مردم جزيره قشم صرفنظر از تأمين ماده اوليه كارخانه در دست احداث، زمينه اي مناسب براي ايجاد اشتغال بومي، ايجاد فضا سبز (در زمين هاي ساحلي و غير قابل استفاده كشاورزي و بي نيازي آن به آب شيرين و آبياري دايم) است. خواص متعدد دارويي شناخته شده در «آلوئه ورا» باعث شده است كه آن را گياه قرن بيستم بنامند.
    بسياري از محققان بر اين اعتقاد هستند كه خواص آلوئه و نقش دارويي آن در تحولات صنايع دارويي مشابه با شناخت آسپرين در قرن نوزدهم و مصرف آن توسط ميليون ها انسان براي كاهش تب، درد و تورم در سراسر جهان است. هزاران بيمار قلبي از آسپرين به عنوان ماده ممانعت كننده از بروز لخته خون استفاده مي كنند.
    مطالعات نشان داده است، آلوئه داراي حدود ۲۰۰ ماده مؤثر است. مواد آرايشي، بهداشتي، غذايي و نوشابه ها بزرگترين بازار بين المللي مصرف آلوئه به شمار مي روند. كشورهاي كره و ژاپن قديمي ترين مصرف كننده گان آلوئه در طب سنتي خود هستند. در كره، ژل آلوئه در نوشابه ها با غلظت ۹۹ درصد مصرف مي شود. اين وضعيت در سنگاپور و مالزي نيز گسترش يافته است. استراليا بالاترين مصرف آلوئه را دارد و با حضور ژاپني ها در استراليا بازار مصرف نوشابه هاي آلوئه نيز توسعه يافته است. مواد آرايشي طبيعي ۴درصد از ۱۶ ميليارد دلار بازار مواد آرايشي، بهداشتي را در اختيار دارد. توليد آنها سالانه ۱۲ تا ۱۵ درصد افزايش مي يابد كه سه برابر رشد توسعه ساير صنايع است.
    نوشابه هاي حاوي ژل آلوئه در فروشگاههاي عرصه كننده
    Helth food ارائه مي شود كه با طعم و رنگ هاي متفاوت وجود دارد.



    مصرف آلوئه ورا و تغييرات تاريخى:
    همان طور كه ذكر شد نخستين بار اين گياه در كشور مصر مورد استفاده قرار گرفت. حدود سال ۱۵۵۲ پيش از ميلاد بود كه ملكه زيباى مصرى «كلئوپاترا» اعلام كرد زيبايى خود را مديون استفاده از اين گياه معجزه گر است!!
    شهرت اين گياه به همين جا ختم نشد! بلكه اين گياه باعث ايجاد جنگ و خونريزى هم شد!!
    مى گويند وقتى اسكندر در سال ۳۳۳ پيش از ميلاد مصر را فتح كرد، چيزهاى زيادى از قدرت شگفت انگيز درمانى آلوئه ورا شنيد. به همين خاطر در جست وجوى آن به جزيره
    Socotra رسيد و بدون كوچكترين معطلى ارتش را روانه آنجا كرد تا براى درمان زخم افراد سپاه خود از اين گياه استفاده كند.
    موارد مصرف رايج اين گياه:
    بسيارى از مردم با اثر دارويى اين گياه بر روى پوست بريده يا سوخته آشنايى دارند. گرچه مكانيسم دقيق آن مشخص نيست. اما تحقيقات نشان مى دهد كه ۵ فاكتور طبيعى ضدالتهابى در آن موجود است كه باعث رفع درد و بهبود زخم مى شود.
    در مورد كسانى كه از نظر هضم غذاى مصرفى با مشكل روبرو هستند نيز مصرف و نوشيدن آن پيش از هر وعده غذايى باعث تحريك شيره گوارشى و ايجاد جريان طبيعى آن و در نتيجه كمك به شكسته شدن موادغذايى جهت جذب توسط سلولها مى شود. از طرف ديگر از آن در درمان «آكنه» يا جوش هاى صورت هم استفاده مى شود. نوشيدن مايع «آلوئه ورا» قبل از غذا و يا مصرف ژل درمانى آن بعد از شست وشوى صورت و بدن براى سلامت پوست مفيد است.
    همچنين اشخاص مبتلا به سرطان كه مشغول شيمى درمانى هستند، ادعا مى كنند مصرف اين گياه تهوع و ساير مشكلات مربوط به اين درمان را مى كاهد.
    نحوه مصرف:
    بهترين نوع ژل
    Aloe شكلي است كه تازه از گياه گرفته شده باشد. بسياري از افراد اين گياه را براي درمان سوختگيها و بريدگيهاي جزئي در آشپزخانه خود نگه مي دارند. اين گياه براي درمان كهير و پيچك سمي نيز مي تواند مؤثر واقع شود.به منظور استفاده از ژل Aloe، برگ آنرا به صورت طولي برش دهيد و ژل داخل آنرا خارج سازيد. سپس آنرا به صورت آزاد روي قسمت آسيب ديده بماليد.شيره Aloe از قديم به عنوان مسهل مورد استفاده بوده است، اما در ايالات متحده مصرف چنداني ندارد. چون اين ماده سبب بروز گرفتگيهاي دردناك عضلات مي گردد، لذا ابتدا مصرف ساير مسهل هاي گياهي نظير “كاسكارا و فلوس” توصيه ميشود.
    براي درمان سنگهاي كليه و به عنوان مسهل شيرة
    Aloe خشك را كه در اندازه هاي ۰/۰۵ تا ۰/۲ گرم قابل دسترسي است، مصرف كنيد.
    براي درمان
    HIV، روزانه به ميزان ۸۰۰ الي ۱۶۰۰ ميلي گرم مانوز استيله مصرف كنيد. اين ميزان از مادة مزبور، برابر با نيم تا يك ليتر آب Aloe است، هر چند ميزان مانوز استيله مي تواند در فرآورده هاي مختلف متفاوت باشد.



    نكات احتياطی:

    - ژل
    Aloe برای استعمال خارجی ماده بی خطری است، اما در موارد نادری سبب واكنش آلرژيك می شود. اگر پوست شما تحريك می شود مصرف آنرا ادامه ندهيد.ژل Aloe برای درمان زخمهای عميق مؤثر نيست.
    - شيره آن می تواند سبب گرفتگی يا اسهال روده ای شديد گردد،
    - زنان باردار يا شيرده نبايد اين ماده را مصرف كنند زيرا ممكن است سبب انقباضهای رحمی گرديده و سقط جنين را تحريك كند. مصرف مسهل
    Aloe برای درمان بيماريهای معده ای- روده ای، انسداد روده ای، آپانديسيت يا درد معده مبهم تجويز می شود.
    - اين ماده ممكن است سبب تشديد اولسرها، بواسير، ديورتيكولوز، التهاب ديورتيكول، كوليت يا سندرم روده تحريك پذير (
    IBS) گردد.
    - مصرف طولانی مدت اين ماده سبب وابستگی به آن می شود يا تعادل الكتروليتی را مختل می سازد. اين ماده ممكن است سبب تغيير رنگ ادرار به رنگ قرمز بی ضرر گردد. كودكان زير ۱۲ سال نبايد گياه
    Aloe مصرف كنند.
    تركيبات شيميايی:
    صبر زرد موادی نظير آلوئين ‌فامودين ، آنترا كيون ،‌ايزوباربالوئين و مقداری در حدود ۱۲ درصد صمغ می باشد .
    تداخل های احتمالی:
    مصرف طولانی و مزمن شيره
    Aloe می تواند سبب كمبود پتاسيم گردد كه می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل كند. احتمال كمبود پتاسيم در بدن در صورتی كه شيره Aloe را با ادرار آورهای (مدرهای) تيازيد، شيرين بيان يا كورتيكو استروئيد مصرف كنيد، بيشتر است.
    مضرات :
    صبر زرد اگر باندازه مصرف شود خطری ندارد ولي مقدر زياد آن باعث اسهال خونی می شود ضمناً زنان شيرده نبايد از آن استفاده كنند زيرا صبر زرد از طريق شير و در بدن طفل می شود و ايجاد اسهال می كند . اين گياه نيز برای زنان حامله خوب نيست زيرا ممكن است باعث سقط جنين شود.
    تاریخچه مصرف آن در قرن بیستم :

    در سال ۱۹۳۵، استفاده بالينى از اين گياه براى درمان التهاب هاى پوستى (درماتيت) ناشى از اشعه
    x ثابت شد. در آن سال «نشريه رونتولوژى [راديولوژى] آمريكا»، استفاده از اين گياه را براى اين منظور توصيه كرد.به صورت سنتى، از پماد و شيره اين گياه براى درمان زخم ها، اگزما، بواسير و حتى نابينايى استفاده مى كردند. اما امروزه در تحقيقات بالينى مستمرى كه بر روى اين گياه انجام شده است، تنها بعضى از اثرات آن ثابت شده است. در كاهش درد سوختگى و ترميم ناحيه سوختگى (البته سوختگى هاى درجه دو و سه مانند آفتاب زدگى و يا ناشى از اشعه) موثر است. مصرف خوراكى آن به عنوان مسهل كاربرد دارد. ژل اين گياه به دليل داشتن آب فراوان و روغن موجود در خود، از خشك شدن پوست پيشگيرى مى كند، در نتيجه در ترميم ناحيه سوختگى موثر است. همچنين به علت وجود درصد بالاى قند در ژل آن، چون باعث بالا رفتن خاصيت اسمزى مى شود از رشد باكترى ها جلوگيرى مى كند.برخى از تحقيقات حاكى از آن است كه ماده «آنتروكينون» موجود در شيره گياه، خواص ضدويروس، ضدباكترى و فعاليت ضدسرطانى دارد. ژل آن به صورت كرم ضدآفتاب، لوسيون و كرم آرايشى در آمريكا موجود است. اما برخى تحقيقات، از غيرموثر بودن آن در درمان حساسيت هاى پوستى و درمان سوختگى خبر مى دهند.ژل گياه صبر زرد طبى، به صورت موضعى براى درمان سوختگى هاى خفيف، آفتاب سوختگى ها، بريدگى ها، آكنه، التهاب مخاط دهان و از بين رفتن پوست كاربرد دارد. در خصوص مصرف ژل اين گياه توصيه شده كه كاربرد موضعى آن بر روى زخم هاى جراحى مجاز نيست چرا كه بهبود زخم ها را به تأخير مى اندازد. در خصوص تداخلات دارويى هنگام استفاده از اين ژل، عنوان شده، اثرات پايين آورندگى قند خون گلى بن گلاميد را به خاطر داشتن اثر ضدخون افزايش مى دهد و اثر ضدالتهابى هيدروكورتيزون استات را هنگامى كه به عنوان يك حامل استفاده شود، افزايش مى دهد. در استفاده موضعى در آفتاب زدگى هاى سطحى و سوختگى هاى خفيف منعى وجود ندارد اما اكثر محققان پيشنهاد مى كنند، قبل از مصرف، مقدارى از كرم گياه در جاى ديگرى از بدن مثلاً بر روى بازو استفاده شود تا در صورت عدم پاسخ حساسيتى، مورد مصرف قرار گيرد. چند مورد حساسيت پوستى به دنبال مصرف اين گياه، گزارش شده است. در کل چنين نتيجه گيری می شود که،ژل گياه الوئه ورا ، در کيفيت وسرعت بهبودزخم،نسبت به درمان رايج بسيار موثر تر و کم هزينه تر است. اين گياه در درمان بيمارى پسوريازيس (داءالصدف) به صورت عصاره در كرم در طى تحقيقات بسيارى، ثابت شده است. مصرف اين گياه به عنوان مسهل در بيمارانى كه تحت درمان با داروهاى قلبى و كورتن هستند بايد با احتياط بسيار صورت گيرد.اين گياه در كودكان، زنان شيرده باردار و افراد مبتلا به بواسير، نبايد به صورت خوراكى مصرف شود. استفاده از اين گياه در انسداد روده، بيمارى هاى التهابى روده و بيمارى هاى كبد و كليه، ممنوع است. از شيره برگ گياه نيز براى بهبود زخم هاى سطحى و اگزما استفاده مى شود. در مصرف گياهان دارويى، حتماً با پزشك خود مشورت كنيد.

همه چیز در مورد گیاه معجزه گر آلوئه ورا

معرفی گیاه
مرور کلی خواص داروئی : صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرابه آن به مصرف طبی می رسد .
Aloe vera یک گیاه بادوام با گلهای زرد است. برگهای سخت آبدار و نیزه ای این گیاه به طول 20 اینچ رشد می کند و طول کل گیاه تا 4 پا می رسد. تنها برگهای این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخشهای مختلف برگها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ تشرح میشود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک میشود، سبب تولید شیرة Aloe میشود.

تاریخچه :
آلوئه ورا سابقه ای بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا اشاره شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غارنوشته ها و کنده کاری های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه ای از برگ های آلوئه ورا تقدیم می کردند.داستان هایی نیز درباره استفاده کلئوپاترا از آلوئه ورا، عسل و شیر برای حفظ زیبایی افسانه ای شان گفته می شود.کلئوپاترا ملکه مصر پوست خود را هر روزه با آن ماساژ می داد که از شر آفتاب مصر در امان باشد وحتی مصریان آنرا برای مومیائی مردگان خود بکار می بردند .در کتاب مقدس نام این گیاه به کرات آمده است . اما مصریان باستان تنها ملتى نبودند که آلوئه ورا را مى شناختند براساس منابع قدیمى ارسطو یکى از طرفداران بسیار معتقد خواص آلوئه ورا بوده است.او رایزن الکساندر کبیر نیز بوده است.قدر و ارزشی که او برای آلوئه ورا قائل بود چنان بوده است که در سال ۳۳۳ قبل از میلاد الکساندر را متقاعد کرد جزیره سوکوترا در اقیانوس هند را تصرف کند. این جزیره به دلیل رویش آلوئه در آن شهرت داشت و در آن زمان برای درمان زخم های سربازان در سپاه الکساندر از آلوئه ورا استفاده می شد.

گونه شناسی:
گیاه «آلوئه ورا»گیاهی است که به طور عمده در مناطق خشک رشد می کند. آلوئه ورا با اینکه به خانواده زنبق تعلق دارد اما در ظاهر شباهت بسیار زیادی به کاکتوس دارد.در بین بیش از ۲۴۰ گونه آلوئه ورا چهار نمونه آلوئه ورا تشخیص داده شده که دارای ارزش غذایی هستند.

نام آلوئه ورا در لغت به معنای «ماده تلخ درخشان» که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده است. آلوئه از خانواده سوسن است این گیاه با ظاهری شبیه به کاکتوس، گیاهی دائمی، گوشتی و آبدار است که حداکثر حدود دو متر ارتفاع دارد با برگ های پهن تیغ دار. اگر تیغ هایی را که در لبه برگ ها قرار دارند جدا کنیم از جای خالی آنها ژلی ترشح می شود که تمام خواص گیاه در آن نهفته است.از آلوئه که امروز در تمام دنیا کاشته می شود برای درمان گستره وسیعی از بیماری ها از انواع میگرن گرفته تا سوءهاضمه، درمان جوش و سوختگی استفاده می شود.
آلوئه ورا در طب سنتی ۵ هزار ساله هندی، آیورودا نیز به همین ترتیب ارزشمند شمرده می شود. تمدن های یونانی، رومی، آفریقایی، مایایی، سرخپوستان آمریکایی و چینی نیز آلوئه ورا را گرامی می داشتند و مسلمانان هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان در بازگشت در سفر حج برگ های آلوئه ورا را بالای در خانه هایشان آویزان می کنند.

ترکیب شگفت آور این گیاه چیست؟
باید گفت در کمال شگفتی ۹۶ درصد ساختمان ژل آلوئه ورا از آب تشکیل شده است. ۴ درصد باقی مانده اما حاوی مواد فراوانی است که ۷۵ نوع آن شناخته شده اند.ترکیباتی که در ژل آلوئه یافت شده اند از پلی ساکاریدها هستند که قادر به کاهش و ترمیم التهاب هستند.این ترکیب همچنین دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدمیکروب است.آنتی اکسیدان هایی در قالب ویتامین های آ، ب، ث، ای، آمینواسیدهای روی و اسیدهای چرب ضروری نیز در این ترکیب یافت می شوند.کلسیم و آلوئین نیز در آلوئه ورا موجود هستند، آلوئین ملینی بسیار قوی است.

حدود ۹۶ درصد از وزن آن را آب تشکیل داده است و مابقى شامل چربى هاى ضرورى آمینواسیدها، ویتامین ها، املاح، آنزیم وگلیکوپروتئین است!

این گیاه حداقل داراى ۳ اسید چرب با خاصیت ضدالتهابى است که براى معده ، روده کوچک و روده بزرگ مفید است.

ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین C ، B۱۲ ، B۶ ،B۲ ، B۱ ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد.

هیچ چیز این گیاه به تنهایى شگفت انگیز و خارق العاده نیست.بلکه همراهى و یک جا جمع شدن تمام مواد مورد نیاز بدن از گروههاى مختلف غذایى است که آن را منحصر به فرد کرده است.

ژل Aloeحاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند و همچنین حاوی پلی ساکارید است که رشد و ترمیم پوست را تحریک می کند. “آنتراکوئین” موجود در شیرة Aloe به عنوان مسهل مؤثر عمل می کند.این مواد شیمیایی در مقادیر کم، می توانند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند.از ژل Aloeبرای درمان زخمهای درونی و بیرونی نیز می تواند استفاده کرد.این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخمها، سوختگیها و یخ زدگی را تسریع می کند.

 

شیره ‌این گیاه مسهل مفیدی است، اما چون می تواند سبب گرفتگی دردناک عضلات شود، غالباً استفاده نمیشود. با میزان مصرف کمتر، شیرة Aloe می تواند از سنگ کلیه پیشگیری یا اندازة سنگ را کوچکتر کند. این ماده به عنوان تسهیل کننده دفع مدفوع به ویژه در افرادی که مبتلا به وبواسیر هستند ماده مفیدی است.

عصارة Aloe شکل ژل این گیاه است که مصارف داخلی دارد و چون دارای خواص ضد میکروبی است، از آن برای درمان عفونتهای میکروبی مجاری معده ای-روده ای نیز می توان استفاه کرد.چون این ماده اسیدهای معده را که سبب تشدید زخمها میشود کاهش می دهد برای درمان زخمهای معده نیز مؤثر است.تحقیقات اخیر نشان داده که “مانوز استیله” به عنوان یک ترکیب ضد ویروسی، دارای خواص درمانی ضد ویروس ایدز است.مانور استیله خود ویروس را مورد حمله قرار می دهد اما مهمتر اینکه، میزان تأثیر AZT را (یک داروی مؤثر در درمان عفونت ویروس HIV)تا حد زیادی بالا میربرد.اگر این ترکیب دارویی با Aloe مصرف شود، میزان AZT مورد استفاده برای HIV را می توان تا ۹۰% تقلیل داد که این امر از هزینه ها و عوارض جانبی AZT تا حد زیادی خواهد کاست.

ژل خوراکی آلوئه ورا شامل بیش از ۷۵ مواد مغذی از لحاظ غذایی و ۲۰۰ ترکیب فعال، ۲۰ نوع ماده معدنی، ۱۸ آمینو اسید و ۱۲ نوع ویتامین است. این ژل بی نهایت مطبوع است.

در منابع دارویی فهرست مصارف آلوئه ورا تقریباً به اندازه فهرست مواد تشکیل دهنده آن طویل است.از بارزترین خواص آلوئه ورا جلوگیری از ضایعات پوستی و ترمیم آنها است.مصرف خوراکی آلوئه ورا نیز به گوارش غذا کمک می کند، سلامتی قلب و عملکرد کبد را بهبود می بخشد، قند و کلسترول خون را کنترل می کند، تولید انرژی را افزایش داده، درد مفاصل را تسکین می دهد، شش ها را پاک می سازد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و زخم ها و جراحات را ترمیم می نماید.

خواص درمانی گیاه صبر زرد :
قرنهاست که برگ‌های گیاه صبر زرد به طور گسترده‌ای در کشورهای مختلف به عنوان دارو مصرف می‌شود اثرات درمانی مختلفی که برای این گیاه عنوان شده غالبا بر اساس سابقه طب سنتی است اما مطالعات بالینی نیز در سالهای اخیر روی آن صورت گرفته است.

در یک مطالعه گسترده استفاده موضعی از ژل این گیاه موجب التیام زخم‌های به جا مانده از آکنه روی صورت شد.

این گیاه دارویی در درمان آرتریت، آسم، سندرم خستگی مزمن، سوء هاضمه و اختلالات روده‌ای، اختلالات پوستی، آسیب‌های ورزشی و زخم‌های داخلی و خارجی اثر بخش است.

ژل گیاه صبر زرد بصورت موضعی برای درمان سوختگی‌های خفیف، آفتاب سوختگی، بریدگی ها، آکنه و التهاب مخاط دهان کاربرد دارد.

کاربرد موضعی الوئه ورا بر روی زخم‌های جراحی مجاز نیست زیرا بهبود زخم‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

برگ بوته‌های گیاه دارویی صبر زرد یا آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت دو سال از زمان کاشت و هنگامی که بوته‌ها به اندازه کافی رشد کردند برداشت می‌شود.

جزیره قشم به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرمسیری یکی از مکانهای مناسب و دارای پتانسیل بالا برای تولید گیاه معجزه‌آسای “آلوئه‌ورا” است.

آلوئه ورا از جمله گیاهانی است که در صفر درجه می‌میرد و محیط رشد آن معمولا باید بالاتر از دو درجه باشد و به‌همین دلیل‌مناطق جنوبی کشور که درجه حرارت دراین مناطق به صفر درجه‌نمی‌رسد از مناطق مستعد برای تولید این گیاه محسوب می‌شوند.

این گیاه از جمله گیاهانی است که یک سال کاشته می‌شود و تا شش سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیماری این گیاه نسبت به دیگر گیاهان بسیار کم است و آب بسیار ناچیزی مصرف می‌کند.

براساس مطالبی که توسط دانشگاه فلوریدا منتشر شده ، منشاء این گیاه که به علت رویش آن در مناطق بیابانی به ” لاله بیابان ” مشهور است آفریقا بوده و در ایران باستان از آن استفاده می‌شد.

در کشورهای کارائیب آلوئه‌ورا فقط به‌صورت برگ فروخته می‌شود و در خانه‌ها مردم به عنوان کمکهای اولیه از آن نگهداری می‌کنند.

یکی از دلایلی که این گیاه از آفریقا به مناطق دیگر جهان منتقل شده است موثر بودن آن در درمان برخی بیماریها بود و مسافرانی که با لنجها به سفر دریایی می‌پرداختند این گیاه را به‌ عنوان کمکهای ‌اولیه به‌همراه خود می‌بردند.

آلوئه ورا دارای هورمونها و ترکیباتی است که بلافاصله زخم را ترمیم می کند و برای بیماریهای گوارشی از جمله زخم معده موثر است.

همچنین اشخاص مبتلا به سرطان که مشغول شیمى درمانى هستند، ادعا مى کنند مصرف این گیاه تهوع و سایر مشکلات مربوط به این درمان را مى کاهد.

هم اینک ‪ ۲۰۰ماده دارویی از گیاه آلوئه‌ورا تولید شده است و از پوست آن نیز مواد آنتی کانسر جدا شده است.

به‌گفته برخی اساتید و متخصصان از این گیاه به عنوان یک داروخانه در یک گیاه نام برده می‌شود و به همین دلیل است که این گیاه تا این اندازه اهمیت پیدا کرده است.

هم‌اینک کمپانیهای بسیاری در جهان از آلوئه‌ورا در تولید صنایع غذایی،مربا، نوشابه‌ها، کنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهای آلوئه‌ورا، بستنی، عسل، ترشی، تافی، نان، ماکارونی، برنج و چای استفاده می‌کنند.

از محصولات آلوئه‌ورا در صنایع بهداشتی از جمله تولید دستمال کاغذی و پوشک بچه به علت حساس بودن پوست بچه‌ها و ترمیم سریع پوست آنها ، استفاده می‌شود.

برای استفاده تجاری‌از این گیاه باید مسیر درست کار کردن آن را بدانیم یعنی به عنوان یک سرمایه‌گذار باید ببینیم که‌در چه مناطقی چه محصولاتی و چگونه باید تولید کنیم و برای کشت تجاری نیز باید کشاورزانی که خواستار فعالیت در این زمینه هستند، آموزشهای لازم را طی کنند.

مرکز پژوهشهای بیوتکنولوژی خلیج فارس در جزیره قشم ایران ، تنها عضو منطقه خاورمیانه این انجمن است که مقر آن در تکزاس آمریکا می‌باشد.

دانشمندان اسپانیایی از گیاه آلوئه ورا ژلی ساخته‌اند که می‌تواند عمر نگهداری میوه‌ها را طولانی‌تر کند.

محققان اسپانیایی می‌گویند با استفاده از این ژل خوردنی می‌توان میوه‌ها را تازه نگه داشت.

این ژل که طعم و ظاهر غذاها را تغییر نمی‌دهد می‌تواند به صورت یک پوشش کاملا طبیعی و بی‌ضرر جایگزین مواد نگهدارنده مصنوعی شود که بعد از برداشت میوه‌ها به آنها اضافه می‌شود.

۵ دلیل عمده برای مصرف ژل آلوئه ورا:
۱) قالب های ساختاری بدن: آمینواسیدها، اجزا و قالب های ساختار بدن ما هستند. هشت آمینو اسید ضروری وجود دارد که در بدن ما ساخته نمی شود. نوشیدن مداوم و منظم آلوئه ورا به شما اجازه می دهد به واسطه تأمین طبیعی آمینو اسید های ضروری بدن، سلامتی خود را حفظ کنید. آلوئه ورا تنها گیاهی است که آمینو اسید های مشابه و ضروری بدن را می سازد.

۲) ضدالتهاب و عصبانیت: ژل آلوئه ورا دارای ۱۲ ماده اصلی است و بررسی ها نشان داده که بدون هیچ عارضه ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می کند و همچنین آلوئه ورا سبب تحرک ماهیچه ها و صحت کارکرد مفاصل می شود.

۳) ویتامین هاى تشکیل دهنده آن عبارتند از ویتامین C ، B۱۲ ، B۶ ،B۲ ، B۱ ، A و E. «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد، بنابراین نیاز داریم که در رژیم غذایی خود همواره این ویتامین ها را به طور مکمل بگنجانیم.

۴) میزان مواد معدنی: بعضی از مواد معدنی در آلوئه ورا یافت شده است که شامل کلسیم، سدیم، آهن، پتاسیم، کلر، منگنز، مس و روی است.نوشیدن ژل آلوئه ورا یک راه طبیعی و سالم برای تأمین نیازمندی های بدن است.

۵) بهداشت و سلامت دندان : آلوئه ورا با وجود موادی که در خود دارد بی نهایت برای سلامت دهان و لثه مفید است. دندانپزشکان بر اثرات آلوئه ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسیار توصیه می کنند

اشکال موجود
در حال حاضر محصولات مختلفی از این گیاه در صنایع مختلف غذایی، آرایشی و بهداشتی دارویی در دنیا تولید و عرضه می‌شود.

در حال حاضر این گیاه دارویی در صنایع مختلف غذایی شامل انواع نوشابه‌ها، کمپوت، دوغ و غیره و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی شامل انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها، صابون‌ها، شوینده‌ها و در صنایع دارویی در کپسول ها، قرص‌های جوشان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندام مورد استفاده این گیاه دارویی برگهای آن است.

ژل آلوئه برای درمان اگزما و ترمیم جای عمل سزارین، هموروئید و انواع دیابت کاربرد دارد.

ژل Aloeبه شکل تازه که از گیاه Aloeگرفته شده باشد بهترین ماده است، اما این ماده به صورت تجاری در شکل ژله ثابت شده نیز موجود است. پودر شیرة Aloe نیز به شکل کپسولهای 500 میلی گرمی به عنوان داروی مسهل موجود است. عصاره Aloe در واقع شکل مایع ژل است.

اگرچه آلوئه ورا هزاران سال است که نقش مهمی را در پزشکی سنتی ایفا می کند اما از کشف خواص بی بدیل آن توسط طب مدرن امروزی زمان زیادی نمی گذرد.اغلب مردم به عنوان یکی از مواد سازنده محصولات آرایشی مثل ضدآفتاب ها، مرطوب کننده ها و کرم های سوختگی با آلوئه ورا آشنا هستند.اما امروزه حضور رو به فزونی آلوئه در محصولات متعدد و متنوعی را شاهد هستیم.تولیدکنندگان شامپو مدعی هستند که اسیدیته گیاه آن را برای ساخت انواع شامپو و نرم کننده ایده آل کرده است. در حالی که متخصصین تغذیه نیز مصارف خوراکی آلوئه ورا را به اندازه مصارف خارجی آن مفید و متعدد می دانند و آن را به اشکال مختلف از جمله عصاره، ژل، کپسول و پودر عرضه می کنند.

نحوه مصرف
بسیاری از افراد این گیاه را برای درمان سوختگیها و بریدگیهای جزئی در آشپزخانه خود نگه می دارند. این گیاه برای درمان کهیر و پیچک سمی نیز می تواند مؤثر واقع شود.

به منظور استفاده از ژل Aloe، برگ آنرا به صورت طولی برش دهید و ژل داخل آنرا خارج سازید. سپس آنرا به صورت آزاد روی قسمت آسیب دیده بمالید.

شیره Aloe از قدیم به عنوان مسهل مورد استفاده بوده است، اما در ایالات متحده مصرف چندانی ندارد. چون این ماده سبب بروز گرفتگیهای دردناک عضلات می گردد، لذا ابتدا مصرف سایر مسهل های گیاهی نظیر “کاسکارا و فلوس” توصیه میشود.

برای درمان سنگهای کلیه و به عنوان مسهل شیرة Aloe خشک را مصرف کنید. برای درمان HIV، روزانه به میزان 800 الی 1600 میلی گرم مانوز استیله مصرف کنید. این میزان از مادة مزبور، برابر با نیم تا یک لیتر آب Aloe است، هر چند میزان مانوز استیله می تواند در فرآورده های مختلف متفاوت باشد.

نکات احتیاطی
با وجود خواص بسیار آلوئه ورا و با آنکه تاکنون هیچ عوارضی از مصرف آن گزارش نشده است پزشکان مصرف خوراکی آن در طول دوران بارداری و شیردهی را برای خانم ها منع می کنند.آلوئه ورا چنان خواص چشمگیر و متعددی دارد که نام ها و القاب زیادی برای خود کسب کرده است از جمله:گیاه درمانگر، گیاه سوختگی، دکتر گلدانی و گرز بهشتی

ژل Aloe برای استعمال خارجی مادة بی خطری است، اما در موارد نادری سبب واکنش آلرژیک میشود. اگر پوست شما تحریک می شود مصرف آنرا ادامه ندهید.

ژل Aloe برای درمان زخمهای عمیق مؤثر نیست. شیرة آن می تواند سبب گرفتگی یا اسهال روده ای شدید گردد، زنان باردار یا شیرده نباید این ماده را مصرف کنند زیرا ممکن است سبب انقباضهای رحمی گردیده و سقط جنین را تحریک کند.مصرف مسهل Aloe برای درمان بیماریهای معده ای- روده ای، انسداد روده ای، آپاندیسیت یا درد معده مبهم تجویز میشود.مصرف زیاد این ماده ممکن است سبب تشدید اولسرها، بواسیر، دیورتیکولوز، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردد.

مصرف طولانی مدت این ماده سبب وابستگی به آن میشود یا تعادل الکترولیتی را مختل می سازد. این ماده ممکن است سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز بی ضرر گردد. کودکان زیر 12 سال نباید گیاه Aloe مصرف کنند.

تداخل های احتمالی
مصرف طولانی و مزمن شیرة Aloeمی تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیرة Aloe را با ادرار آورهای (مدرهای) تیازید، شیرین بیان یا کورتیکو استروئید مصرف کنید، بیشتر است.

«صبرزرد» در جزیره قشم :

«صبر» نام فارسی آن است و صرفنظر از مصارف درمانی آن توسط افراد بومی، آن را روی قبرها می کارند و نشانه ای از محل خاکسپاری کسی است که فوت شده است .برگزیدن نام صبر برای این گیاه نیز احتمالاً ایجاد آرامش و صبر برای بازماندگان است.در جزیره قشم تراکم بسیار زیاد گیاه را در قبرستان قدیم شهر «سوزا»به صورت چند هکتار فشرده که عملاً قبرها را کاملاً در بر گرفته است، می توان مشاهده کرد.

آلوئه و را گیاهی است که برای ماندن و رشد به حداقل آب نیاز دارد و در خاک های شور و ساحلی به آسانی رشد و پرورش می یابد و نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است.بر اساس تجارب پژوهشی، مرکز پژوهشی های بیوتکنولوژی خلیج فارس منطقه آزاد قشم، کارخانه تولید صنعتی آن را با ظرفیت سالانه ۲۰۰ تن ژل و پودر آلوئه طراحی و تدوین و دانش فنی آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است.

پشتوانه این واحد صنعتی ، کشت و پرورش آلوئه به مساحت ۵۰ هکتار است که ۵ هکتارتوسط «منطقه آزاد قشم کاشته شده و ۱۵ هکتار آن توسط شرکت خریدار دانش فنی در دست آماده سازی برای کاشت است و لازم است ، ۳۰ هکتار دیگر نیز توسط مردم جزیره کاشته می شود. تکثیر آلوئه ورا به صورت تولید پاجوش و کاشت بذر است. در بسیاری از موارد هر بوته تا ده پاجوش تولید می کند.

این گیاه پایدار و چند ساله است و هر سه ماه یک بار می توان از هر بوته ۳ تا ۴ برگ کناری برداشت و برای استخراج محصول در کارخانه مورد استفاده قرار دارد.توسعه کاشت «آلوئه ورا»توسط مردم جزیره قشم صرفنظر از تأمین ماده اولیه کارخانه در دست احداث، زمینه ای مناسب برای ایجاد اشتغال بومی، ایجاد فضا سبز (در زمین های ساحلی و غیر قابل استفاده کشاورزی و بی نیازی آن به آب شیرین و آبیاری دایم) است. خواص متعدد دارویی شناخته شده در «آلوئه ورا» باعث شده است که آن را گیاه قرن بیستم بنامند.

بسیاری از محققان بر این اعتقاد هستند که خواص آلوئه و نقش دارویی آن در تحولات صنایع دارویی مشابه با شناخت آسپرین در قرن نوزدهم و مصرف آن توسط میلیون ها انسان برای کاهش تب، درد و تورم در سراسر جهان است. هزاران بیمار قلبی از آسپرین به عنوان ماده ممانعت کننده از بروز لخته خون استفاده می کنند.

مطالعات نشان داده است، آلوئه دارای حدود ۲۰۰ ماده مؤثر است.مواد آرایشی، بهداشتی، غذایی و نوشابه ها بزرگترین بازار بین المللی مصرف آلوئه به شمار می روند.کشورهای کره و ژاپن قدیمی ترین مصرف کننده گان آلوئه در طب سنتی خود هستند.در کره، ژل آلوئه در نوشابه ها با غلظت ۹۹ درصد مصرف می شود. این وضعیت در سنگاپور و مالزی نیز گسترش یافته است.استرالیا بالاترین مصرف آلوئه را دارد و با حضور ژاپنی ها در استرالیا بازار مصرف نوشابه های آلوئه نیز توسعه یافته است.مواد آرایشی طبیعی ۴درصد از ۱۶ میلیارد دلار بازار مواد آرایشی، بهداشتی را در اختیار دارد.تولید آنها سالانه ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش می یابد که سه برابر رشد توسعه سایر صنایع است.

نوشابه های حاوی ژل آلوئه در فروشگاههای عرصه کننده Helt food ارائه می شود که با طعم و رنگ های متفاوت وجود دارد.

مرور کلی خواص داروئی :

صبر زرد از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیرابه آن به مصرف طبی می رسد .
تقویت کننده بدن است
یبوست را برطرف می کند و روده ها را تمیز می کند
برای معالجه آسم مفید است
سوء هاضمه را برطرف می کند
در معالجه صرع مفید است
اثر ضد کمر درد
خون را تصفیه می کند
برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آنرا روی پوست بمالید
اگزما را درمان می کند
برای معالجه اسهال خونی مفید است
برای رفع ریزش مو ، شیرابه آنرا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید
گرفتگی کبدی را برطرف می کند
برای التیام زخم ها شیرابه آنرا روی زخم بمالید
صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است برگها را بشکنید و ژله آنرا به پوست بمالید
مبتلایان به بیماری قند می توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند
برای شستن چشم و زخم ها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید

اسامى گوناگون صبر زرد
در مـازنـدران بـه گـیـاه صـبـر انجیر بغدادى مى گویند .درگویش اصفهانى به صبر، چدروا مى گویند .صباده ، صبره ، آلوئه ، آلوئس و ازوا از اسامى دیگر صبر زرد است .

صـبـر زرد در زبان عربى : الوه ، الصبر و صباره

در زبان لاتین : Aloe vera

در زبـان انـگـلیـسـى بـه aloe

در زبـان آلمـانـى بـه aloe

در زبـان فرانسه به officinale aloes شهرت دارد .

گونه هاى مختلف گیاه صبر زرد
گیاه صبر زرد 5 گونه اصلى دارد که عبارتند از:
1 – صبر زرد، صبر، صبرهندى ، داربو – عود Aloe vera
2 – شاخ بزى Aloe verrucosa
3 – خرخ Aloe vaccillans
4 – صبر فارسى ، صبر سیاه Aloe caballin
5 – صبر سقوطرى Aloe socotrin

1.       ریز ازدیادی گیاه داروئی آلوئه aloe barbodensis mill در شرایط کشت درون شیشه ای

ريزازديادي گياه دارويي آلوئه (Aloe barbadensis Mill)
در شرايط كشت درون‌شيشه‌اي

جواد فتاحي مقدم، يوسف حميداوغلي، و رضا فتوحي قزويني1
1- به ترتيب كارشناسي ارشد باغباني، استاديار و دانشيار گروه علوم باغباني دانشكده كشاورزي دانشگاه گيلان


خلاصه
آزمايشي جهت بررسي امكان ريزازديادي گياه آلوئه با استفاده از ريزنمونه نوك شاخساره انجام شد. شاخساره‌هاي توليد شده سه مرتبه بازكشت شدند و در بازكشت چهارم ريزنمونه‌ها جهت ارزيابي به دو روش كشت گرديدند. در روش اول ريزنمونه‌ها به صورت كامل (سرزني نشده) و در روش دوم ريزنمونه‌ها جدا و سرزني شد. ريزنمونه‌ها روي دو نوع محيط، كشت گرديد و متغيرهاي ميزان پرآوري و تعداد برگ، ارزيابي شدند. بر اساس نتايج بدست آمده، بكارگيري روش اول و محيطA جهت حداكثر پرآوري كه هدف ريزازديادي آلوئه است توصيه مي‌شود.
واژه‌هاي كليدي: آلوئه، ريزازديادي، كشت درون شيشهاي


مقدمه
گياه صبرزرد مشهور به آلوئه ورا با نام علمي barbadensis Mill. Aloe به خانواده Aloeaceae تعلق دارد. ژل حاصل از برگهاي اين گياه به عنوان يك ماده اوليه در ساخت دارو (4) و توليد كرمهاي آرايشي از اهميت زيادي برخوردار است (5). در آلوئه روش ازدياد جنسي منتج به نوعي تفرق ژنتيكي در گياهان توليد شده مي‌شود (3)، بنابراين ازدياد آلوئه معمولا به صورت رويشي (پاجوش) صورت مي‌گيرد. چون ازدياد اين گياه به روش سنتي (بذر يا پاجوش) نمي‌تواند در كوتاه مدت گياه مورد نياز را جهت توليد تجاري فراهم آورد(3)، بنابراين با استفاده از كشت درون شيشه‌اي مي‌توان نسبت به توليد انبوه و سالم آلوئه اقدام نمود.
در كشت درون شيشه‌اي آلوئه باززايي گياه از كالوس بسيار مشكل است. اما در مقابل ريزازديادي بدون القاء كالوس با استفاده از كشت نوك شاخساره1 بر روي محيط رشد MS2 حاوي BAP و 2,4-D به راحتي صورت مي‌گيرد (2). حداكثر پرآوري و ريشه‌زايي‌ ريزنمونه‌ها (10-8 شاخساره) بر روي محيطMS حاوي 5 ميكرومول IBA گزارش شده است. در مواردي از كشت نوك شاخساره‌هاي جدا شده تنها يك گياه توليد شده است. علاوه بر اين افزودن سايتوكينين‌ها به محيط حاوي يك نوع اكسين تشكيل جوانه‌هاي نابه جا و جانبي را تسهيل مي‌نمايد (3). با توجه به موارد فوق آزمايشي جهت بررسي امكان ريزازديادي آلوئه انجام شد.

مواد و روشها
نمونه‌هاي موردنياز از گياهاني كه به صورت رويشي از گياهان بالغ توليد شده‌اند گرفته شد. نوك شاخه‌ها همراه با دو برگ اوليه جدا و در آب جاري به طور كامل شستشو داده شد. سپس در محلول 20% هيپو‌كلريت سديم به مدت 15 دقيقه ضدعفوني و دوباره سه بار با آب مقطر شستشو گرديد. ريز‌نمونه ‌نوك شاخساره به طول 4-3 ميليمتر در زير بيني‌كولار جدا و بر روي محيط كشت پايه MS همراه با ساكارز به ميزان 3% و آگار به مقدار 8 گرم در ليتر در دو تيمار هورموني شامل محيطA (MS+IAA+Kn) و محيطB (MS+IBA+Kn) از هر يك به ميزان 5 ميكرومول در ليتر و 8/5 pH= كشت گرديد. سپس كشت‌ها در دماي 1 -26درجه سانتيگراد و 16 ساعت روشنايي (2000 لوكس) و 8 ساعت تاريكي، در انكوباتور قرار گرفت.
پس از رشد اوليه نمونه‌ها، جهت ارزيابي قدرت شاخه‌زايي، افزونه‌ها سه بار بازكشت گرديد. در بازكشت چهارم نمونه‌ها جهت ارزيابي به دو روش جدا و بر روي محيط كشت قرار گرفت. در روش اول، ريزنمونه‌ها به طول 4-3 ميليمتر و در روش دوم ريزنمونه‌ها به طول 4-3 ميليمتر و طوري كه به مريستم انتهايي صدمه وارد نشود سرزني3، و به صورت آزمايش فاكتوريل در قالب طرح كاملًا تصادفي در سه تكرار كشت، و صفات، ميزان پرآوري، تعداد برگ به طور هفتگي و در مدت پنج هفته يادداشت برداري و مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت در مرحله ريشه‌ زايي، شاخساره‌هاي 3-2 سانتيمتري حاصل از مرحله پرآوري، پس از جدا نمودن از ريزنمونه اوليه در محيط MS حاوي 5/0 ميلي‌گرم در ليتر IBA و IAA كشت شد. بعد از گذشت 3 هفته، شاخساره‌هاي ريشه‌دار شده جهت سازگاري با محيط بيرون به گلدان منتقل شدند.

نتايج و بحث
نتايج تجزيه واريانس براي تمام صفات نشان داد كه تفاوت دو تيمار هورموني بر روي كليه صفات در سطح احتمال 05/0 معني‌دار است. مقايسه ميانگين‌ها نشان داد كه متوسط پرآوري در محيط A در بالاترين سطح بود (شكل‌ 1). اين نتيجه با گزارش مير و استادن (1991) مبني بر بالا بودن ميزان پرآوري در محيط حاوي IAA مطابقت دارد. بالاترين ميزان پرآوري در حالت استفاده از تركيب -روش2-محيطA- (متوسط 67/6 گياهچه به ازاء هر ريزنمونه) و كمترين در حالت -روش2-محيطB- (متوسط 33/2 گياهجه به ازائ هر ريزنمونه) بدست آمد (شكل شمارة 1). مير و ‌استادن(1991) بيشترين پرآوري را در استفاده از -روش2-محيطA- بدست آوردند.كشت نمونه كامل اغلب منتج به توليد چند گياهچه از نوك شاخساره گرديد كه اين نتيجه با گزارش مير و استادن1 مبني بر توليد يك گياهچه از مريستم انتهايي مغايرت دارد. استفاده از IAA و IBA همراه سايتوكينين‌ها هيچ گونه مانعي در اندام‌زايي ايجاد نمي‌كنند. به طور كلي استفاده از تنظيم‌كننده‌‌هاي اكسيني در مرحله پرآوري به منظور خنثي كردن اثر غلظت بالاي سايتوكينين و در نتيجه رشد متعادل نمونه است (1).
در محيط B ميزان توليد برگ در بالاترين سطح قرار داشت (شكل شمارة 2). در محيطA گياهچه‌هاي توليد شده از نوع جوانه‌جانبي و خوشه‌اي بودند. اين نتايج با گزارش ناتالي و همكاران2 (1990) مطابقت دارد. برگها در محيطA سبز روشن، اما در محيطB سبز تيره بود كه با نتايج مير و استادن مبني بر توليد برگهاي سبز تيـــره در ح‍ضور IAA و سبز روشن در حضور IBA مغايرت دارد. در هر دو محيط مورد آزمايش همانند گزارش مير و استادن هيچ گونه كالوسي مشاهده نشد.گياهچه‌هاي 3-2 سانتيمتري به محيط ريشه‌زايي منتقل شدند و با بازدهي نزديك به 100% به شرايط برون‌شيشه‌اي سازگاري يافتند.



ميانگين شاخساره
محيط كشت
شكل شمارة 1: اثر متقابل روش و محيط روي پرآوري

ميانگين تعداد برگ
محيط كشت
شكل شمارة 2: اثر متقابل روش و محيط روي تعداد برگ

منابع
1- حاج‌نجاري، ح. 1373. ريزازديادي. انتشارات موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع.

2- Castorena, I; Natali, L and Cavallini, A. (1988) In vitro culture of Aloe barbadensis Mill. Morpho- genetic ability and nuclear DNA content. Plant Science, Irish Repablic. 55:1, 53-59
3- Meyer, H.J and Staden, J.V; (1991) Rapid in vitro propagation of Aloe barbadensis Mill. Plant Cell, Tissue and Organ Culture. 26:3, 167-171.
4- Natali, L; Sanchez, I.C and Cavalini, A; (1990) In vitro culture of Aloe barbadensis Mill. Micropropagation from vegetative meristems. Plant Cell, Tissue and Organ Culture. 20:1, 71-74
5- Reynolds, T and Dweck A.C; (1999) Aloe vera leaf gel: a review update. Journal of Ethnopharma- cology. 68, 3-37




Micropropagation of a medicinal plant (Aloe barbadensis Mill)
by tissue culture condition

Fattahi Moghadam, J., Y. Hamidoghli and R. Fotouhi Ghazvini1
1. MSc. of Horticulture, Assistant Professor and Asociate Professor, respectively. Faculty of Agriculture. Guilan University, Rasht

Abstract
An experiment was conducted to investigate the micropropagation of Aloe via shoot tip explant. After four subcultures, Explants were taken two methods including undecapitate and decapitate and then cultured on two different media. Variables of proliferation rate and number leaf were recorded after five weeks. Results showed that combination of medium A and method two had the highest rate of proliferation (6.67 shoot).
Key words: Aloe, Micropropagation, Medicinal plant

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب