اساسنامه شركت تعاوني دانش بنيان

 

مقدمه:

حسن تعاون مدنيت و داد         مايه الفت بود و اتحاد

 

قرآن كريم همه مؤمنان را به همكاري و همدلي در امور خير و رعايت تقوي فراخوانده است. با الهام از اين اصل مقدس، قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران سعي بر تحقق فراخوان الهي دارد. بر اين پايه، اصول 43 و 44 قانون اساسي، رسالت سنگين تحقق عدالت اقتصادي و پيشگيري از تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌هاي خاص را تأمين مي‌كند و زمينه را براي جلوگيري از تبديل دولت به يك كارفرماي بزرگ مطلق آماده مي‌سازد. حال بر يك يك اعضاي شركت‌هاي تعاوني است تا با همراهي و همدلي و حس تعاون و معاضدت به گسترش اين فكر و عمل به اين انديشه همت گمارند.

متن حاضر اساسنامه شركت تعاوني ........................................... مي‌باشد كه براساس قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ايران مصوب سيزدهم شهريور سال 1370 كه ملهم از اصول 43 و 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد تهيه و تنظيم گرديده و به عنوان يك ميثاق و سند همكاري مورد توافق و تفاهم اعضاء قرار گرفته و به تصويب آنها رسيده است.

اعضاي تعاوني ........................................... در آغاز اين همكاري خجسته و مشاركت مبارك كه «آزادانه و با اختيار كامل» و با قبول سهم در «مشاركت اقتصادي» آن را پذيرفته‌اند، تعهد مي‌نمايند كه ضمن انجام وظيفه در قبال مسئوليت خود با رعايت «حقوق مساوي اعضاء» كوشش فردي و تلاش همگاني‌شان را همراه با «كسب علم و آگاهي و به كارگيري مستمر دانش روز» براي موفقيت هر چه بيشتر اهداف اين همياري و مشاركت با تأكيد بر «خودگرداني و خوداتكايي» به كار گيرند. باشد كه در راستاي تحقق هدف‌هاي تعاوني و با عنايت به اصول عمومي همياري و تعاون كه در فرهنگ اسلامي و ايراني، ريشه‌اي پاي‌برجا و پيشينه‌اي ديرينه دارد، شاهد گام‌هاي استوار و دستان پرتوان تك‌تك اعضا باشيم كه همدلانه براي رشد و توسعه فرهنگ تعاوني و گسترش روحيه مشاركت‌جو و مشاركت‌پذير، فعالانه دست به هم داده‌اند و مي‌كوشند تا همسو و هم‌جهت «در كنار كليه تعاونگران كشور» در جهت ايجاد اشتغال مولد و ارائه خدمات عادلانه و منصفانه مورد نياز مردم و راه‌اندازي چرخ‌هاي توليد و خدمات، با افزايش بهره‌وري و به‌كارگيري پس‌اندازهاي هرچند مختصر، ضمن تحقق عدالت اقتصادي و اجتماعي «ياري‌رسان جامعه» و دولت نيز باشند.

 

امضاي هيأت رئيسه مجمع عمومي:


فصل اول

ماده 1ـ نام: شركت تعاوني ............................ و نوع آن[1] ............................. است كه در اين اساسنامه به اختصار، «تعاوني» ناميده مي‌شود.

ماده 2ـ اهداف تعاوني[2]:

1- جذب و تبديل ايده‌ها، ابتكارات و نوآوري‌ها به توليد و مشاغل پايدار

2ـ هم افزايي علم وثروت.

3ـ تجاري سازي تحقيق و ابتكار واختراع.

4- توانمند سازي دانش آموختگان به منظور ورود به فضاي كسب وكار.

5- حمايت، هدايت و سمت دهي در جهت نوآوري‌ها و توليد فن آوري‌هاي برتر

ماده 3ـ موضوع فعاليت[3]:

انجام كليه فعاليت‌هاي زير صرفاً در جهت اهداف تعاوني مجاز است:

1-      آموزش، توانمندسازي، و باز‌آموزي دانش آموختگان و دانشجويان جهت تهيه و ارائه طرح‌هاي توجيهي براي ورود به فضاي كسب و كار.

2-     زمينه‌يابي جهت ايجاد اشتغال دانش‌آموختگان و ارائه مشاوره در زمينه‌هاي كارآفريني، اشتغال و كاربردي سازي اختراع و تحقيق.

3-     شناسايي, جذب و انتقال تسهيلات و كمك‌ها به مخترعين, كار‌آفرينان و پديد‌آورندگان طرح‌هاي علمي و تحقيقاتي .

4-     انتقال يافته‌هاي علمي به سازمان‌ها يا موسسات و بنگاه‌هاي اقتصادي.

5-     نيازسنجي پژوهشي سازمان‌ها، موسسات، شركت‌ها و بنگاه‌ها و اجراي طرح‌هاي مطالعاتي و تحقيقاتي.

6-     سازماندهي دانشجويان و دانش آموختگان در قالب شركت‌هاي تعاوني تخصصي  باهدف ايجاد اشتغال و ورودبه فضاي كسب وكار.

7-      ايجاد ارتباط بين سازمان‌ها و موسسات دولتي وخصوصي وبنگاه‌هاي اقتصادي و دانش ‌آموختگان, مخترعين, محققّين و نو‌آوران.

8-       ايجاد صندوق قرض‌الحسنه پژوهش جهت حمايت مالي از محققين, مخترعين، نو‌آوران و كار‌آفرينان.

9-     تامين و ارائه خدمات آزمايشگاهي، كارگاهي و نمايشگاهي جهت محققّين و مخترعين ومبتكرين.

10-  شركت در همايش‌ها و نشست‌هاي علمي و تخصصي در راستاي اهداف و موضوع فعاليت تعاوني.

11-  ايجاد زمينه‌هاي راه‌اندازي وگسترش تعاوني‌هاي مولد انديشه .

12-  اجراي امور تصدي سازمانها وموسسات دولتي كه به بخش خصوصي واگذار مي شود در ارتباط با اهداف وموضوع فعاليت تعاوني .

تبصره 1- تعاوني مي تواند براي تحقق اهداف و انجام فعاليت هاي مربوطه اقدامات زيرراحسب مورد به عمل آورد:

1- شركت درمناقصات بخش هاي دولتي ،خصوصي وتعاوني درراستاي اهداف وموضوع فعاليت تعاوني.

2- عقد تفاهم نامه  وقرارداد با دانشگاه‌ها وموسسات آموزشي وسايرسازمان‌ها وموسسات  در اجراي موضوع فعاليت تعاوني.

3- اخذ وام قرض الحسنه وسايرتسهيلات اعتباري ازمنابع بانكي و ديگر موسسات مالي واعتباري واشخاص حقيقي وحقوقي ديگر مطابق قوانين و مقررات.

4- اخذكمك و هداياي نقدي وغيرنقدي ازدولت واشخاص حقيقي وحقوقي.

5- توديع وجوه به حساب سپرده بلندمدت وكوتاه مدت دربانك‌ها وموسسات مالي واعتباري.

6- سرمايه گذاري وخريد سهام اتحاديه و شركت‌ها وموسسات تعاوني وغير تعاوني.

تبصره 2ـ در صورتي كه براي انجام هر يك از فعاليت‌هاي موضوع تعاوني، نياز به اخذ مجوز از مراجع ذيصلاح قانوني باشد تعاوني مكلف به اخذ آن است.

تبصره3-..............................................

تبصره4-..............................................

ماده 4ـ حوزه عمليات تعاوني[4]  : ........................................... مي‌باشد.

ماده 5ـ مدت تعاوني[5] از تاريخ ثبت ........................................... است.

ماده  6- مركز اصلي [6]   تعاوني ..................................... و نشاني آن ..................................................................................................................................................... است.

هيأت مديره مي‌تواند باتصويب مجمع عمومي اقدام به ايجاد شعب و دفاتر نمايندگي در ساير نقاط داخل و خارج از كشور نموده و يا عندالاقتضا در مورد تغيير آن اقدام كند؛ در اين صورت مي‌بايست موضوع را به مرجع ثبت تعاوني اعلام تا نسبت به ثبت آگهي آن در روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران اقدام گردد. يك نسخه از آگهي مزبور نيز توسط هيأت مديره بايد حسب مورد به وزارت تعاون و يا اداره كل تعاون استان محل مركز اصلي تعاوني ارسال گردد.

ماده 7ـ سرمايه اوليه تعاوني مبلغ ........................................... ريال است كه به ........................................... سهم ........................................... ريالي منقسم گرديده است. مبلغ ........................................... ريال آن نقداً توسط اعضاء پرداخت و مبلغ ........................................... ريال آن توسط [7] .......................................... تأمين و معادل ........................................... ريال نيز به صورت آورده غير نقدي توسط اعضاء / دستگاه‌هاي موضوع ماده 17 قانون تامين و پس ازتقويم به تعاوني تسليم و مابقي در تعهد آنها مي‌باشد.

ماده 8ـ هر يك از اعضاي تعاوني بايد حداقل معادل يك سوم مبلغ اسمي سهامي را كه خريداري نموده، در موقع تأسيس تعاوني پرداخت كند.

تبصره ـ اعضاء مكلفند ظرف مدتي كه مجمع عمومي عادي تعيين مي‌كند و از دو سال تجاوز نخواهد كرد مبلغ پرداخت نشده سهام خود را تأديه نمايند.

ماده 9ـ سهم اعضاء در تأمين سرمايه تعاوني برابر است مگر اين كه مجمع عمومي عادي تصويب نمايد كه بعضي از اعضاء سهم بيشتري تأديه نمايند؛ در اين صورت حداكثر ميزان سهام هر عضو مطابق آيين نامه مواد  6 و20 قانون بخش تعاوني خواهدبود.

ماده 10ـ سهام تعاوني با نام و غيرقابل تقسيم است و انتقال آن به اعضا يا متقاضيان عضويت (واجد شرايط) جديد با موافقت هيأت مديره و با رعايت سقف موضوع ماده 9 مجاز مي‌باشد.

ماده 11ـ تعاوني ظرف مدت يك سال از تاريخ ثبت يا افزايش سرمايه، حسب مورد براي هر يك از اعضاء به ميزان سهامي كه خريداري كرده‌اند ورقه سهم صادر و تحويل خواهد نمود.

تبصره 1ـ ورقه سهم بايد متحدالشكل، چاپي و داراي شماره ترتيب بوده و نام تعاوني و شماره ثبت آن و مبلغ اسمي سهم و تعداد سهامي كه هر ورقه نماينده آن است در آن درج و به امضاي مديرعامل و يك نفر از اعضاي هيأت مديره كه داراي امضاي مجاز است برسد؛ مادام كه اوراق سهام صادرنشده تعاوني بايد به اعضاء گواهينامه موقت سهم كه معرف تعداد، مبلغ اسمي و مبلغ پرداخت‌شده است تحويل نمايد.

تبصره 2ـ نام و نشاني و تعداد سهم هر يك از سهامداران و موارد نقل و انتقال آن بايد در دفتر سهام تعاوني به ثبت برسد. هر نقل و انتقالي كه بدون رعايت تشريفات فوق به عمل آيد، از نظر شركت فاقد اعتبار است.

فصل دوم ـ مقررات مربوط به عضويت

ماده 12ـ عضويت در تعاوني براي كليه واجدين شرايط اعم از اشخاص حقيقي كه نياز به خدمات تعاوني داشته باشند آزاد است:

الف ـ شرايط عمومي

1ـ تابعيت جمهوري اسلامي ايران

2ـ عدم ممنوعيت قانوني و حجر

3ـ عدم عضويت همزمان در تعاوني مشابه

4ـ درخواست كتبي عضويت و تعهد رعايت مقررات اساسنامه و خريد حداقل ........................................... سهم از سهامي تعاوني.

ب ـ شرايط اختصاصي  [8]

دارابودن  حداقل يكي از وضعيت هاي زير:

1-   فارغ التحصيل دانشگاه هاو موسسات آموزش عالي داخلي وخارجي (معتبر) دررشته هاي اعلامي تعاوني (طبق آيين نامه مصوب مجمع عمومي) .

2-     نخبه براساس مقررات مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي.

3-     مخترع يا مبتكر (مشروط برثبت اختراع وابتكارمربوطه).

4-     برگزيده جشنواره خوارزمي.

5-     برگزيده المپيادهاي علمي داخلي وخارجي.

تبصره ـ احراز شرايط عضويت هر متقاضي به عهده هيأت مديره است و هيچ‌گونه تبعيض يا محدوديتي براي عضويت واجدين شرايط نبايد وجود داشته باشد مگر به سبب عدم كفايت امكانات و ظرفيت تعاوني .

هيأت مديره مكلف است در مواردي كه متقاضيان فاقد هر يك از شرايط مذكوره باشند، درخواست عضويت آنها را رد كند.

ماده 13ـ مسئوليت مالي اعضاء در تعاوني محدود به ميزان سهم آنان مي‌باشد مگر آن كه در قرارداد ترتيب ديگري شرط شده باشد.

تبصره ـ مسئوليت دستگاه‌هاي عمومي تأمين‌كننده سرمايه تعاوني (موضوع ماده 17 قانون) به ميزان سرمايه متعلق به آنان مي‌باشد مگر در قرارداد ترتيب ديگري شرط شده باشد.

ماده 14ـ كليه اعضاء مكلفند به وظايف و مسئوليت‌هايي كه در حدود قوانين و مقررات تعهد كرده‌اند عمل كنند.

ماده 15ـ تعاوني مي‌تواند توسط هيأت مديره طلب خود را از عضو با اخطار كتبي مطالبه نمايد و در صورت وصول نشدن طلب و سپري شدن 30 روز از تاريخ اخطارنامه، از كل مطالبات وي از تعاوني و در صورت عدم تكافو از بهاي سهام وي برداشت كند و هرگاه مبلغ مذكور كفايت نكند تعاوني براي وصول مازاد طلب خود به بدهكار مراجعه خواهد كرد.

ماده 16ـ خروج عضو از تعاوني، اختياري است و نمي‌توان ‌آن را منع كرد.[9]

تبصره ـ در صورتي كه خروج اختياري عضو موجب ضرري براي تعاوني باشد وي ملزم به جبران است.

ماده 17ـ در موارد زير عضو از تعاوني اخراج مي‌شود:

1ـ از دست دادن هر يك از شرايط عمومي يا اختصاصي عضويت مقرر در اين اساسنامه، به استناد گزارش مكتوب مراجع ذيربط.

2ـ عدم رعايت مقررات اساسنامه و ساير تعهدات قانوني پس از دو اخطار كتبي توسط هيأت مديره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاريخ اخطار دوم.

3ـ ارتكاب اعمالي كه موجب زيان مادي شود و وي نتواند ظرف مدت يك سال آن را جبران نمايد يا انجام اعمالي كه به حيثيت و اعتبار تعاوني لطمه وارد كند و يا با تعاوني رقابتي ناسالم نمايد.

تبصره ـ تشخيص موارد فوق بنا به پيشنهاد هر يك از هيأت مديره يا بازرسان و تصويب مجمع عمومي عادي خواهد بود.

ماده 18ـ در صورت لغو عضويت به سبب فوت، استعفا، انحلال و اخراج، ارزش سهام عضو براساس[10] ........................................... محاسبه و پس از منظور نمودن ساير حقوق و مطالبات وي، به ديون تعاوني تبديل مي‌شود و پس از كسر بدهي وي به تعاوني، به او يا ورثه‌اش ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسويه حساب خواهد شد.

تبصره ـ در صورتي كه ورثه تقاضا نمايد كه سهم عضو متوفي از عين اموال تعاوني پرداخت شود و تراضي يا مصالحه ممكن نباشد، چنانچه عين، قابل واگذاري بوده و به تشخيص هيأت مديره موجب اخلال و ضرر فاحش به اعضا و تعاوني نگردد آن قسمت از اموال تسليم ورثه مي‌شود.

ماده 19ـ در صورت فوت عضو، ورثه وي كه واجد شرايط عضويت با رعايت تبصره ماده 12 اين اساسنامه باشند، عضو تعاوني شناخته مي‌شوند و در صورت تعدد بايستي مابه‌التفاوت افزايش سهم ناشي از تعدد خود را به تعاوني بپردازند؛ اما اگر كتباً اعلام نمايند كه مايل به عضويت در تعاوني نيستند و يا هيچ‌كدام واجد شرايط نباشند، عضويت لغو مي‌گردد.

تبصره ـ اگر تعداد ورثه بيش از ظرفيت تعاوني باشد، يك يا چند نفر به تعداد مورد نياز تعاوني با توافق ساير وراث و به تشخيص هيأت مديره عضو تعاوني شناخته مي‌شوند.

فصل سوم ـ اركان تعاوني

ماده 20 ـ اركان تعاوني عبارتست از:

1ـ مجمع عمومي            2ـ هيأت مديره              3ـ بازرس / بازرسان.

ماده 21ـ مجامع عمومي تعاوني به دو صورت تشكيل مي‌گردد مجمع عمومي عادي, مجمع عمومي فوق العاده

چگونگي برگزاري مجامع عمومي و ساير مقررات مربوطه مطابق آيين‌نامه نحوه تشكيل مجامع عمومي موضوع تبصره 3 ماده 33 قانون بخش تعاوني خواهد بود.

تبصره ـ دعوت مجامع عمومي تعاوني از طريق ........................................... به عمل مي‌آيد.

2ـ هيأت مديره:

ماده 22ـ هيأت مديره مركب از ..................... نفر عضو اصلي و ..................... نفر عضو علي‌البدل  [11] مي‌باشد كه از ميان اعضاء براي مدت سه سال با رأي مخفي و اكثريت نسبي آراء انتخاب مي‌شوند. حائزين اكثريت بعد از اعضاء اصلي به ترتيب علي‌البدل شناخته مي‌شوند و انتخاب مجدد هر يك از اعضاء اصلي و علي‌البدل حداكثر براي دو نوبت متوالي بلامانع است.

تبصره 1ـ افرادي كه در هر يك از نوبت‌هاي متوالي بعدي موفق به كسب دو سوم آراء كل اعضاء تعاوني شوند از ممنوعيت مندرج در اين ماده مستثني خواهند بود.

تبصره 2ـ هيأت مديره در اولين جلسه از ميان خود يك نفر را به عنوان رئيس هيأت مديره يك نفر را به عنوان نايب رئيس و يك نفر را به عنوان منشي انتخاب مي‌كند.

تبصره 3ـ در صورت  استعفا، فوت، ممنوعيت قانوني و يا غيبت غيرموجه مكرر هر يك از اعضاي اصلي هيأت مديره يكي از اعضاي علي‌البدل به ترتيب آراء بيشتر براي بقيه مدت مقرر به جانشيني وي در جلسات هيأت مديره شركت مي‌نمايد. غيبت غيرموجه مكرر به مواردي اطلاق مي‌شود كه عضو، علي‌رغم اطلاع از دعوت، بدون اجازه قبلي و يا عذرموجه حداقل در چهار جلسه متوالي و يا هشت جلسه غيرمتوالي طي يك سال در جلسات هيأت مديره حاضر نشود.

تبصره 4ـ در صورت استعفاي دسته‌جمعي و قبولي آن توسط مجامع عمومي فوق‌العاده، مجمع عمومي عادي بنا به دعوت هيأت مديره مستعفي و يا وزارت تعاون براي انتخاب هيأت مديره جديد تشكيل خواهد شد.

تبصره 5ـ در مواردي كه هيأت مديره از ا كثريت مقرر خارج شود، در فاصله مدت لازم براي انتخاب و تكميل اعضاي هيأت مديره، به وزارت تعاون اختيار داده مي‌شود كه به منظور اداره امور جاري تعاوني، براي جانشيني اشخاصي كه به يكي از دلايل فوق در جلسات هيأت مديره شركت نمي‌كنند از ميان اعضاي تعاوني، تعداد لازم را موقتاً و حداكثر براي مدت 5 ماه منصوب نمايد.

ماده 23ـ پس از انقضاي مدت مأموريت هيأت مديره در صورتي كه هيأت مديره جديد انتخاب نشده باشد هيأت مديره موجود تا انتخاب و قبولي هيأت مديره جديد كماكان به وظايف خود در تعاوني ادامه داده و مسئوليت اداره امور تعاوني را بر عهده خواهد داشت.

ماده 24ـ هيئت مديره مكلف است جهت مديريت تعاوني و اجراي تصميمات مجامع عمومي و هيئت مديره فرد واجد شرايطي را از بين اعضا يا از خارج از تعاوني، براي مدت دو سال به عنوان مدير عامل تعاوني انتخاب كند كه زير نظر هيأت مديره انجام وظيفه نمايد. وظايف و اختيارات و حقوق و مزاياي مديرعامل طبق آئين‌نامه‌اي خواهد بود كه بنا به پيشنهاد هيأت مديره به تصويب مجمع عمومي عادي خواهد رسيد.

ماده 25ـ جلسات هيأت مديره هر دو هفته يك بار در موعد و محل معيني كه قبلاً به تصويب هيأت مديره رسيده با حضور بيش از نصف اعضاي اصلي هيأت مديره تشكيل و رسميت مي‌يابد و براي اتخاذ تصميم رأي اكثريت اعضا حاضر در جلسه ضروري است. تصميمات هيأت مديره در دفتري به نام دفتر صورتجلسات هيأت مديره ثبت مي‌گردد و به امضاي اعضاي حاضر در جلسه مي‌رسد.

تبصره ـ جلسه فوق‌العاده هيأت مديره با دعوت كتبي رئيس يا نايب رئيس هيأت مديره يا مديرعامل و در صورت عدم دعوت كتبي آنان با دعوت كتبي اكثريت اعضاي هيأت مديره تشكيل مي‌گردد.

ماده 26ـ هيأت مديره جز در مواردي كه به موجب اساسنامه اتخاذ تصميم درباره آنها در صلاحيت مجامع عمومي قرار داده شده، در ساير موارد و براي تحقق اهداف‌، موضوع و عمليات تعاوني با رعايت قوانين و مقررات جاري و اساسنامه و مصوبات مجامع عمومي و رعايت صرفه و صلاح تعاوني و اعضا داراي اختيارات لازم جهت اداره امور تعاوني بوده و منجمله عهده‌دار انجام وظايف ذيل است:

1ـ دعوت مجمع عمومي (عادي، فوق‌العاده)

2ـ اجراي اساسنامه و تصميمات مجامع عمومي و ساير مقررات مربوط.

3ـ نصب و عزل و قبول و استعفاي مديرعامل و نظارت بر عمليات وي و پيشنهاد حدود وظايف و اختيارات و ميزان حقوق و مزاياي مديرعامل به مجمع عمومي.

4ـ قبول درخواست عضويت و اخذ تصميم نسبت به انتقال سهام اعضا به يكديگر و دريافت استعفاي هر يك از اعضاي هيأت مديره.

5ـ نظارت بر مخارج جاري شركت و رسيدگي به حساب‌ها و ارائه به بازرس / بازرسان و تسليم به موقع گزارش مالي و ترازنامه به مجمع عمومي.

6ـ تهيه و تنظيم طرح‌ها و برنامه‌ها و بودجه و ساير پيشنهادات و ارائه به مجمع عمومي جهت اتخاذ تصميم.

7ـ تهيه و تنظيم دستورالعمل‌هاي داخلي تعاوني و تقديم آن به مجمع عمومي براي تصويب.

8ـ پيشنهاد ‌آيين‌نامه حداقل و حداكثر حقوق و مزاياي هيئت مديره و پاداش آنان كه بايد در چارچوب ضوابط وزارت تعاون باشد، جهت تصويب مجمع عمومي عادي.

9ـ تعيين نماينده يا وكيل در دادگاه‌ها و مراجع قانوني و ساير سازمان‌ها با حق وكيل غير.

10ـ تعيين نماينده از بين اعضاي تعاوني براي حضور در جلسات مجمع عمومي شركت‌ها و اتحاديه‌هايي كه تعاوني در آنها مشاركت دارد.

11ـ تعيين و معرفي صاحبان  امضاي مجاز (يك يا دو نفر از اعضاي هيئت مديره به اتفاق مديرعامل) براي قراردادها و اسناد تعهدآور تعاوني.

12ـ انجام ساير وظايف و تكاليفي كه به موجب اين اساسنامه مستقيماً و يا به اعتبار تصدي اداره امور تعاوني بر عهده هيأت مديره گذارده شده است.

ماده 27ـ هيأت مديره نماينده قانوني تعاوني است و مي‌تواند مستقيماً و يا با وكالت با حق توكيل، اين نمايندگي را در دادگاه‌ها و مراجع قانوني، و ساير سازمان‌ها اعمال كند.

مسئوليت هيأت مديره در مقابل تعاوني مسئوليت وكيل در مقابل موكل است.

ماده 28ـ معاملات هيات مديره ومديرعامل با تعاوني مشمول ماده (129) قانون تجارت خواهد بود.

ماده 29ـ هيأت مديره وظايف خود را به صورت جمعي انجام مي‌دهد و هيچ يك از اعضاء هيأت مديره حق ندارد از اختيارات هيأت، منفرداً استفاده كند مگر در موارد خاص كه وكالت يا نمايندگي كتبي از طرف هيأت مديره داشته باشد. هيأت مديره مي‌تواند قسمتي از اختيارات خود را با اكثريت سه چهارم آراء به مديرعامل تفويض كند.

ماده 30ـ تحويل و تحول و انتقال مسئوليت از هيأت مديره سابق به هيأت مديره بعدي بايد بلافاصله بعد از تاريخ قبولي سمت هيأت مديره و تأييد صحت انتخابات توسط وزارت تعاون صورت گيرد و كليه اوراق و اسناد و دفاتر و حساب‌ها و موجودي‌هاي تعاوني به هيأت مديره جديد، تحويل و پس از ثبت تغييرات در اداره ثبت شركت‌ها ترتيب معرفي اعضاهاي مجاز داده شود.

تبصره ـ شروع تصدي مشروط به اين است كه در صورت عدم «فوت يا قبول استعفا يا بركناري» هيأت مديره قبلي، مدت مأموريت آنها، خاتمه يافته باشد. بعد از قانوني شدن شروع تصدي، تا زماني كه ترتيب معرفي امضاهاي مجاز داده نشده هيأت مديره جديد مي‌تواند اختيارات محدودي را به هيأت مديره قبلي تفويض كند و در هر حال هر اقدام بايد با تصميم هيأت مديره جديد باشد.

ماده 31ـ مراتب نقل و انتقال بايد در صورتمجلسي منعكس و به امضاي اكثريت اعضاي هيأت مديره سابق و اعضاي هيأت مديره جديد و بازرس / بازرسان / شركت برسد. صورتمجلس مذكور بايد جزو اسناد شركت نگهداري شود.

تبصره ـ در صورتي كه اعضاي هيأت مديره قبلي اقدام به تحويل ننمايند به عنوان خيانت در امانت تحت تعقيب قرار مي‌گيرند.

ماده 32ـ استعفاي هر يك از اعضاي هيأت مديره تا تعيين عضو جديد و قبولي سمت آن رافع مسئوليت نسبت به وظايف نخواهد بود.

ماده 33ـ هيچ يك از اعضاي هيأت مديره يا بازرس / بازرسان / يا مديرعامل تعاوني نمي‌تواند سمت بازرسي يا مديريت عامل و يا عضويت هيأت مديره شركت تعاوني ديگري را با موضوع و فعاليت مشابه قبول كند.

ماده 34ـ نخستين هيأت مديره تعاوني موظف است ظرف يك ماه از تاريخ جلسه مجمع عمومي عادي براي ثبت تعاوني در مراجع ذيصلاح اقدام كند.

ماده 35ـ داوطلبان عضويت در هيأت مديره و يا بازرسي و يا مديريت عامل تعاوني بايد واجد شرايط  زير باشند.

الف)شرايط عمومي

1ـ تابعيت جمهوري اسلامي ايران.

2ـ ايمان و تعهد عملي به اسلام (در تعاوني‌هاي متشكل از اقليت‌هاي ديني شناخته شده در قانون اساسي، تعهد عملي به دين خود).

3ـ دارا بودن اطلاعات يا تجربه لازم براي انجام وظايف متناسب با آن تعاوني.

4ـ عدم ممنوعيت قانوني و حجر.

5ـ عدم عضويت در گروه‌هاي محارب و عدم ارتكاب جرايم بر ضدامنيت و جعل اسناد.

6ـ عدم سابقه محكوميت ارتشاء، اختلاس، كلاهبرداري، خيانت در امانت، تدليس، تصرف غيرقانوني در اموال دولتي و ورشكستگي به تقصير.

ب) شرايط اختصاصي [12]

اول - هيات مديره :

......................................

دوم- مديرعامل :

......................................

سوم - بازرس :

.....................................

3ـ بازرسي

ماده 36ـ مجمع عمومي  عادي ..................... از اشخاص حقيقي يا حقوقي را براي مدت يك سال مالي به عنوان بازرس / بازرسان / انتخاب مي‌كند، انتخاب مجدد آنان بلامانع است. [13]

تبصره 1ـ در صورت فوت يا ممنوعيت قانوني و يا استعفاي بازرس / بازرسان / اصلي، هيأت مديره مكلف است ظرف ده روز بازرس / بازرسان / علي‌البدل را به ترتيب آراء بيشتر براي بقيه مدت دعوت نمايد.

تبصره 2ـ حق‌الزحمه و پاداش بازرسان با تصويب مجمع عمومي تعيين مي‌گردد.

تبصره 3ـ تا زماني كه بازرس / بازرسان / جديد انتخاب و قبولي سمت نكرده‌اند بازرس / بازرسان / قبلي كماكان مسئوليت بازرسي را به عهده دارند.

ماده 37ـ وظايف بازرسان تعاوني به شرح زير است:

1ـ نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاوني و عمليات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانين و مقررات و دستورالعمل‌هاي مربوطه.

2ـ رسيدگي به حساب‌ها، دفاتر، اسناد ـ صورت‌هاي مالي از قبيل ترازنامه و حساب‌هاي عملكرد و سود و زيان، بودجه پيشنهادي و گزارشات هيئت مديره، مجمع عمومي، شخصاً و يا در صورت لزوم با استفاده از كارشناس كه در اين صورت پرداخت هزينه كارشناس با تصويب مجمع عمومي بر عهده تعاوني خواهد بود.

3ـ رسيدگي به شكايات اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومي و مراجع ذيربط.

4ـ تذكر كتبي تخلفات موجود در نحوه اداره امور تعاوني به هيأت مديره و مديرعامل و تقاضاي رفع نقص.

5ـ نظارت بر انجام حسابرسي و رسيدگي به گزارش‌هاي حسابرسي و گزارش نتيجه رسيدگي به مجمع عمومي تعاوني و مراجع ذيربط.

تبصره 1ـ بازرس موظف است / بازرسان موظفند / گزارش جامعي راجع به وضعيت تعاوني به مجمع عمومي عادي ساليانه تسليم كند. گزارش بازرس بايد لااقل 10 روز قبل از تشكيل مجمع عمومي عادي ساليانه جهت مراجعه صاحبان سهام در مركز تعاوني آماده باشد. در صورتي كه تعاوني بازرسان متعدد داشته باشد هر يك مي‌تواند به تنهايي وظايف خود را  انجام دهد. ليكن كليه بازرسان بايد گزارش واحدي تهيه كنند. در صورت وجود اختلاف نظر بين بازرسان، موارد اختلاف با ذكر دليل در گزارش ذكر خواهد شد.

تبصره 2ـ بازرس / بازرسان / حق دخالت مستقيم در اداره امور تعاوني را نداشته ولي مي‌تواند / مي‌توانند / بدون حق رأي در جلسات هيأت مديره شركت كند / كنند/ و نظرات خود را نسبت به مسائل جاري تعاوني اظهار نظر دارد / دارند.

ماده 38ـ در صورتي كه هر يك از بازرسان تشخيص دهد كه هيأت مديره و يا مديرعامل در انجام وظايف محوله مرتكب تخلفي شده و به تذكرات ترتيب اثر نمي‌دهند، مكلف است از هيأت مديره تقاضاي برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده براي رسيدگي به گزارش خود را بنمايد.

ماده 39ـ بازرس / بازرسان / نسبت به تخلفاتي كه در انجام وظايف خود مرتكب مي‌شود طبق قواعد عمومي مربوط به مسئوليت مدني مسئول است.

فصل چهارم: مقررات مالي

ماده 40ـ ابتداي سال مالي تعاوني اول ..................... ماه و انتهاي آن آخر ..................... ماه همان سال / سال بعد / خواهد بود به استثناي سال اول تأسيس كه از تاريخ تشكيل تا پايان ..................... ماه است.

ماده 41ـ هيأت مديره موظف است نسخه‌اي از گزارش ها، صورت‌هاي مالي تا پايان دوره از قبيل ترازنامه و حساب‌هاي عملكرد و سود و زيان، پيشنهاد نحوه تقسيم سود خالص و بودجه پيشنهادي سال بعد را پس از آماده شدن  حداكثر تا 30 روز قبل از تاريخ تشكيل جلسه مجمع عمومي عادي سالانه براي رسيدگي به بازرس / بازرسان / تسليم نموده و علاوه بر آن هر سه ماه يك بار تراز آزمايشي حساب‌هاي تعاوني را همراه با تجزيه و تحليل فعاليت سه ماهه تعاوني تهيه و در اختيار بازرس / بازرسان / قرار دهد و نسخه‌اي از آنها را نيز به وزارت تعاون ارسال دارد.

ماده 42ـ هر يك از اعضا در صورت مشاهده نقص يا تخلف در اداره امور تعاوني مي‌تواند گزارش و يا شكايات خود را به بازرس / بازرسان / اعلام نمايد و در صورت عدم اخذ نتيجه و باقي بودن بر شكايت، با وزارت تعاون مكاتبه كند. هيئت مديره مكلف به اجراي نظر وزارت تعاون مزبور كه به طور كتبي و رسمي ابلاغ مي‌شود خواهد بود.

مديران تعاوني موظفند با كارشناسان، حسابرس يا حسابرسان منتخب وزارت تعاون همكاري بنمايند و كليه اسناد و مدارك مورد نياز را در اختيارشان قرار دهند.

ماده 43ـ در تهيه و تنظيم اسناد حسابداري و دفاتر قانوني و صورت‌هاي مالي، رعايت اصول و موازين، روش‌هاي متداول و قابل قبول و قوانين و مقررات جاري الزامي است.

ماده 44ـ هدايا و كمك‌هاي بلاعوض در صورتي كه از طرف اعطاء كننده براي مصرف خاصي تعيين نشده باشد اگر نقدي باشد به حساب درآمد و اگر غيرنقدي باشد تقويم و به حساب درآمد منظور خواهد شد.

ماده 45ـ افتتاح هر نوع حساب نزد بانك‌ها، صندوق تعاون و ساير مؤسسات اعتباري، پس از تصويب هيأت مديره با امضاهاي مجاز معرفي شده از طرف هيأت مديره امكان‌پذير خواهد بود.

ماده 46ـ سود خالص تعاوني در هر سال مالي به ترتيب زير تقسيم مي‌شود:

1ـ از حداقل پنج درصد به بالا با تصويب مجمع عمومي عادي، به عنوان ذخيره قانوني منظور مي‌شود.

2ـ حداكثر پنج درصد از سود خالص به عنوان اندوخته احتياطي به پيشنهاد هيأت مديره و تصويب مجمع عمومي عادي به حساب مربوطه منظور مي‌گردد و نحوه مصرف آن با تصويب مجمع عمومي عادي

3ـ چهاردرصد از سود خالص به عنوان حق تعاون و آموزش به صندوق تعاون واريز مي‌گردد.

4ـ درصدي از سود جهت پاداش به اعضاء، كاركنان، مديران و بازرسان به پيشنهاد هيأت مديره و تصويب مجمع عمومي عادي تخصيص داده مي‌شود.

5ـ پس از وضع وجوه فوق باقيمانده سود خالص ..................... تقسيم مي‌گردد. [14]

تبصره 1ـ ذخيره قانوني تا زماني كه مبلغ كل ذخيره حاصل از درآمدهاي مذكور به ميزان يك چهارم معدل سرمايه سه سال اخير تعاوني نرسيده باشد الزامي است.

تبصره 2ـ تعاوني مي‌تواند با تصويب مجمع عمومي عادي تا حداكثر يك دوم ذخيره قانوني را جهت افزايش سرمايه خود به كار برد. استفاده مجدد از باقيمانده آن جهت افزايش سرمايه مجاز نيست.

تبصره 3ـ هيأت مديره مي‌تواند از محل اندوخته احتياطي با تصويب مجمع عمومي عادي مبلغي را براي انجام امور خيريه و عام‌المنفعه تخصيص دهد.

فصل پنجم: مقررات مختلف

ماده 47ـ هر يك از دستگاه‌ها، شركت‌ها و مؤسسات موضوع ماده 17 قانون بخش تعاوني كه بدون عضويت، در تعاوني مشاركت يا سرمايه‌گذاري كرده باشد مي‌تواند نماينده‌اي براي نظارت بر تعاوني و حضور در جلسات مجامع عمومي و هيأت مديره به عنوان ناظر داشته باشد.

ماده 48ـ انحلال، ادغام يا تغيير موادي از اساسنامه تعاوني كه مغاير شروط و قراردادهاي منعقد با منابع تأمين‌كننده اعتبار و كمك مالي و امكانات مختلف و سرمايه‌گذاري و مشاركت باشد موكول به موافقت مراجع مذكور خواهد بود.

ماده 49ـ در صورتي كه مجمع عمومي فوق‌العاده تغيير بعضي از مواد اساسنامه را تصويب كند در صورت تأييد وزارت تعاون (از جهت انطباق با قانون بخش تعاوني) معتبر خواهد بود.

ماده 50ـ كليه اموالي كه از منابع عمومي دولتي و بانك‌ها در اختيار تعاوني قرار گرفته با انحلال آن بايد مسترد شود.

ماده 51ـ ادغام تعاوني يا انحلال آن تابع ضوابط مقرر در قانون بخش تعاوني و آئين نامه‌هاي اجرايي مربوط مي‌باشد.

ماده 52ـ در صورت بروز اختلاف بين تعاوني و اعضاي آن و يا بين تعاوني و ساير شركت‌هاي تعاوني با موضوع فعاليت مشابه، موضوع اختلاف براي داوري به صورت كدخدامنشي به اتحاديه مربوط ارجاع خواهد شد و چنانچه بين تعاوني و اتحاديه ذيربط آن، اختلافي بروز نمايد، موضوع اختلاف به اتاق تعاون مربوط جهت داوري (به صورت كدخدامنشي) ارجاع مي‌شود.

ـ در صورت بروز اختلافات بين تعاوني و ساير تعاوني‌هايي كه موضوع فعاليت آنها مشابه نباشد، اتاق تعاون مرجع داوري (به صورت كدخدامنشي) خواهد بود.اين اساسنامه در 52 ماده و ..................... تبصره در مجمع عمومي ..................... مورخه ..................... به تصويب رسيد و آنچه در آن پيش‌بيني نشده تابع قانون بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي، قانون شركت‌هاي تعاوني (در مواردي كه به قوت خود باقي است)، آيين‌نامه‌ها، دستورالعمل‌هاي قانوني و قرارهاي منعقده بين شركت و اعضاء يا مؤسسات طرف قرارداد مي‌باشد.

 

هيئت رئيسه مجمع

رئيس                                                                                        منشي

نايب رئيس/ناظرياناظرين



راهنماي تكميل اساسنامه

 1. در صورتي كه تعاوني به منظور اشتغال اعضاء تأسيس شود و در امور مربوط به توليدات كشاورزي، دامداري، پرورش و سيد ماهي، صنعتي، معدني، توسعه و عمران شهري روستايي و  عشايري، احداث مسكن، توليدات فرهنگي و نظاير اينها فعاليت كند. نوع ‌آن، توليدي، خواهد بود.

در صورتي كه به منظور تأمين نيازمندي‌هاي مشترك اعضاء تأسيس شود و در امور مربوط به تهيه و توزيع كالا، تهيه مسكن، خدمات مربوط به اداره مجتمع‌هاي مسكوني، خدمات صادرات، اداري، آموزشي، بهداشتي درماني، مشاوره‌اي، اشتغال و ساير زمينه‌ها براي اعضاء فعاليت كند، توزيعي خواهد بود.

در صورتي كه تعاوني بخواهد به هر دو نوع فعاليت بپردازد نوع آن توليدي ـ توزيعي خواهد بود. در هر حال بايد در جاي خالي حسب موردعبارت توليدي، يا توزيعي و يا توليدي ـ توزيعي درج شود.

 

 2. بندهاي 1 و 2 اهداف عمومي هستند و تعاوني بايد هدف و يا اهداف اختصاصي خود را متناسب با نوع تعاوني در جاهاي خالي بنويسيد. برخي اهداف اختصاصي عبارتند از: تأمين اشتغال اعضاء، تأمين نيازهاي حرفه‌اي و شغلي اعضاء، تأمين نيازهاي مصرفي و رفاهي شخصي و خانوادگي اعضاء، تأمين مسكن اعضاء و ...

 

 3. موضوع فعاليت تعاوني بايد با توجه به اهداف موضوع ماده 2 اين اساسنامه و طرح تأسيس تعاوني كه حسب مورد به تصويب اداره يا اداره كل تعاون و يا دفتر ستادي ذيربط در وزارت تعاون رسيده است نوشته شود. به دفترچه راهنماي اهداف و موضوع فعاليت تعاوني ها مراجعه شود در هر حال تعاوني مي‌تواند براي انجام موضوع فعاليت مورد نظر اقدامات ذيل را هم به عمل آورد كه برحسب نظر اعضاء قابل درج در اين ماده خواهد بود.

ـ اخذ وام قرض‌الحسنه و ساير تسهيلات اعتباري از منابع بانكي، صندوق تعاون و ديگر مؤسسات مالي اعتباري و اشخاص حقيقي و حقوقي ديگر.

ـ اخذ كمك و هداياي نقدي و غيرنقدي از دولت، اشخاص حقيقي و يا حقوقي.

ـ توديع وجوه به حساب‌ سپرده بلندمدت و كوتاه‌مدت در بانك‌ها و يا صندوق تعاون.

ـ مشاركت با اشخاص حقيقي و حقوقي با اولويت تعاوني‌ها.

ـ سرمايه‌گذاري و خريد سهام اتحاديه تعاوني مربوطه و يا ساير شركت‌ها و مؤسسات عمومي، تعاوني و يا خصوصي.

ـ مشاركت دادن اعضاء و خصوصاً مديران تعاوني در دوره‌هاي آموزشي تخصصي براي ارتقاي سطح توليد و خدمات.

 

   4. محدوده جغرافيايي فعاليت تعاوني مانند روستا، شهر، شهرستان، استان يا سراسر كشور نوشته شود.

 

  5. مدت تعاوني مي‌تواند نامحدود و يا براي مدتي محدود تعيين شود، درهر حال در تعاوني‌ هاي مسكن مدت محدود و حداكثر 5 سال خواهد بود.

 

6. شهر و يا روستايي كه اداره امور تعاوني در آن مستقر است به عنوان مركز اصلي تعاوني بايد نوشته شود؛ نشاني دفتر مركزي (مركز اداره امور تعاوني) نيز به عنوان نشاني مركز اصلي درج شود.

 

7. دستگاه‌هاي موضوع ماده 17 قانون بخش تعاوني در صورتي كه شريك تعاوني باشند بايد نوشته شود

8. تعاوني مي‌تواند داراي شرايط عضويت اختصاصي باشد، در اين صورت در جاي خالي شرايط اختصاصي بايد نوشته شود مانند: ساكنين استان، شهرستان و يا روستا و محله خاص ايثارگران، دانشجويان ،. صاحبان حرفه، كارمندان يا كارگران سازمان معين فارغ‌التحصيلان ، و ..

 

9. درصورتي كه تعاوني از نوع توليدي باشد تبصره ذيل نيز بايد اضافه شود.

تبصره ـ در تعاوني‌هاي توليدي هيأت مديره موظف است قبلاً اعضاي متخصص تعاوني را شناسايي و مراتب را به آنها اعلام نمايد. در اين صورت اين‌گونه اعضاء حداقل 6 ماه قبل از استعفا از عضويت بايد مراتب را كتباً به هيأت مديره اطلاع دهند.

 

10-  در جاي خالي مي‌توان از هر يك از روش‌هاي قيمت روز، ارزش اسمي، ميانگين ارزش روز و ارزش دفتري، ارزش ويژه (مجموع ارزش اسمي و اندواخته‌ها تقسيم بر سهام) و يا هر روش مناسب ديگر استفاده كرد.

 

11. تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره 3 يا 5 يا 7 نفر بوده و تا يك سوم اعضاي اصلي، اعضاي علي‌البدل خواهند بود.

 

12 - درصورتيكه هيات مديره ،مديرعامل ويا بازرس تعاوني بايد داراي شرائط خاصي علاوه برشرايط عمومي باشند به تفكيك دراين قسمت ذكرخواهدشد.

13. تعداد بازرسان بايد عدد فرد باشد مثلاً يك يا سه نفر .

14. در تعاوني‌هاي توليدي در جاي خالي مي‌توان نوشت: به نسبت سهام و در تعاوني‌هاي توزيعي نوشته شود 50% به نسبت سهام و مابقي به نسبت معاملات اعضاء با تعاوني.

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب