تعریف اتاق تمیز:

اتاق تمیز محیطی است که آلودگی فضای آن از نظر غبار، میکرو ارگانیزم ها و ذرات سوار بر هوا کنترل شده است. به عبارت دیگر، در اتاق تمیز میزان آلودگی که بر اساس تعداد ذرات با بزرگترین اندازه مجاز در واحد حجم هوا تعریف میشود، کنترل میشود.

انواع آلوده گی های اتاق تمیز:

آلوده کننده های اتاق تمیز را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

الف) ذرات بی جان:
که بیشتر در اتاق تمیز صنعتی مورد توجه هستند شامل :گرد و غبار،گازهای سمی، بخار و... که می توانند به تولیدات ظریف صنعتی لطمه وارد کنند.

ب) ذرات زنده میکرو ارگانیزم ها:
که بیشتر در محیط های بهداشتی و صنایع پزشکی و اتاق تمیز دارویی مورد توجه هستند شامل: آلودگی ناشی از انسان مثل تنفس، عطسه، سرفه و همچنین میکروب، باکتری های هاگدار، باسیلوس، کلستریدیوم و انواع قارچ های همراه انسان، نگهداری غیر اصولی آب، مواد بسته بندی در صنایع غذایی و دارویی و ...

با افزایش جمعیت اتاق تمیز و فعالیت بیشتر افراد ذرات آلوده کننده بیشتری وارد فضا اتاق تمیز می شود و آلودگی اتاق تمیز افزایش می یابد.

با توجه به نمودار زیر میبینید که با افزایش جمعیت در اتاق تمیز میزان ذرات تولیدی زیاد شده و آلودگی محیط اتاق تمیز افزایش می یابد.

راه های کاهش آلودگی اتاق تمیز:

برای حل این مشکل از دستگاهی به نام اینورتور و همچنین یک چشم حسگر استفاده میکنند که با افزایش جمعیت اتاق تمیز خود به خود دور فن داخل هواساز را بالاتر برده و تهویه اتاق تمیز بهتر صورت گیرد در ضمن این کار در صرفه جویی انرژی هم سهم به سزایی خواهد داشت.

برای دیدن مشخصات اینورتور اینجا کیلیک کنید.
برای دیدن مشخصات فن نیکوترا اینجا کلیک نمایید

آلودگی اتاق تمیز علاوه بر تهویه مناسب به عوامل دیگر مثل استفاده از لباس با کیفیت مناسب، مواد بکار رفته در ساختمان اتاق تمیز از قبیل مواد و مصالح بکار رفته در ساخت دیوارها و کف و سطوح مختلف بستگی دارد. کف و سطوح اتاق تمیز باید صاف باشد و قابلیت رفع آلودگی را داشته باشند و جایگاهی برای ذخیره گرد و غبار و آلودگی نباشد و در مقابل رطوبت مقاوم و نفوظ ناپذیر باشند.


طبقه بندی اتاق تمیز:


الف) طبقه بندی اتاق تمیز بر اساس تعداد ذرات: بر اساس استاندارد 209D فدرال طبقه بندی اتاق تمیز بر اساس تعداد ذرات باقطر مساوی 0.5 میکرون در یک فوت مکعب هوا انجام میشود. برای مثال: اگر تعداد ذرات معلق با قطر مساوی 0.5 میکرون در هر فوت مکعب ار فضای اتاق تمیز مورد نظر 10 ذره باشد طبقه اتاق تمیز class 10می باشد.


طبقه بندی بر اساس تعداد ذرات بیشتر مناسب اتاق تمیز صنعتی است.

طبقه بندی استاندارد 209 فدرال اتاق تمیز:

طبقه بندی استاندارد 209 فدرال اتاق تمیز

1

10

100

1000

10000

100000

تعداد ذرات مساوی 0.5 میکرون درفوت مکعب اتاق تمیز

1

10

100

1000

10000

100000

 

ب) طبقه بندی اتاق تمیز بر اساس کاربری و نوع محصولات تولیدی در اتاق تمیز:

هر چه محصول نسبت به شرایط اتاق تمیز حساس تر باشد باید استاندار بهتری نسبت به کاربردش در نظر گرفت.

طبقه بندی اتاق تمیز بر اساس کاربری:

طبقه 1

این اتاق ها فقط به وسیله سازنده های اجزاو قطعات میکروالکترونیک که   در اندازه های هندسی زیر میکرون می باشد استفاده میشود.

طبقه 10

این اتاق های تمیز به وسیله سازندگان نیمه هادی ها و چیپ های   الکتریکی و آی سی ها و به طور کلی قطعاتی با ابعاد کمتر از 2 میکرون استفاده   میشود.

طبقه 100

وقتی استفاده می شود که محیطی عاری از باکتری ها و ذرات آلوده کننده   در ساخت داروها قابل تزریق نیاز است. همچنین برای عمل پیوند اعضا، ساخت مدارهای   الکترونیکی، ایزوله کردن بیمارانی که عمل مغز روی آنها انجام شده است نیاز است.

طبقه 1000

مناسب برای ساختن وسایل نوری با کیفیت بالا، آزمایش ژیروسکپ های   دقیق، مونتاژ یاتاقان های کوچک.

طبقه10000

مناسب برای مونتاژ وسایل دقیق هیدرولیکی و پنوماتیکی، شیرهای   خودکار،وسایل دقیق زمانی(ساعت سازی)، دندههای با کیفیت بالا.

طبقه 100000

مناسب برای کارهای نوری معمولی، مونتاژ قطعات الکترونیکی، مونتاژ   تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی

مقایسه استاندارد های بین المللی مختلف اتاق تمیز با استاندارد 209D فدرال

مقایسه استاندارد های بین المللی مختلف اتاق تمیز:

JACA248.

ژاپن7

ISO7.

14644-16

VDI6.

2083

آلمان5

AFNOR5.

X44101

فرانسه

AS 13864.

استرالیا4

BS52953.

بریتانیا3

2.ایالات متحده

209E2

1.ایالات متحده

2091 D

JACA248.

ژاپن7

ISO7.

14644-16

1

1

1

1

2

2

0

-

2

2

3

3

1

-

0.035

C

M 1.5

1

3

3

4

4

2

-

0.35

D

M 2.5

10

4

4

5

5

3

4000

3.5

E

M 3.5

100

5

5

6

6

4

-

35

G

M 4.5

1000

6

6

7

7

5

400000

350

J

M 5.5

10000

7

7

1.به صورت تعداد ذرات بزرگتر یا مساوی 0.5 µm در ft3 اتاق تمیز اندازه گیری شده است.

2. به صورت تعداد ذرات بزرگتر یا مساوی 0.5 µm درm3 اتاق تمیز اندازه گیری شده است.

3.به صورت تعداد ذرات بزرگتر یا مساوی 0.5 µm در ft3 اتاق تمیز اندازه گیری شده است.

4. به صورت تعداد ذرات بزرگتر یا مساوی 0.5 µm درm3 اتاق تمیز اندازه گیری شده است.

5. به صورت تعداد ذرات بزرگتر یا مساوی 0.1 µm درm3 اتاق تمیز اندازه گیری شده است.

6. به صورت تعداد ذرات بزرگتر یا مساوی 0.5 µm درm3 اتاق تمیز اندازه گیری شده است.

7. به صورت تعداد ذرات بزرگتر یا مساوی 0.1 µm درm3 اتاق تمیز اندازه گیری شده است.

در استاندارهای درm3 اتاق تمیز که قبلاً ذکر شده، یعنی استاندارد فدرال ایالات متحده، بریتانیا و نیز استاندارد جدید ISO 209اتاق تمیز، هیچ دستور العملی برای تراکم ذرات حیاتی یعنی میکروارگانیسم ها موجود در اتاق تمیز وجود ندارد.

طبقه بندی بهداشتی اتحادیه اروپا برای عملیات تولیدی صحیح ساخت محصولات پزشکی استریل به شرح زیر است.

طبقه بندی بهداشتی اتحادیه اروپا برای اتاق تمیز:

درجه A

یک ناحیه برای کارهای با خطر بالا مثلا محل پر کردن آمپول های باز و   شیشه های کوچکی است که بعدا به صورت ستورن بسته می شوند. این درجه اتاق تمیز معمولا با استفاده از میز کارهای مختلف مثل   دستگاه LAF یا میز های ایمنی به   دست می آید (بخش 14-4 را ببینید). جریان هوای یک سویه یا آرام در این سیستم اتاق   تمیز باید با سرعت هوای حداقل 0.3 متر بر ثانیه برای سیستم های عمودی و 0.45 متر   بر ثانیه برای سیستم های افقی، سازگار باشد.

درجهB

در تولید و پر کردن سترون و نیز به عنوان مقدمه اتاق تمیز درجه ی A استفاده می شود.

درجهC و D

اتاق تمیز هستند که برای مراحل کم اهمیت تر در طول تولید محصولات   استریل استفاده می شوند.

برای رسیدن به سطوح تمیز مورد نیاز در درجه ی B و Cو D ی اتاق تمیز، نرخ تعویض هوای اتاق تمیز در ساعت باید بیشتر از 20 باشد. به علاوه برای رسیدن به کلاس دلخواه اتاق تمیز، از فیلتر های هپا استفاده می شود. کلاس های اتاق تمیز Aو B و Cو D طبق طبقه بندی GMP با کلاس های 100 تا 100000 نسخه D استاندارد فدرال ایالات متحده با تعداد ذرات در یک اندازه ی بخصوص، که در هر فوت مکعب هوا در حالت بدون فعالیت در هر درجه مجاز است، مقایسه می شود.

طبقه بندی GMP   اتاق تمیز:

بیشترین تعداد مجاز ذرات در هر متر مکعب مساوی یا بیشتر از آن در   اتاق تمیز

افراد و دستگاه در حال کار در
  اتاق تمیز

µm 5

اتاق تمیز بدون فعالیت2

افراد و دستگاه در حال کار در
  اتاق تمیز

µm 0.5

µm 5

µm 0.5

µm 5

0

3500

0

3500

0

2000

350000

2000

350000

2000

20000

3500000

20000

3500000

20000

تعریف نشده 3

تعریف نشده 3

تعریف نشده 3

تعریف نشده 3

تعریف نشده 3

1.به منظور رسیدن به درجات C, B, D, تعداد تغیرات هوا باید مرتبط با اندازه اتاق و تجهیزات و پرسنل در اتاق تمیز باشد. سیستم هوا باید توسط فیلتر مناسب مثل هپا برای درجات C, A, B تامین شود.

2.راهنمایی که برای حداکثر تعداد مجاز ذرات در حالت بدون فعالیت اتاق تمیز داده می شود با نسخه209E استاندارد فدرال و طبقه بندی ISO متناسب است: درجات Aو B مرتبط با کلاس ISO5, 100, M3.5 درجه C با کلاس ISO7, 10000, M5.5 و درجه D با کلاسISO8, 100000, M6.5

3.نیاز ها و محدودیت های این حوزه اتاق تمیز به ماهیت کارهای انجام شده بستگی دارد.

                       

 


تقسیم بندی اتاق تمیز بر اساس فشار جریان هوا:

هوا باید همیشه از اتاق تمیز به سمت محیط هایی با درجه تمیزی کمتر که در اطراف قرار دارند حرکت کند تا هوای آلوده از محیط های آلوده تر اطراف وارد اتاق تمیز نشود.

اتاق تمیز با فشار مثبت posstive pressure:

برای کنترل یک اتاق تمیز همواره فشار محیط تمیز تر باید مثبت تر از فشار محیط اطراف با تمیزی کمتر باشد تا هوا از اتاق تمیز اصلی به محیط اطراف اتاق تمیز فرعی جریان یابد.

اتاق تمیز با فشار منفی Negative pressure:

در اطراف اتاق تمیز اصلی که به آن اتاق تولید نیز میگویند اتاق تمیز فرعی نیز وجود خواهد داشت که همواره باید فشار منفی تری نسبت به اتاق تمیز اصلی داشته باشند.

مثالی برای تقسیم کردن اتاق ها به فشار مثبت و منفی:

نام فضا

فشار نسبی

هوای تازهCFM

هوای برگشت

تخلیه 100 درصد هوا

اتاق عمل

+

15

خیر

بله

ریکاوری

+

2

خیر

اختیاری

اتاق تمیز

+

-

اختیاری

اختیاری

انبار وسایل بیهوشی

-

اختیاری

خیر

بله

سرویس بهداشتی

-

-

خیر

بله

اتاق کثیف

-

-

خیر

بله

حذف نقاط مرده هوایی اتاق تمیز Dead Pockets:

یکی از مهمترین کارهایی که در طراحی یک اتاق تمیز باید مورد توجه قرار گیرد، کاهش و یا در صورت امکان حذف هر گونه نقاط مرده هوایی در اتاق تمیز می باشد. برای رسیدن به این منظور باید وسایل و لوازم اتاق تمیز طوری باشد که اولاً خود وسایل دارای کمترین هوای مرده باشند و ثانیاً چیدمان آنها تا جاییکه امکان دارد طوری باشد که جلوی جریان هوا را نگیرد ، به عبارتی دیگر یک مسیر مشخص از ورودی به خروجی در اتاق تمیز وجود داشته باشد.
تعبیه مکانی به نام سد های هواییAir Lock و دوش هوا Air shower و همچنین استفاده از پرده هواAir curtain و فیلتر ها برای افرادی که وارد اتاق تمیز می شوند و تعبیه مکانی با نام جعبه تمیز کننده Pass Boxبرای تجهیزاتی که وارد اتاق تمیز می شوند میتواند هوای مرده اتاق تمیزDead Pockets را به حداقل برساند.

اتاق تمیز فرعی کمکی:

در اطراف اتاق تمیز اصلی اتاق تمیز فرعی دیگری نیز وجود دارد و نوع آنها با توجه به آنچه در ساختمان اتاق تمیز تولید میشود و پیچیدگی انجام کارشان تغییر میکند. برای مثال اتاق رختکن پرسنل که برای در آوردن و پوشیدن لباس هایشان به هنگام ورود و خروج به اتاق تمیز اصلی است. که گاهی اوقات از Air lock وAir showerدر بین این اتاق ها استفاده میکنند.

سدهاى هوایى اتاق تمیز Air Lock

براى جلوگیرى از نفوذ و ورود هواى آلوده خارج به اتاق تمیز و همچنین جلوگیری از کاهش فشار مثبت اتاق تمیز در اثر رفت و آمد افراد، فضاهاى واسطه اى به نام ایرلاک در نظر می گیرد. ایرلاک ها به صورت اتاقهای ما بین اتاق تمیز و محیط خارج در نظر گرفته می شود که فشار هواى ایرلاک فشاری بین فشار مثبت اتاق تمیز و فشار هواى محیط در نظر گرفته مى شود، که سد هوایىَ Airlock نامیده مى شوند.

با استفاده از این سدهاى هوایى امکان ارتباط مستقیم هواى داخل اتاق تمیز با هواى خارج و در نتیجه تغییر شدید فشار آن در موقع باز شدن درب آن وجود ندارد. درب هاى سد هاى هوایى اتاق تمیز باید یک طرفه به طرف داخل آن باشد. درب های سد هوایی اتاق تمیز اغلب برای اطمینان از این که دو درب همزمان با هم باز نمی شود از داخل قفل میشود. در ضمن سدهای هوایی اتاق تمیز میتوانند به چراغ های نشانگری که در خارج درها نصب می شود مجهز گردد تا در صورتی که اگر کسی در داخل اتاق تمیز باشد علامت دهد.

برای دیدن مشخصات ایرلاک شرکت وی سی صنعت اینجا کلیک کنید.

دوش هوا Air shower:

نکات مهم در طراحی دوش هوا اتاق تمیز:

1. محل دوش هوا کاملاٌ نزدیک به اتاق تمیز باشد به طورى که درب خروجى آن به اتاق تمیز باز گردد.

2. براى سطوح داخلى دوش هوا اتاق تمیز از ورق فولاد 304 ، براى سطوح خارجى و ورق آهنى با پوشش و رنگ آمیزى کامل، شاسى اتاقک و شبکه بندى آن از پروفیل با پوشش ضد زنگ و رنگ آمیزى اپوکسى و براى صداگیرى از فوم و چوب و نیز براى عایق صدا کردن جدارها از پشم سنگ یا پویورتان استفاده شود.

3. سیستم دوش هوا اتاق تمیز مجهز به شیرهاى برقى و تایمر جهت تنظیم توقف افراد در اتاقک دوش هوا اتاق تمیز براى غبار زدایى کامل باشد.

4. سیستم روشنایى و چراغهاى چشمى و هشدار دهنده دوش هوا اتاق تمیز براى اعلام وضعیت کار سیستم باید کاملاً نسبت به محیط اتاقک هوابندى گردد.

5. سیستم دوش هوا اتاق تمیز داراى پیش فیلتر به منظور حذف ذرات بزرگتر و فیلتر با بازده 99.999% براى جذب ذرات 0.3 میکرون و بالاتر باشد.

6 .اتاقک دوش هوا اتاق تمیز دارای دو درب شیشه ای بلند قد نما و قفل برقی برای جلوگیری از باز شدن دو درب، در یک زمان می باشد. شخص با فشار یک دکمه درب ورودی را باز کرده و پس از ورود با بستن درب ورودی، فن به کار افتد و تایمر زمان گیری کند. پس از سپری شدن زمان لازم چراغ مربوطه روشن و درب خروجی بطور خودکار باز و قبل از سپری شدن زمان مذکور درب خروجی قابل باز شدن نیست.

7. سیستم دوش هوا اتاق تمیز باید مجهز به کلید دوحالته براى تنظیم موقعیت دیفیوزرها براى استفاده افراد بلندقد و کوتاه قد باشد.

8. در حالت عادى سرعت هواى خروجى از نازلها دوش هوا اتاق تمیز حدود 23 متر بر ثانیه تنظیم شود.

9. هواى دمیده شده به اتاقک دوش هوا اتاق تمیز از طریق شبکه هاى واقع در کف اتاقک به خارج هدایت مى شود.

10.چون هوارسان دوش هوا اتاق تمیز باید ظرفیت بالایى داشته باشد، مى توان از یک کمپرسور باد براى تولید جریان هوا استفاده کرد.

11. هواى آلوده به ذرات را نمى توان قبل از فیلترکردن به هواى آزاد رها کرد. مى توان از یک سیکلون براى جداسازى ذرات استفاده کرد.

12. از هواساز مناسب شامل کویل هاى گرمایى و سرمایى براى نگهدارى هواى داخل اتاقک در 22 درجه سانتى گراد استفاده شود زیرا دماى دوش هوا نباید از دماى اتاق تمیز بیشتر باشد.

13. سیستم دوش هوا اتاق تمیز به راحتى قابل تمیز کردن باشد، سطوح داخلى آن داراى زوایا و درزهاى غبارگیر نباشد.

14. شبکه کانال دوش هوا اتاق تمیز براى هواى ورودى و خروجى از ورق گالوانیزه و شیلنگ فشار متوسط براى هواى فشرده کمپرسور استفاده شود. براى جلوگیرى از تبادل حرارت با هواى خارج، کانال و لوله هوا عایق حرارتى گردد.

15. ابعاد اتاقک دوش هوا اتاق تمیز با توجه به شرایط معمارى تعیین مى شود. در صورت امکان کمپرسور و وسایل مولد صدا در فاصله مناسبى از اتاقک مستقر شود براى اتاقک تابلو برق و کلیدهاى فرمان دستى نیز مورد نیاز است. افراد قبل از ورود به اتاقک دوش هوا اتاق تمیز باید در رختکن لباس مخصوص بپوشند. همچنین باید قبل از ورود به اتاق تمیز کفش و کف آن تمیز گردد.

16. می توان از نوعی ویبرر برای اتاقک در طراحی دوش هوا اتاق تمیز استفاده کرد.

البته باید توجه داشت که استفاده از دوش هوا اتاق تمیز بحث آفرین است زیرا بعضی با مطالعه پخش ذرات از افراد بعد از دوش هوا و شمار ذرات در اتاق تمیز معتقدند که دوش هوا در در کاهش آلودگی در اتاق تمیز تاثیر کمی دارد. البته استفاده از کمپرسورهای هوایی امروزه بجای بلوئر باعث افزایش راندمان فشار بیشتر در این اتاق ها شده است.
برای دیدن مشخصات دوش هوای اتاق تمیز اینجا کلیک کنید.

پرده هوا اتاق تمیز Air Curtain:

پرده هوا اتاق تمیز یک جریان نازک دائمى هوا است که در سطح درب ارتباطى فضاى داراى تهویه مطبوع هوا را سیرکوله مى کند.این پرده هوا اتاق تمیز از نفوذ هواى خارج باشرایط نامطبوع به داخل به وسیله ایجاد یک لایه جریان هواى اجبارى روى تمام دهانه درب که سرعت و ضخامت لایه با توجه به شرایط درب تعیین مى شود، جلوگیرى مى کند. سرعت و زاویه جریان هوا پرده هوا اتاق تمیز به گونه اى است که موجب معلق سازى همه هواى نفوذ کننده به پرده مى شود. جهت لایه با جهت هوا پرده هوا اتاق تمیز مى تواند به گونه اى تغییر کند که تغییرات فشار پرده هوا اتاق تمیز در سطح دهانه را جبران نماید. پرده هوا اتاق تمیز به منظور ذخیره سازی انرژی و جلوگیری از انتقال هوای آلوده بین دو فضا به کار می روند، اگرچه استفاده از درب Air lock که خیلی خوب پوشیده و عایق بندی شده باشد موثرتر خواهد بود، اما می توان از ترکیب این دو نیز استفاده کرد. بدین گونه که وقتی در باز است پرده هوا روشن می شود و جریان هوا از داخل به خارج و بالعکس به حداقل میرسد. پرده هوا می تواند به طور افقی بالای در، یا به طور عمودی کنار یا هر دو طرف ورودی نصب کرد. معمولاً درجه مؤثر بودن پرده هوا اتاق تمیز در جلوگیرى از ورود هوا به داخل دهانه درب حدود 60 تا 80% است.

برای دیدن مشخصات پرده هوا اتاق تمیز اینجا کلید کنید.


مراحل تمیز کردن هوای ورودی توسط فیلتراسیون در اتاق تمیز:

1.مرحله اول فیلتراسیون در اتاق تمیز پیش فیلتر کردن ذرات بزرگی است که توسط فیلتر فلزی انجام می شود

2.مرحله دوم فیلتراسیون در اتاق تمیز از فیلتر های با بازده بالاتر برای جداسازی ذرات کوچک تر از هوا توسط فیلتر کیسه ای انجام میشود.

3.مرحله سوم فیلتراسیون در اتاق تمیز استفاده از فیلتر هایی با بازده بسیار بالا که توسط یولپا فیلتر انجام میشود.

4.مرحله چهارم فیلتراسیون در اتاق تمیز استفاده از فیلتر های نهایی که توسط فیلتر هپا انجام میشود.


برای دیدن مشخصات فیلتر های اولپا و هپا اینجا کیلیک کنید.

جعبه تمیز کننده اتاق تمیز PassBox:

براى انتقال تجهیزات به داخل اتاق تمیز از مسیر ویژه به نام جعبه تمیز کنند passbox استفاده مى شود. پس باکس اتاق تمیز طراحی شده برای اینکه میزان الودگی قابل انتقال از طریق وسایل و مواد به اتاق تمیز به حداقل برساند، فرایند کار در پس باکس استاتیک از طریق ایرلاک و در پس باکس های دینامیک یا پس باکس دوش هوا از طریق تهویه صورت می گیرد که استفاده از این پس باکس ها بستگی به کلاس اتاق تمیز و میزان حساسیت کار در این اتاق ها دارد. اگر کلاس اتاق ها پایین باشد برای مثال کلاس 1000 یا 100 بهتر است از پس باکس ایرشاوری استفاده . در غیر این صورت از پس باکس استاتیک استفاده شود.

برای دیدن محصولات پس باکس استاتیک و دینامیک اینجا کلیک کنید.

 

روش های تهویه اتاق تمیز:

الف) تهویه اتاق تمیز جریان مغشوش یا غیر تک جهتهConventional Clean Room

در این نوع طراحی هوای تمیز که درجه تمیزی آن در حد استاندارد مورد نظر است در داخل اتاق تمیز توزیع و با آلودگی ها مخلوط می گردد و سپس به سمت خارج کشیده می شود در داخل اتاق تمیز دریچه هایی به نام دیفیوز قرار دارد که در داخل اتاق تمیز تولید اغتشاش و میدان های هوایی چرخشی متعددی می کنند .در این نوع تهویه بهتر است ورودی هوا اتاق تمیز از دریچه سقفی و خروجی آن از کف اتاق تمیز باشد بدلیل اینکه بیشترین آلودگی در کف اتاق تمیز وجود دارد و حرکت ذرات بدلیل سنگین بودشان از بالا به پایین.


شاخص تمیز شدن اتاق تمیز:

تعداد تعویض حجم هوای اتاق در واحد زمان شاخص تمیز شدن اتاق تمیز است.


نکات مهم طراحیاتاق تمیز جریان مغشوش:

1. حداکثر تمیزی اتاق تمیز با جریان مغشوش غیر تک جهت :درجه 10000 از استاندار 209 فدرال.

2. مقدار هوای برگشتی اتاق تمیز سعی میشود از هوای خروجی از اتاق تمیز پس از انجام عملیات لازم بعنوان هوای برگشتی به اتاق تمیز استفاده شود. در شراط عادی مقدار هوای تازه 25% کل حجم هوای ورودی به اتاق تمیز یعنی 75% هوای اتاق تمیز برگشتی البته در شرایطی که تعداد افراد در اتاق تمیز افزایش یابد یا داخل اتاق تمیز مواد مایعات یا گاز های آلوده کننده استفاده شود لازم است میزان هوای تازه افزایش یابد.

3. تعداد تعویض هوا اتاق تمیز در ساعت: حداقل جابجایی هوا اتاق تمیز 10 مرتبه است که تا 120 مرتبه در ساعت میتواند افزایش پیدا بکند که برای اتاق تمیز بزرگ بسیار مشکل پر هزینه است و لازم که تهویه اتاق تمیز به چند اتاق کوچک تیدیل شود که بتوان جریان هوا در انها کنترل کرد.

4. فیلتر اتاق تمیز:

برای تمیزی هوای ورودی اتاق تمیز ازفیلتر های فلزی، فیلتر های کیسه ای،فیلتر یولترا و هپا با حداقل بازده 99.97 تا نهایت 99.997 درصد برای ذرات بزرگتر از 0.5 میکرون استفاده میگردد .

5. جنس کانال اتاق تمیز:

جنس کانال اتاق تمیز باید از پولیکا باشد.

6. دریچه اتاق تمیز:

دریچه حفاظتی اتاق تمیز:

در انتهای کانال ها ورودی هوا به اتاق تمیز بعد از فیلتر ها، در صورتیکه فیلتر اتاق تمیز به علل مختلف از جمله نصب در پایین در معرض آسیب قرار داشته باشند، از دریچه های پرده دار مخصوص در جلو آنها استفاده میشود که نقش حفاظتی داشته و افت فشار قابل توجهی ایجاد نمی کند.

دریچه های خروجی اتاق تمیز:

در ابتدای دریچه خروجی هوا از اتاق تمیز از دریچه های خروجی استفاده میکنند که برای باز شدنشان نیاز به به وارد شدن نیروی مشخصی از هوا است که معمولاً به ایجاد فشار مثبت در اتاق کمک میکنند. این دریچه ها در کف اتاق تمیز و یا در قسمت پایینی دیواره اتاق تمیز نصب و هوا را به کانال های خروجی هدایت میکنند.

دریچه های ورودی اتاق تمیز:

باید توجه داشت که فاصله زیاد بین دریچه ها ورودی هوا در مغشوش شدن جریان اتاق تمیز و افزایش آلودگی موثر است پس باید این فاصله با رعایت نکات ایمنی به کمترین مقدار کاهش یابد.

محل نصب دریچه ها بر چگونگی جریان در اتاق تمیز بسیار موثر است

7. فشار مثبت اتاق تمیز:

فشار اتاق تمیز همواره به وسیله سیستم تهویه از طریق کمتر در نظر گرفتن دبی هوای مکشی از اتاق نسبت به دبی هوای ورودی انجام میشود. با قرار دادن دریچه هایی در روی درب ها و دیواره ها اضافه هوای ورودی طوری به خارج هدایت میشود که جریان هوا در جهت مناسب از درجه تمیزی بیشتر به کمتر صورت میگیرد.

8. اختلاف فشار اتاق تمیز در هر یک از اتاق ها نسبت به هوای خارج پیوسته به وسیله فشار سنج های اختلاف فشار کنترل میشود.

9. برای ایجاد فشار دلخواه دمنده و هواکش ها با قدرت فن مناسب و صدای پایین در داخل هواساز ها محاسبه می شود. تهویه اتاق تمیز توسط هواسازها صورت میگیرد و بطور کلی سیستم تهویه اتاق های تمیز بسیار شبیه سیستم تهویه مطبوع اتاق های معمولی و تفاوت در نکاتی است که گفته شد.

برای دیدن مشخصات هواساز هایژنیک اینجا کلیک نمایید.

ب) تهویه اتاق تمیز جریان آرام یا تک جهته Laminar – Flow Clean room
در این نوع طراحی هوا در یک مسیر مستقیم از ورودی به خروجی با کمترین مخلوط شدگی و یا آشفتگی turbulence حرکت می کند که به 3 نوع جریان پایین، جریان افقی و دیوار به کف تقسیم بندی می شود.

شاخص تمیز شدن هوا در اتاق تمیز جریان آرام:
در اتاق تمیز جریان آرام جریان هوای تک جهتی مستقیماً با سرعت ارتباط دارد و بر اساس آن تعریف میشود درست بر خلاف اتاق تمیز جریان مغشوش که تعداد تعویض هوا عامل تعیین کننده تمیزی هوا می باشد.
تهویه بالا به پایین اتاق تمیز جریان آرام :Down – Flow Clean room
در این نوع طراحی اتاق تمیز جریان آرام جریان هوا از سقف به کف می باشد که کف از یک صفحه مشبک تشکیل شده و زیر آن فیلتر ها قرار دارند. سقف اتاق تمیز جریان آرام کاملا از فیلتر های شبکه ای با بازده بالا که توسط یک صفحه مشبک محافظت میشود تشکیل شده است.

2. اتاق تمیز جریان آرام با جریان افقی:
در این نوع اتاق تمیز یک دیوار شامل مجموعه ی از فیلتر ها بوده و جریان هوای مستقیم از دیوار به دیوار مقابل است خوداست.

3. اتاق تمیز جریان آرام نوع دیوار به کفwall-to-flor type :

هوا از طریق یک مجموعه فیلترهای با بازده بالا، که در دیوار اتاق تمیز جریان آرام است به سمت صفحه مشجع کف می رود. این نوع بیشتر برای اتاق های تمیز کوچک یا قابل حمل با یک میز کار منفرد مناسب است.

برخی از پروژه های اتاق تمیز شرکت وی سی صنعت:

 

1. پروژه اتاق تمیز دانشگاه امیر کبیر آزمایشگاه الکترونیک به مساحت 120 متر مربع کلاس D با سقف T-bar.

 

2. پروژه اتاق تمیز سازمان زمین شناسی آزمایشگاه سنگ شناسی به مساحت 36 متر مربع کلاس B.

 

3. پروژه اتاق تمیز دارویی شرکت کیمیا گران امروز شامل فضاهای زیر:

الف: اتاق تمیز MPG Liquid Drum Filling به ابعاد 36 متر مربع کلاس B

ب: اتاق تمیز MPG Liquid Drum Filling به ابعاد 25 متر مربع کلاس C

ج: اتاق تمیز Flacker به ابعاد 74 متر مربع کلاس D
د: اتاق تمیز ETX Packaging به ابعاد 16 متر مربع کلاس C
ه: اتاق تمیز MTZ شامل فضاهای (Drying,Milling, Packaging, Corridor Centrifuge) به ابعاد 235 متر مربع با کلاس C

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب