در کار خود بدرخشید

 آیا از موفقیت هراس دارید؟

در کار تائید اصلی بر قاطعیت است، اول عمل و دوم احساسات. هدف شما دستیابی به موفقیت است، به همین علت ارتباط افراد در کار بیشتر سطحی است تا صمیمانه و تاکید در احساساتی که ابراز می کنیم بیشتر بر حسب اقتضاست.  کار جزئی از شماست و ارتباط با آن هرچه بیشتر قاطع باشید و بیشتر نشان بدهید که " این من است " رضایت خاطر بیشتری به دست می آورید. وقتی که شیوه و سبک کار یا مواضع روانشناختی خودتان مانع این امر می شود عدم رضایت، خشم و بیگانگی پیش می آید

به طور كلي افرادي كه دچار عدم قاطعيت شغلي هستند به 6 گروه اصلي تقسيم مي شوند.

1- ساده لوح: در كارتان خوب هستيد مورد محبت و احترام همه قرار داريد، اما در شغلتان به جايي نمي رسيد. اضافه حقوق خيلي كم است و كار زياد، ولي مسئوليت جديدي به شما واگذار نمي شود. شما در شغل خود محدود هستيد و از وضع موجود راضي نيستيد مي خواهيد ترفيع بگيريد يا لااقل كارتان تغيير كند. منتظر كسي هستيد تا اين اتفاق بيافتد گه گاه اشتياق خود را ابراز مي كنيد. ولي طوري با ترديد اين خواسته را در ميان مي گذاريد كه يا به گوش كسي نمي رسد و يا ناديده گرفته مي شويد. اغلب ساده لوح باقي مي مانيد. چون براي موسسه و براي خود قاطع نيستيد. شما درباره هدف هاي شخصي خود يا چگونگي اقدام بعدي فكر و بررسي نكرديد.

2- فرد پشت صحنه: كار شما عالي است، اما كسي نمي داند. ديگران تمام امتيازات كارتان را مي گيرند و شما سياهي لشكر باقي مي مانيد و هرگز رئيس نمي شويد. شما اساساً غير قاطع هستيد، هرگز ياد نگرفته ايد توجه ديگران را به كار خود جلب كنيد. رئيس و همكارانتان از نظر شما استفاده مي كنند و شما اگرچه اجازه اين كار را مي دهيد اما از عملكرد آنها متنفريد.

3- بزرگترين دشمن خويش: شما تجاوز را جانشين قاطعيت مي كنيد. كار شما خوب است اما اداره را به هم مي ريزيد. ايجاد آشوب مي كنيد و با روشي نا خوشايند با هر كسي مخالفت مي كنيد. ديگران با طرز رفتار شما مخالف هستند، به طوريكه آن چه را مي گوييد نمي شنوند با وجودي كه عقايد و نظرات شما عالي است.

4- هميشه ساقدوش عروس: چون به طور مناسب خود را آماده كار نمي كنيد از استعداد بالقوه خود بهره نمي گيريد. شما در كنترل رفتار خود مشكل داريد. ممكن است مسامحه كرده، كار را دير تحويل دهيد يا وقت را به بطالت بگذرانيد. زماني كه در آخر كار به حركت مي افتيد كارتان درجه اول است، ولي عادات ضعيف كاري شما مانع ترفيع مي شود. افرادي كه از استعداد شما با اطلاع هستند، تعجب مي كنند كه چرا پيشرفت نمي كنيد. ابتدا سرپرستانتان احساس نا اميدي مي كنند سپس خشمگين مي شوید، چون عدم انضباط شما براي آنها ايجاد مشكل مي كند. مي ترسيد اخراج شويد، اگرچه اغلب همين طور مي شود.

5- شاكي: مساله شما داشتن حالت انفعالي است شما دايماً از كار زياد، محيط، اداره، طريقه اي كه افراد با شما صحبت يا رفتار مي كنند و... شكايت داريد، اما هيچ وقت فكر نمي كنيد چه كاري براي اين وضع مي توانيد انجام دهيد. شما موضوع را با افراد مربوطه مطرح نمي كنيد، در عوض در جاهايي شكايت مي كنيد و غر مي زنيد كه نمي توانند منجر به تغييري شود.

6- استعمار شده: با بلاهت مي خنديد. بر هر تقاضايي بله مي گوييد نه تنها بيش از حد از شما كار مي كشند، بلكه اغلب اوقات خود را صرف ديگران مي كنيد، بدون اينكه براي زحماتتان يك تشكر دريافت كنيد. ياد نگرفته ايد به تقاضاي غير منطقي نه بگوييد يا حتي بگوييد :" انجام تمام كار در يك روز غير ممكن است" نتيجه اين كار هم ظهور ناراحتي و يا افسردگي و آزردگي در خانه و بالاخره تغيير اجباري شغل است.

قاطعيت در شغل لازم است:

اغلب افراد هيأت اقتصادي شغل هاي خود را درك مي كنند. آنها مي دانند روشي كه براي معاش روزانه خود انتخاب كرده اند بقيه امور زندگي همچون در كجا و چگونه زندگي كردن آن ها را تعيين مي كند.  يعني تحصيل فرزندانشان، خريد پوشاك و بالاخره مقدار در آمدي كه با آن بتوان براي بازنشستگي اندوخته جمع آوري كنند همه بستگي به چگونگي كار آنها دارد. اما از آنجا كه هيچ وقت سعي نمي كنند از عادات خود دست بردارند، در نتيجه آن چه را در حقيقت مي خواهند به دست نمي آورند و از آنچه نصيبشان مي شود احساس عدم رضايت مي كنند با توجه به عواملي چون خلقيات، سن، طرز تلقي آموخته شده نسبت به كار، بازار كار، هدف زندگي و شغل مي تواند مفاهيم مختلفي در نظر افراد داشته باشد

 تصميم در مورد نوع شغلي كه مي­خواهيد داشته باشيد و روشي كه مي خواهيد در شغل خود اجرا كنيد، تنها چيزي است كه مي توانيد انجام دهيد. عدم موفقيت در گرفتن اين تصميم اغلب به نتايج نا مطلوبي چون افسردگي، ملامت و نا خوشايندي منجر مي شود، چون كار و شغل قسمت مهمي در زندگي است كه نتايج آن بر جنبه هاي ديگر زندگي اثر مي گذارد.

 

چگونه قاطع باشيم؟

قاطعيت در كار شامل 5 مهارت اساسي است كه به طور خلاصه شامل موارد زير است.

1- جهت يابي جدي: شما بايد درباره هدف هاي كاري خود و اقداماتي كه براي رسيدن به آنها انجام مي دهيد و چگونگي پياده سازي آنها فكر كنيد تا از حداكثر استعداد هاي خود استفاده كنيد.

 2- توانايي انجام كار: بعضي اوقات مداخله ها، موانع سدهايي پيش مي آيد. اگر شما مهارتي كه براي آن كار به خصوصي لازم است نداشته باشيد ممكن است به سختي خود را كنترل كنيد. شايد گرفتار تمایلات كاري جدي چون نداشتن انضباط و عدم قدرت تمركز فكر باشيد

3- كنترل اضطراب ها و ترس ها: واكنش هاي عاطفي نا مناسب در انجام كار اثر مي گذارد. تنش هاي عمومي باعث خستگي، خشم و قضاوت نا درست مي شود. ترس از موفقيت به خصوص كاري ممكن است منجر به اجتناب از همان عملي شود كه لازم است تا كار انجام شود، در نتيجه مانع دستيابي شما به هدف كاريتان مي شود.

4- روابط انساني خوب در كار: شما بايد بتوانيد با همكاران، زير دستان و سر پرستان ارتباط بر قرار كنيد و از آنها چيزي بخواهيد و تقاضايي بكنيد. وقتي لازم است نه بگوييد و در مورد تحقير ها اقدام لازم را به عمل آوريد.

5- هنر مذاكره و گفت و گو: اين امر مستلزم شناخت جامعه كاري و داشتن مهارت هاي به خصوصي است كه شما را قادر مي سازد در هر شرايطي كار كنيد تا به اهداف به خصوصي برسيد.

پيش به سوي پيشرفت:

حالا كه تمامي مهارت هاي قاطعيت در كار را رعايت مي كنيد گام اول را براي پيشرفت در كار بر داريد يعني كار خود را تا حد ممكن به طور موثر سازماندهي كنيد. براي پيشرفت موفقيت آميز بايد بتوانيد كارتان را به طور موثر و عالي سازماندهي كنيد.

ديدگاه خود را در مورد مشكلات و سختي ها تغيير دهيد. سختي ها ميدان مبارزه براي شما هستند.

 

 

چگونه با سختي ها روبرو مي شويد؟

 آيا به سرعت دلسرد مي شويد و قطع اميد مي كنيد؟

آيا احساس ترس و وحشت تمام وجودتان را در بر مي گيرد؟

ديدگاه و عقيده تان را تغيير دهيد. سختي ها و مشكلات موفقيت هايي هستند كه مي توانند در آن چيزي هايي فرا بگيريد و پيشرفت خود را ادامه دهيد. اگر بتوانيد به مشكلات اين گونه بنگريد،   مي توانيد مسير پيشرفت خود را بهتر بپيمايد و با انرژي و قدرت بيشتر به كار خود ادامه دهيد.

در اين راه بهتر است هيچ وقت از اشتباه كردن نهراسيد. احتمالاً شما هم اين موضوع را تجربه كرده ايد كه اشتباه از سوي بيشتر افراد، منفي ارزيابي شود. افرادي كه خود را در امواج مثبت ساطع مي كنند و به ديگران آرامش مي بخشند، موثر تر و موفق تر از كساني هستند كه با چهره كاملاً جدي به هر قيمتي كه شده مي خواهند موفق باشند.

 به پيشرفت به عنوان بخشي از زندگي خود بنگريد، نه بيشتر و نه كمتر هر گاه موفقيت شغلي براي شما بسيار مهم جلوه كرد، به اين بينديشيد كه مواد با ارزش ديگري نيز در شما وجود دارند.
به سرنوشت خود اعتماد كنيد و هدف خود را يك بار هم كه شده رها كنيد. وقتي كه ما با شدت زيادي چيزي را بخواهيم، گاه اين گونه به نظر مي رسد كه از دست ما مي گريزد. از اين رو آرامش را در خود پرورش دهيد و به سرنوشت خود اعتماد كنيد. اگر شما گام هاي موفقيت را به نحو احسن برداشته و اكثر نكته ها را براي پيشرفت مورد توجه قرار داده ايد، مطمئن باشيد كه موفق مي شويد. به عنوان آخرين نكته به شما پيشنهاد مي كنيم تا در طول پيشرفت مراقب خود باشيد. اگر از نظر جسمي و روحي صدمه اي به شما وارد شود، بدون شك صعود و ترقي هيچ سودي براي شما نخواهد داشت. پس بهتر است روزانه زمان مناسبي را به استراحت اختصاص دهيد. شما بايد باتريهاي خود را شارژ كنيد تا با كمبود انرژي مواجه نشويد. توجه داشته باشيد كه از توازن و تحرك مناسبي برخوردار باشيد، متعادل و سالم غذا بخوريد و به دنبال يك سرگرمي سالم براي خود باشيد تا با آن بتوانيد تمركز اعصاب كنيد. فراموش نكنيد، هر تصميمي كه درباره شغل خود در زندگي بگيريد چه در خط توليد يك كارخانه اتومبيل سازي كار كنيد، چه در يك موسسه واسطه معاملات باشيد يا مسووليت يك شركت بزرگ به عهده شما باشد، قاطعيت براي هر موفقيت و پيشرفتي امري ضروري و حياتي است.

بهارک عباسی

منبع: http://www.aiau.ir

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب