تبیین مدل راهبردی مدیریت پسماند در اقتصاد ایران

 

مسعود گلدوست آذری 1 جعفر عزیزی 2 حمید رضا علیپور شیر سوار 3   خسرو سلجوقي 4 عباسعلی محمد نژاد 5

 

چكيده

           کشور ما از نظر تولید سرانه زباله در دنیا در رده بالایی قرار دارد، این توان بالا متاسفانه هنوز با فناوری مناسب همراه نشده است. به منظور مدیریت پسماندهای جامد شهری در هر منطقه بیش از هر چیز نیاز به آمار و اطلاعات موثقی است که با استفاده از آن بتوان در برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده ضوابط و روشهای اجرایی مدیریت پسماند را طراحی نمود. در مطالعات به عمل آمده از کل پسماند‌های شهری ایران مشخص شده است که تنها %6 از این ضایعات بازیافت و %10 به کمپوست تبدیل می‌شود، ویژگی پسماندهای شهری ایران به خصوصیات پسماندهای شهری کشورهای کم درآمد شباهت زیادی دارد که از ویژگیهای بارز آن وجود مقدار زیاد مواد آلی است که در صورت افزودن آمار اختصاصی ضایعات و پسماندهای حوزه کشاورزی که در مدیریت‌های شهری توجه‌ای به آن نمی‌شود به وجود آورنده توان بالقوه‌ای است که از تنوع و گستردگی فراوانی هم برخوردار است در این مقاله به بررسی اهمیت مدیریت پسماند و نقش بسیار مهم آن در توسعه پایدار توجه خواهد شد مقوله‌ای که برای رسیدن به آرمانهای آن تولید زباله کمتر از طریق فرهنگ‌سازی، استفاده از مواد قابل بازیافت و یا کمپوست کردن باید در سرلوحه امور مدیریت اصولی پسماندها مخصوصاً دربخش کشاورزی قرار داده شود تا از توان‌های موجود در این بخش از طریق اهمیت دادن به ارکان‌های اساسی توسعه پایدار همچون اهمیت دادن به نقش زنان و تقویت نقش مردم بومی و... در راستای حفاظت از منابع محیط‌زیست بهره‌برداری به عمل آید.

 

طبقه بندی JEL = Q53

کلمات کلیدی: پسماند‌های جامد شهری، پسماندهای کشاورزی، مدیریت پسماند، کمپوست، توسعه پایدار

 

 

  1. کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی گروه مدیریت و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید "> این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  2. دانشیار اقتصاد کشاورزی گروه مدیریت و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
  3. استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
  4. عضو هیات علمی بازنشسته معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
  5. کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی گروه مدیریت و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

مقدمه

      توسعه پایدار بنا به تعریفی که در گزارش کمیسیون جهانی محیط‌زیست و توسعه آمده عبارت است از توسعه‌ای که نیازهای نسل حاضر را برآورده کند بی آنکه بر توان نسل‌های آینده برای برآورده ساختن نیازهایشان لطمه وارد سازد. در توسعه نه فقط منابع مادی بلکه منابع انسانی نیز باید نگهداری شود. توسعه پایدار به دست مردم و با مشارکت آنان به وجود می‌آید که این مهم در تمام مراحل توسعه اعم از اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی و سیاسی برای تضمین پایداری ضروری است. (8)

        پسماندهای جامد شهری[1] (MSW) و پسماندهای کشاورزی یکی از مسائل زیست‌محیطی جدی در کشورهای در حال توسعه می‌باشد که مدیریت نامناسب پسماندها نه تنها باعث افزایش وابستگی کشور به واردات محصولات کشاورزی مورد نیاز می‌گردد، بلکه منجر به بروز انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی از قبیل بوی ناخوشایند، رشد و تکثیر حشرات، جوندگان، کرم‌ها و انتقال بیماری‌های مختلف و... شده که بنا بر مطالعات سازمان جهانی بهداشت (WHO[2]) فقط عدم توجه به جمع‌آوری و دفع صحیح مواد زائد می‌تواند 32 مشکل زیست‌محیطی را که مقابله با آنها به سادگی امکان‌پذیر نیست به وجود آورد (7) ولی در مقابل با مدیریت صحیح پسماندها، مخصوصاً پسماندهای کشاورزی نه تنها مواد اولیه تولید انواع مواد شیمیائی (الکل، استن و...)، کمپوست و... فراهم می‌شود بلکه برای دستیابی به توسعه پایدار و حفظ محیط‌زیست به جنبه‌های بهداشتی، اقتصادی و زیباشناختی عدم مدیریت پسماندها به صورت ویژه‌ای توجه شده است. برای دستیابی به این مهم، استفاده از فناوری‌های مدرن که از نظر زیست‌محیطی پاک، قابل دسترس و از پایداری بالاتری برخوردار باشد ضروری به نظر می‌رسد. مدیریت یکپارچه پسماندهای جامد[3] ( ISWM) یکی از نگرشهای جامع برای مدیریت منابع و محیط‌زیست می‌باشد که از اعمال مفهوم توسعه پایدار به وجود آمده است (7)، (ISWM) شامل انتخاب و کاربر تکنیک‌ها، فناوري‌ها برنامه‌های مدیریتی متناسب جهت دستیابی به اهداف مدیریت پسماند یعنی حفاظت از محیط‌زیست و کنترل آلودگیهای ناشی از این مواد می‌باشد. ( 9 )

      در ایران هم برای حفاظت از محیط‌زیست روستا و شهر در خرداد ماه 1383 قانونی به نام قانون مدیریت پسماند به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، که درآن نحوه مدیریت و وظیفه تمام دستگاه‌ها و نهادهای مسئول از جمله شهرداری‌ها، دهیاریها و بخشداریها را مشخص نموده است. در این مطالعه پسماندهای مختلف زاید کشاورزی، سیاست‌های طراحی شده و عناصر تاثیرگذار در مدیریت پسماندهای کشاورزی (عادات اجتماعی، تعلیمات مذهبی، تقویت نقش مردم بومی و اهمیت جایگاه زنان و ... )در راستای تحقق توسعه پایدار به نحوی مورد بحث قرار داده می‌شود. که همگام با ارتقاء زندگی انسانها، حفظ ظرفیت‌ها، منابع موجود و تداوم توسعه پاسخگوی مناسبی برای نسلهای آینده باشیم که از ما خواهند پرسید سهم ما را از منابع و ذخایر این کره خاکی چه کردید و چه بخشی را برای ما به جا گذاشتید.

تعریف پسماند:

      به کلیه مواد اعم از جامد، مایع و یا گاز که در اثر فعالیت‌های روزمره انسان و متعلقات زندگیشان تولید و وارد محیط شده است پسماند اتلاق می‌گردد. اگر مواد زاید یا پسماند جامد باشد به آنها مواد زائد جامد[4] یا پسماند جامد گویند. طبق آیین‌نامه محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران پسماندها از منابع مختلفی مانند مناطق شهری، خانگی، صنعتی و کشاورزی به محیط‌زیست وارد می‌شود مواد زائد شهری ( MSW ) مخلوطی از پسماندهای خانگی، تجاری، موسسات اداری، نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی است که در مناطق باز شهری و تصفیه خانه‌ها دریک شهر تولید می‌شوند.  (7)

انواع پسماند:

      به منظور دسته‌بندی مواد زائد جامد طبقه‌بندی‌های متعددی انجام گرفته است که این دسته‌بندی مفید تشخیص داده شده است: (7)

  1. پسماندهای خانگی
  2. پسماندهای تجاری
  3. پسماندهای موسسات (مدارس، بیمارستان‌ها، زندانها، مراکز دولتی و... )
  4. نخاله‌ها و ضایعات ساختمانی
  5. خدمات شهری یا مناطق باز
  6. پسماندهای تصفیه خانه‌ها 
  7. پسماندهای صنعتی 
  8. پسماندهای کشاورزی

مواد زائد کشاورزی

  مواد زائد کشاورزی مخلوطی از پس مانده و مواد زاید کشاورزی به شرح زير می‌باشد که به جهت سهولت در انتقال مطالب تحت عنوان پسماندهای کشاورزی معرفی می‌گردد:

  1. 1.پسمانده:

 باقیمانده مواد غذائی زیر گروه مواد زاید تجاری و خانگی را پس مانده[5]  می‌نامند که شامل اجزاء آلی مواد شامل باقیمانده میوه‌جات، سبزیجات، مواد حیوانی است که در اثر جابجائی، آماده‌سازی، پخت و پز و مصرف غذا حاصل می‌شود. مهمترین خاصیت این مواد فسادپذیری یا تجزیه‌پذیری خصوصا در هوای گرم می‌باشد. تجزیه‌پذیری آنها غالباً با بوی زننده همراه می‌باشد.

 

 

  1. 2.مواد زاید کشاورزی:

مواد زاید حاصل از فعالیت‌های کشاورزی نظیر پرورش و برداشت محصولات کشاورزی، تولید شیر، تولید و پرورش حیوانات، کشتارگاه‌ها، چراگاه‌ها و غیره را گویند.

 

تعریف پسماندهای کشاورزی طبق قانون مدیریت پسماند:

به پسماندهای ناشی از فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می‌شود از قبیل فضولات، لاشه حیوانات (دام، طیور و آبزیان) محصولات کشاورزی فاسد یا غیرقابل مصرف.

تعریف پسماندهای کشاورزی از نظر فائو:

هرگونه تغییری در کیفیت که منجر به عدم دسترسی، عدم ایمنی و غیرقابل خوراکی شدن محصول کشاورزی برای مصرف انسان شود پسماند کشاورزی گفته می‌شود.

پسماندهای کشاورزی:

ماهیت پسماندهای کشاورزی به نحوی است که از خطرات زیست‌محیطی کمتری نسبت به سایر آلاینده‌ها خصوصاً آلاینده‌های صنعتی برخوردار است. این پسماندها به دلیل ویژگیهای خود توان بیشتری برای تبدیل به سایر محصولات نظیر کاغذ، خوراک دام، تولید برق و... برخوردارند.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی در مرحله داشت، برداشت و پس از برداشت به دلیل فقدان صنایع تبدیلی از بین می‌روند و متاسفانه علیرغم ارزش افزوده‌ای که در این بخش از اقتصاد با آن روبرو هستیم بسیاری از واحدهای تولید محصولات کشاورزی (مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، کشتارگاه‌ها و... ) باعث افزایش آلودگی مخصوصاً در بخش آبهای سطحی شده که پسماند حاصل از مصرف بی‌رویه کودها و سموم شیمیائی بر وضعیت حاد این محدودیت به مقدار زیادی افزوده است به نحوی که متاسفانه در اولین بازتاب براحتی می‌توان بروز آلودگیها و بیماریهای متعدد در جوامع انسانی پیشرو در اجرای الگوواره مدرنیزاسیون که توسعه روستائی و کشاورزی (انقلاب سبز) نیز جزء آن محسوب می‌شود را مشاهد نمود.

     برای دستیابی به یک ساختار مشخص در جهت بررسی و مدیریت پسماندهای کشاورزی از تقسیم‌بندی بدین شرح (2 و 5) که در نوع خود با در نظر گرفتن تعارف و استانداردهای مختلف طراحی شده است به منظور هدفمند کردن تحقیقات در حوزه پسماندهای کشاورزی بهره‌برداری به عمل می‌آید.

انواع مواد زائد کشاورزی:

1            بخش عادی پسماندهای کشاورزی:

زايدات ناشی از  فعالیتهای مختلف توليدي (زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی) و پشتیبانی بخش کشاورزی كه در كنار محصولات اصلی در مراحل تولید، نگهداری، انبار، حمل و نقل، فراوري و عرضه ایجاد شده و نیاز به برنامه‌ريزي، مدیریت، ساماندهی از مرحله تولید تا دفع با هدف کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی به کمترین حد ممکن و همچنین آموزش و اطلاع‌رساني را دارد.

1-1-          پسماندهای کشاورزی با پايه گياهي:

به پسماندهای ناشی از فعالیت‌های بخش كشاورزي با منشا گياهي گفته مي‌شود كه در مراحل مختلف تولید تا عرضه، ایجاد مي‌شود. این نوع پسماندها، گروه اصلی بيوماس‌های زیستی را در بر مي‌گیرند. اینگونه پسماندها در قسمتهای مختلف به ثمر رسیدن محصولات كشاورزي ( زراعی، باغی و صيفي) تا مرحله رسیدن به دست مصرف‌کننده امکان تولید دارند كه از نظر مرحله ایجاد به قسمتهای زیر تقسیم‌بندي مي‌شود:

1-1-1-   ضایعات حاصل در مراحل تولید (کاشت، داشت، برداشت):

ضایعات حاصل در این بخش بیشتر مربوط به تناوب زراعی، تاریخ کاشت، انتخاب بذر و نهال و گونه‌ها و ارقام، زمان برداشت محصول، کیفیت برداشت، بذرهاي باقی‌مانده و غیرقابل مصرف، علف‌های هرز و مدیریت بقایای باقی مانده بر زمین پس از عملیات برداشت (ساقه‌های سیب زميني، هویج، كاه و...) و گیاهان خودرو مي‌باشد.

1-1-2-  ضایعات حاصل از حمل و نقل:

محصولات صدمه دیده در اثر حمل و نقل نامناسب (له شدگي، درجه حرارت نامناسب و...) را شامل مي‌شود كه از نظر مصرف‌کننده غيرقابل مصرف است ولي مي‌تواند در صنایع دیگر (خوراک دام، بيوگاز، برق و...) مورد استفاده قرار گیرد.

1-1-3-  ضایعات انبارداري، فرآوری و بسته‌بندي:

این گونه ضایعات بیشتر در نتیجه انبارداري غيراصولی و بدلیل تغییرات شیمیایی، فعالیت میکرو ارگانیسمها، تکثیر و رشد حشرات، کنه‌ها، موشها و نگهداری در شرایط نامناسب دما و رطوبت نسبی به وجود آمده و آسیب‌های کمی و کیفی در محصولات کشاورزی را به وجود می‌آورد و همچنین ضایعات حاصل از صنایع تبدیلی در قسمتهای فرآوری و بسته‌بندي (کمپوت سازي، مربا، رب و...) را  نیز در بر مي‌گیرد.

1-1-4-  ضایعات در مرحله عرضه و مصرف:

 در این قسمت نحوه صحیح عرضه محصولات به ميادين میوه و تره بار و کارخانجات مربوطه از اهمیت خاصی برخوردار است.

1-2-         پسماندهای كشاورزي با پايه دامی‌:

ضایعات بخش كشاورزي كه منشا دامی داشته و در مراحل رشد و پرورش دام (چهارپایان، طیور، آبزیان)، فرآوری و تولید محصولات ثانویه از آنها و در نهایت مراحل انتقال آن به دست مصرف‌کننده را شامل مي‌شود در بر مي‌گیرد.

1-2-1-  ضایعات ناشی از محصولات دامی‌:

ضایعاتی را كه در مراحل تولید محصولات قابل استحصال از دام‌های زنده بوجود مي‌آید را شامل مي‌شود از قبیل؛ شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، پشم، پر پرندگان (شتر مرغ) و...

ü     پسماند‌های حاصل از فرآوری: پسماندهای ایجاد شده در حین آماده‌سازي براي مصرف فراورده‌های خام دامی مي‌باشد. (مثل پساب آب پنیر)

ü     پسماندهای ناشی از حمل و نقل: در این بخش نیز محصولات دامی در اثر حمل و نقل نامناسب و عدم رعایت ضوابط و استانداردهای لازم براي هر محصول، امکان تولید پسماند وجود دارد.

ü     پسماندهای حاصل از نگهداری و انبارداري: ضایعاتی را كه در اثر نگهداری و انبارداري ناصحیح غیرقابل مصرف شده‌اند را شامل مي‌شود.

ü     پسماندهای شرایط عرضه: نظر به احتمال تاثیر شرایط تولید و نگهداری نامناسب در تبدیل شدن اینگونه محصولات آماده مصرف، به پسماند، این موضوع اهمیت پیدا مي‌كند.

1-2-2- ضایعات ناشی از پرورش دام:

ضایعاتی را كه در امر پرورش دام حاصل مي‌شود كه عموما شامل فضولات دامی، شاخ، پشم، پر پرندگان و... است را در بر مي‌گیرد.

1-2-3- ضایعات ناشی از ذبح دام و ماهی صید شده:

این قسمت ضایعات حاصل از كشتارگاهها و شیلات (کنسرو ماهي، عمل آوری ماهي و ميگو) وكارخانجات فرآوری و آماده‌سازي و بخش حمل و نقل و نگهداری آن و ضایعات حاصل در مرحله عرضه و مصرف را شامل مي‌شود.

به عنوان مثال بازیافت و تولید محصول جانبی موجب استفاده بهینه از ضایعات دامی (خون، محتویات شکمبه، استخوان و... )باعث ایجاد ارزش افزوده براي كشتارگاهها مي‌شود.

ü     ضایعات ناشی از كشتارگاهها و کارخانجات فرآوری و آماده‌سازي

 ضایعات حاصل از كشتارگاهها و مراکز فرآوری اینگونه محصولات در کارخانجات جهت آماده‌سازي و انتقال به مصرف‌کننده را در بر مي‌گیرد؛ از جمله؛ خون، پوست، پشم، پر، فضولات، پولک، استخوان، سم، شاخ و...

ü     ضایعات حمل و نقل گوشت و فرآورده‌های خام دامی

 در اثر حمل و نقل نامناسب مانند درجه حرارت غير استاندارد مقداری از محصولات به ضایعات تبدیل مي‌گردد.   

ü     ضایعات نگهداری و انبارداري

 در امر نگهداری و انبارداري این دست از محصولات شرایط محیطی بسپار مهم بوده كه باید تحت کنترل کامل باشد تا باعث کاهش زايدات در این بخش شود.

ü     ضایعات مرحله‌ي عرضه

در این بخش نحوه توزیع بسیار مهم است و در اثر توزیع نامناسب ضایعاتی در این بخش تولید مي‌شود و همینطور نحوه نگهداری در محل توزیع نیز از اهمیت بالايي برخوردار است از قبیل  مواد تاریخ مصرف گذشته و از حالت خوشایند براي مصرف‌کننده خارج شده.

 

 

2           بخش ویژه پسماند کشاورزی:

     حاصل اجرای الگوواره مدرنیزاسیون، انقلاب سبزی بود که مصرف فزاینده سموم و کودهای شیمیائی را به جوامع زیستی معرفی نمود. در حال حاضر مخاطرات و بحرانهای حاصل از ورود نهاده‌های شیمیائی به بخش‌های مختلف کشاورزی همچون تولید، نگهداری، انبارداری، حمل و نقل، فرآوری و عرضه محصولات، علاوه بر سلامت تولید، کمیت و میزان تولید را نیز با مشکل مواجه نموده است.

نفوذ آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی به آب‌های زیرزمینی در جوامع امروزی باعث بروز ناهنجاری‌های متعددی شده است و متاسفانه در اثر ترکیب این دو نهاده کشاورزی در آبهای زیرزمینی مواد بسیار خطرناک‌تری تولید می‌شود که در بررسی‌های به عمل آمده مشاهده شده که اثرات مخرب این مواد از تاثیر تک تک آنها بیشتر است. (1،2،10،3)

مواردي از این دست پسماندها عبارتند است؛

ü     باقی مانده داروهای دامپزشكي و تاریخ مصرف گذشته و ضایعات آنها    

ü     ضایعات مشكوك و ثابت شده كشتارگاهها (دام، طیور، آبزیان) آلوده به عوامل بیماری زاي خطرناک (ویروسها، باکتریها، قارچها، انگلها)  

ü     ضایعات حاصل از مواد ضدعفونی کننده و باقی مانده سموم در مراکز تجمع دامی  

ü     باقی مانده سموم دفع آفات و كودهاي شيميايي و تاریخ مصرف گذشته در بخش گیاهان  

ü     ضایعات مربوط به مراکز تحقیقات كشاورزي

ü     ضایعات مراکز تحقیقاتی بر روي جانوران (سرم، واکسن و...)

بحران ناشی از مصرف بی‌رویه نهاده‌های شیمیایی در دهه اخیر به صورت‌های زیر بروز نموده است:

  1. 1)ظهور آفات و امراض جدید
  2. 2)مقاوم شدن آفات، بیماریها و علف‌های هرز
  3. 3)مسمومیت
  4. 4)تخریب و فرسایش خاک
  5. 5)برهم خوردن تعادل طبیعی
  6. 6)تهدید سلامت انسان
  • بروز بیماریهای پوستی
  • صدمات ثابت و پایدار در عملکرد و ساختار مغز انسان
  • سرطان‌ها
  • اختلال ادراکی، هوشیاری و عاطفی 
  • مسمومیت منجر به مرگ
  • ناهنجاری در اعصاب حسی - حرکتی
  • بیماریهای مزمن
  • اختلال در اندامهای تولید مثل
  • آلودگی شدید شیمیایی
  • حساسیت به آنتی بیوتیک
  • تخریب محیط‌زیست

 

 

 

عوامل ایجاد کننده ضایعات کشاورزی:

آسیب‌های فیزیکی و حمله میکرو ارگانیسمها عامل اصلی به وجود آورنده ضایعات کشاورزی در سه مرحله داشت، برداشت و پس از آن، در محصولات کشاورزی است. که پیش‌بینی ضایعات را نیز بسیار سخت نموده است، ولی بخش عمده ضایعات مربوط به مراحل برداشت و پس از آن می‌باشد که دلایل اصلی تولید این ضایعات، عوامل فیزیکی، فیزیولوژیکی، بیولوژیکی یا میکرو بیولوژیکی، مکانیکی، اجتماعی و اقتصادی می‌باشد. (5)

ترکیب فیزیکی مواد زائد شهری ( MSW ) و پسماندهای کشاورزی

      اجرای روش‌های مناسب مدیریت پسماند به داده‌های آماری قابل اعتماد در رابطه با ضایعات نیاز دارد. طبق بررسی‌های به عمل آمده روزانه به صورت تقریبی 28.413 تن پسماندهای جامد شهری (MSW)در ایران تولید می‌شود ( 10.370.798 تن در سال) که با مقایسه ترکیب فیزیکی پسماندهای در کشورهای مختلف در می‌یابیم که ترکیب فیزیکی پسماندهای جامد شهری در ایران تا اندازه‌ای مشابه ترکیب فیزیکی پسماندهای جامد در کشورهای کم درآمد می‌باشد (جدول شماره 3 ) که از ویژگیهای بارز آن حجم زیاد مواد آلی فساد پذیراست. (جدول شماره 1) (4 )

     ضایعات بخش کشاورزی در بخشهای زراعت، دام و طیور و شیلات بخش قابل توجه‌ای از پسماندها را به خود اختصاص داده است طبق آمار جهانی در کشورهای در حال توسعه 24 درصد میوه‌ها، 42 درصد سبزیها در فاصله تولید تا مصرف از بین می‌رود در ایران براساس آمارهای ارائه شده 17.8 درصد محصولات کشاورزی یعنی بالغ بر 15.3 میلیون تن از محصولات کشاورزی قابل مصرف با ارزش افزوده‌ای بالغ بر 23.715.000.000.000 ریال (کیلویی 1550 ریال)،28.1 درصد فرآورده‌های باغی 6.1 درصد از محصولات دام و طیور و 7 درصد محصولات شیلا تی در چرخه تولید مصرف از بین می‌رود (5). در بررسی‌های به عمل آمده در ارتباط یا بعضی محصولات نشان دهنده آماری است که به راحتی می‌توان با ملاک قرار دادن میزان پسماندهای کشاورزی این محصولات (9) با میزان تولید روزانه (MSW) در کل کشور (28.413 تن در روز) (جدول شماره 2 )، به حجم پسماندهای کشاورزی و اهمیت آن پی برد و همسو با برنامه‌های مدون طراحی شده و با استفاده بهینه از این نعمت‌های خدا دادی در جهت دستیابی به آرمانهای توسعه پایدار قدمهای مناسبی برداشت.

 

 

 

 

 

جدول شماره (1) ماخذ (4)                                                                      جدول شماره (2) ماخذ (10)

ترکیب فیزیکی پسماندهای جامد شهری در ایران       مقایسه حجم میزان ضایعات کشاورزی با کل (MSW) تولیدی در یک روز

ترکیب

میانگین وزنی

کل کشور

انحراف

معیار

 

 

محصول

تولید سالانه (تن)

ضایعات (تن)

از ضایعات کشور

پسماندهای آلی

72.04

8.8

 

 

خرما

877.000

220.000

7.7 روز

کاغذ و مقواه

6.43

2.3

 

 

سیب

2.000.000

500.000

17.6 روز

پلاستیک

7.77

3.2

 

 

مرکبات

3.500.000

1.250.000

39.6 روز

فلزات

2.52

1.4

 

 

گوجه فرنگی

2.500.000

730.000

25.7 روز

لاستیک

1.14

1

 

 

انگور

2.100.000

490.000

17.2 روز

منسوجات

2.86

1.1

 

 

زردآلو و قیسی

148.0000

21.000

1 روز

شیشه

2.03

1

 

 

چوب

1.10

0.9

 

 

دیگر مواد

4.11

2.7

 

 

جمع کل

100

./.

 

 

                جدول شماره (3) ماخذ (4)

توزیع معمول ترکیبات پسماندهای جامد شهری برای کشورهای کم، متوسط و پر درآمد (به استثنای مواد باز یافتی)

 

ترکیب

کشورهای پر درآمد

کشورهای با درآمد متوسط

کشورهای کم درآمد

آلی

پسماندهای غذایی

30 - 6

65 - 20

85 - 40

کاغذ

45 - 20

30 - 8

10 - 1

مقوا

15 - 5

پلاستیک

8 - 2

6 - 2

5 - 1

منسوجات

6 - 2

10 - 2

5 - 1

لاستیک

2 - 0

4 - 1

5 - 1

چرم

2 - 0

زائدات حیاطی

20 - 10

10 - 1

5 - 1

چوب

4 - 1

دیگر مواد

 

 

 

غیر آلی

شیشه

12 - 4

10 - 1

10 - 1

قوطی قلع

8 - 2

 

 

آلومینیوم

1 - 0

5 - 1

5 - 1

دیگر فلزات

4 - 1

 

 

خاکستر و غیره

10 - 0

30 - 1

40 - 1

 

 

عناصر موظف در مدیریت مواد زائد جامد:

عناصر مختلفی در مدیریت مواد زائد نقش ایفاء می‌نمایند شکل شماره (1) جریان کلی مواد و تولید مواد زائد جامد را در یک جامعه صنعتی نشان می‌دهد. یکی از راههای کاهش تولید پسماندها کاهش مصرف مواد خام، افزایش میزان بازیافت و استفاده مجدد از مواد زائد می‌باشد.

 

     

مواد خام

ساخت

ساخت ثانوی

فرایند و بازیابی

مصرف کننده

دفع نهایی

مواد زاید باقی مانده

مواد خام ، محصولات و مواد بازیابی شده

نخاله های باقی مانده

مواد زاید

شکل 1 دیاگرام جریان مواد خام، محصولات بازیابی شده و مواد زائد در یک جامعه (7)

           

        

عناصر موظف در سامانه مدیریت پسماند به هشت عنصر تقسیم بندی می‌شوند. با در نظر گرفتن هر عنصر موظف این امکان وجود دارد که در اولین مرحله جنبه‌های اساسی و روابط موثر هر عنصر و در مرحله بعد روابط کمی آن به منظور مقایسه، آنالیز و ارزیابی مورد بررسی قرار گیرد. هشت عنصر موظف عبارتند از: (7)

1- کاهش در مبداء

5 - جداسازی، پردازش و تبدیل مواد زائد

2- تولید مواد زائد

6- حمل و نقل

3- جابجائی، جداسازی، ذخیره و پردازش در محل تولید

7- دفع

4- جمع‌آوری

8 - مراقبت‌های بعد از دفع

 

 

 

 

 

 

شکل شماره (2) شماتیک جریان مواد زائد مرتبط با عناصر موظف در مدیریت پسماند را در یک جامعه پیشرفته نشان می‌دهد.

کاهش در مبدا

تولید مواد زائد

جابجائی، جداسازی، ذخیره و پردازش در محل

جمع‌آوری

جداسازی، پردازش و تبدیل مواد زائد

حمل و نقل

دفع نهائی

شکل 2 شماتیک جریان مواد زائد مرتبط با عناصر موظف مدیریت مواد زائد جامد در یک جامعه پیشرفته (7)  

 

 

 


همانطوری که در شکل نشان داده شده است برای حل بعضی از مشکلات خاص، عناصر موظف در مدیریت پسماند به منظور دستیابی به توسعه پایدار با هم ترکیب شده و مجموعه‌ای بنام مدیریت یکپارچه پسماندهای جامد را به وجود می‌آورند. ( ISWM)

( ISWM) عبارت از انتخاب و کاربرد تکنیک‌ها، فناوري‌ها و برنامه‌های مدیریت مناسب جهت دستیابی به اهداف مدیریت خاص پسماند می‌باشد که توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا[6] ( USEPA)طراحی شده است که درآن مدیریت جامع پسماند[7] ( IWM) را حول چهار محور معرفی نموده است که بر اساس اولویت عبارتند از:

  1. 1)کاهش در مبداء[8][9]
  2. 2)بازیافت[10][11]
  3. 3)احتراق مواد زائد[12] و تبدیل شیمیائی مواد زائد
  4. 4)دفن بهداشتی[13]

عناصر غالب موظف در سامانه مدیریت پسماند در ایران دارای چهار عضو تولید، ذخیره در محل، جمع‌آوری و دفع می‌باشد. (7)

مدیریت پسماند:

   با طراحی برنامه‌های مدون مدیریت پسماند و کاهش ضایعات موجود در پسماندهای شهری و کشاورزی، ایران را به منظور رسیدن هرچه زودتر به آرمانهای توسعه پایدار می‌توان هدایت نمود، زیرا دستیابی به کاهش ضایعات تولید عملاً ما را از عوامل تولید اضافی بی‌نیاز می‌کند. با توجه به وضعیت خاص پسماندها در ایران مدیریت پسماند، عوامل تشکیل دهنده و روش هدایت آن به منظور استفاده بهینه از انرژی نهفته در ضایعات در دو بخش پسماندهای جامد شهری و پسماندهای کشاورزی مورد بحث قرار داده می‌شود.

به منظور مدیریت پسماندهای بخش کشاورزی، شناخت فعالیت‌های دقیق فیزیولوژیکی گیاهان به عنوان تولیدکننده انرژی شیمیائی از نور خورشید که بر زمین می‌تابد و تولید یک محصول برخوردار از استاندارد‌های لازم با استفاده بهینه از تمامی توان‌های موجود، و شناخت مکانیزم‌های موجود در محصول برداشت شده به عنوان یک موجود زنده که به فعالیت‌های متابولیکی خود تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده ادامه می‌دهند (6)، اطلاعات مفیدی در اختیار هر پژوهشگر قرار می‌دهد، که از آنها به منظور دستیابی به بهترین شیوه مدیریت پسماند کشاورزی می‌توان بهره‌برداری نمود.

     در برنامه‌های تدوین شده به منظور مدیریت پسماندهای کشاورزی اتخاذ روشهائی که باعث کاهش ضایعات در مبدا گردد از اولویت اساسی برخوردار بوده که تعدادی از عوامل کاهنده پسماند به شرح زير مطرح می‌گردد: (5)

1 انتخاب رقم مناسب

6 تیمارهای پیش سرما دهی

2- شدت نور

7 کنترل عوارض پاتولوژیکی

3 آبیاری

8 فناوري انبارداری

4 مدیریت تغذیه

9 فناوري بسته‌بندی

5 زمان برداشت محصول

10 جابجائی محصول

روشهای موثر در کاهش ضایعات کشاورزی به شرح زير ارائه می‌گردد:

1 استفاده از زيست‌فناوري

7 تمرکز زنجیره محصولات غذائی

2- استفاده از نانو فناوري

8 مدیریت قوی و متمرکز

3 استفاده از انرژی هسته‌ای

9 ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی

4 اصلاح ساختار از تولید تا مصرف 

10 برنامه و سیاستهای اقتصادی دولت

5 پیش‌آگاهی‌های هواشناسی

11 آموزش زنان روستائی

6 رضایت مصرف‌کننده

12 - فعالیتهای پژوهشی

 

    در بخش پسماندهای جامد شهری ایران که بالغ بر 70 درصد آن را مواد آلی تشکیل می‌دهد نیز استفاده از مکانیزم‌های کاهش پسماند در مبدا اصولی‌ترین راه کاهش ضایعات می‌باشد. که با استفاده از این مبنا نیازهای مختلف خانواده به نحوی تدارک دیده می‌شود که به منظور دستیابی به توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست حداقل پسماند تولید گردد. توجه به پاره‌ای از ارکان مدیریت پسماند که حائز اهمیت می‌باشد عبارتند از:

  1. 1.دسترسی به داده‌های آماری موثق که بیانگر وضعیت پسماندها باشد. (4 )
  2. 2.تقویت نقش مردم بومی یکی از اصول اساسی توسعه پایدار است این مشارکت در تمام مراحل توسعه اعم از اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی و سیاسی برای تضمین پایداری ضروری است (8) برای دسترسی به اهداف مدیریت پسماند باید مردم جامعه و یا محله در فرایند مدیریت دخالت داشته باشند، در این مرحله شناسائی ساختار جمعیت محله از ضروریات است.
  3. 3.نقش زنان در تحقق توسعه پایدار بسیار منحصر به فرد و اساسی است. بنابر اصل بیستم بیانیه ریو «بانوان سهمی حیاتی در نحوه بهره‌برداری و توسعه زیست‌محیطی دارند، لذا مشارکت همه جانبه آنها برای دستیابی به توسعه پایدار ضروری است» بنابرین در مدیریت پسماند، زنان به عنوان مدیران خانه اساسی ترین نقش را در کاهش در مبدا و استفاده مجدد ایفاء می‌نمایند. که در صورت تداوم در این رویکرد اساسی می‌توان به اهداف بلند مدت مدیریت پسماند دسترسی پیدا نمود. (8)
  4. 4.مدیریت مواد به شکلی باشد که سه اصل مصرف کمتر (مخصوصاً به صورت مواد خام)، افزایش میزان بازیافت و استفاده مجدد در آن رعایت شده باشد (7) به عنوان نمونه علت اصلی وجود زیاد مواد آلی در پسماندهای شهری ایران را باید در شرایط اقتصادی و اجتماعی هر محل بررسی نمود ولی اساسی‌ترین علت زیاد بودن این مواد این است که اکثر سبزیجات و میوه‌جات از قبل تمیز نشده و همچنین از خورد کن مواد غذائی در آشپزخانه‌ها استفاده نمی‌شود.
  5. 5.در فرهنگ اسلامی، برپایه و اساس موازین شرعی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از مناظر گوناگون بر پرهیز از اسراف تأکید گردیده و حفظ منابع و موهبت‌های خداوند همواره مورد توجه قرارگرفته است (8). با عنایت به موارد فوق ضرورت دارد که کلیه دستگاههای اجرایی، سازمان صدا و سیما وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌های خود را بر اساس قانون مدیریت پسماند بنحوی تنظیم نمایند که با معرفی آیین‌نامه‌ها، برنامه‌های اطلاع‌رسانی، آموزش و ابلاغ ضوابط اجرائی امکان اجرای مدیریت پسماند فراهم گردد، تا بر اثر اجرای برنامه یاد شده شاهد باشیم بخش تولید و مصرف‌کننده پسماند کمتری ایجاد نماید، تسهیلات لازم برای تولید و مصرف کالاهایی که بازیافت آنها سهل‌تر است، فراهم شود و تولید و واردات محصولاتی که دفع یا بازیافت پسماند آنها مشکل‌تر است، محدود شود و استفاده از مواد اولیه باز یافتی در تولید گسترش یابد. (11)

تبدیل بیولوژیکی[14]

با استفاده از این روش تولید کمپوست، تولید مواد شبه هوموس و متان بدست می‌آید. تبدیل بیولوژیکی بسته به وجود اکسیژن به دو صورت هوازی و بی‌هوازی انجام می‌شود:

تبدیل بیولوژیکی هوازی:

در این روش ضایعات به مواد پایدار هوموس مانند بنام کمپوست تبدیل می‌شود. که برای استفاده گیاهان مفید می‌باشد؛ و با توجه به نوع مواد زائد به صورت زیر است: (7)

  • کود سازی از مواد زائد باغبانی در تاسیسات مرکز
  • کود سازی مواد زائد شهری
  • کود سازی زائدات غذائی و زائدات باغبانی در محیط خانگی (کمپوست خانگی)[15]
  • کمپوست مشترک[16] قسمت آلی MSW و لجن تصفیه خانه فاضلاب (7)

تجربیات نشان داده که بهترین انتخاب برای مواد قابل کمپوست عبارتند از خرده‌های علف، برگ، چمن، علف خشک، ضایعات کشاورزی، پسماند سبزیجات، علف‌های هرز غیر سمی، فضولات دامی، بقایای هرس باغی، خاک اره و دیگر ترکیبات مشابه می‌باشد. (5)

تبدیل بیولوژیکی بی هوازی:

با استفاده از این روش (هضم بیولوژیکی) متان و هوموس تثبیت شده بدست می‌آید (7)، در استفاده از این روش اگر هدف بازیابی انرژی بطریق تولید گاز بیولوژیکی باشد تحت عنوان هضم بی هوازی یا گاز سازی بیولوژیکی اتلاق شده که حاصل این فرآیند تولید گازی است که 99 درصد آن متان و co2 می‌باشد. (7)

تولید كرم‌پوسال (ورمی‌کمپوست):  

كرم‌پوسال یک کود بیو ارگانیک است که حاصل فرآیند نیمه هوازی است، که با مساعدت گونه‌هایی خاص از کرم‌ها، قارچها، باکتریها و اکتینومیستها بوجود می‌آید. كرم‌پوسال مواد حاصل از رشد کرم‌ها بوده که پس از دفع شدن از سامانه گوارش این موجودات در طبیعت باقی می‌ماند، كرم‌پوسال شامل فضولات کرم، مواد آلی تجزیه شده و اجساد کرم‌ها می‌باشد. (7)

 

 

تولید تی کمپوست:

     تی کمپوست عبارت است از مایعی که از کمپوست تخمیر شده خارج می‌گردد یا به عبارتی آبی است که بواسطه فعالیت ارگانیسم‌ها از کمپوست حاصل می‌شود.

اگر تی کمپوست هنگام مصرف کاملاً رسیده باشد عصاره کمپوست[17] و شیرابه کمپوست[18] فاقد عوامل پاتوژن می‌باشد و به علت وجود میکرو ارگانیسم‌های هوازی به عنوان کنترل کننده عوامل بیماری زا گیاهان و کودهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (7 و 3)

بازیافت:

ضایعات کشاورزی یکی از ارکان تولید در محصولات کشاورزی، که با اعمال مدیریت صحیح در بازیافت، پسماندها جهت مصارف صنعتی مورد پردازش قرار گرفته و سپس به محصولات جدید یا مشابه تبدیل می‌گردد. بازیافت معمولاً به عنوان یک فعالیتی شناخته می‌شود که جهت حفظ منابع و انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (4) نمونه‌های اندکی که به آنها اشاره می‌شود فقط بیان کننده اهمیت مواد بازیافت شده از محصولات کشاورزی می‌باشد: (5)

*تولید چوب از ضایعات باقی مانده در گیاهانی که داراری هرس سالانه می‌باشند، همانند انگور، کیوی و ...

*استفاده از الیاف طبیعی در کامپوزیت همانند الیاف موز برای ساخت بدنه خودرو در برزیل

*تولید پروتئین تک یاخته‌ای از ضایعات کشاورزی

*تولید ژلاتین از استخوان گاو، ضایعات شیلات و... برای مصرف در داروسازی و عکاسی

*تولید لاکتوز، کازئین و... از آب پنیر جهت مصرف در صنایع غذائی و داروسازی

*استفاده از شلتوک برای تصفیه تکمیلی فاضلاب صنعتی (حذف فلزات سنگین)

*استفاده از ضایعات برنج در صنعت ساختمان

تبدیل شیمیائی:[19]

تبدیل شیمیائی معمولاً با تغییر فاز (جامد به گاز، جامد به مایع و...) همراه است (7). فرآیندهای اصلی تبدیل شیمیایی عبارتند از:

  • احتراق برای تولید بخار و الکتریسیته
  • پیرو لیز[20] برای تولید سوخت جامد، مایع و گاز مصنوعی
  • تبدیل به گاز[21] برای تولید یک سوخت مصنوعی

تبدیل فیزیکی[22]

در تبدیل فیزیکی برخلاف تبدیل بیولوژیکی و شیمایی، عمل تغییر فاز اتفاق نمی‌افتد. روش‌های تبدیل و تغییر شکل فیزیکی مواد زائد عبارتند از 1-جدا سازی اجزاء[23] 2-کاهش مکانیکی حجم[24] 3-کاهش مکانیکی اندازه[25] می‌باشند. (7)

سوزاندن:

استفاده از این روش نیازمند سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری بالا و و همچنین به اپراتور مجرب جهت بهره‌برداری مناسب نیاز دارد و توان بالایی در ایجاد آلودگی در شرایط بهره‌برداری نامناسب دارد که در ایران توجه کمتری به روش سوزاندن بعنوان یک روش دفع معطوف گردیده است. (4)

دفن:

اگر چه دفن آخرین گزینه در سلسله مراتب مدیریت پسماند است ولی در کشورهای در حال توسعه دفن پسماندها یک روش معمول مدیریت ضایعات می‌باشد. این روش 83 درصد کل MSW تولید شده در ایران را به خود اختصاص می‌دهد که علت اصلی اتخاذ این روش را در هزینه کم ساخت و بهره‌برداری محل‌های دفن و وجود فضای در دسترس قابل ملاحظه برای محل‌های دفن می‌باشد. (4)

برنامه و سیاست‌های دولت

امروزه پسماندهای عادی و کشاورزی در کشورهای توسعه یافته منبع اصلی تامین مواد مختلف برای صادرات به کشورهای در حال توسعه است. در این کشورها برنامه‌ها و سیاست‌های دولت به سمتی سوق پیدا نموده که با مدیریت بهینه پسماند بدنه کشور به سمت توسعه پایدار هدایت شود. برای این منظور استفاده از مشوق‌ها، اهرم‌های قانونی و اخذ مالیات‌های سنگین جامعه را به سمت تقویت عناصر موظف در سامانه مدیریت پسماند سوق می‌دهد.

در بخش پسماندهای کشاورزی برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت مشتمل بر برنامه‌های زير یکی از موثرترین عوامل تاثیرگذار در کاهش ضایعات است. (5)

  • کنار گذاری کشت محصولی که مازاد شدید تولید دارد.
  • سیاستهای کاهش هزینه داد و ستد
  • اجرای سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی
  • افزایش کیفیت بسته‌بندی
  • انجام بازاریابی مناسب 

در ایران قانون مدیریت پسماند‌ها به منظور تحقق اصل 50 قانون اساسی و به منظور حفظ محیط‌زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها در سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در سال 1384 توسط هیئت دولت تصویب شده است. قانون مدیریت پسماند تنها قانون جامع و مدون در خصوص مدیریت پسماند است که تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و تمام شرکت‌ها، مؤسسه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، موظفند مقررات و سیاستهای مقرر در این قانون را رعایت کنند. به موجب این قانون مسئولیت تامین و پرداخت بخشی از هزینه‌های بازیافت بر عهده تولیدکنندگان پسماند قرار گرفته است. مدیریت اجرائی کلیه پسماندها (به غیر از صنعتی و ویژه) به عهده شهرداری و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری به عهده بخشداریها می‌باشد. مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه را نیز به تولید کننده ضایعات محول نموده است. (11)

نتیجه گیری:

در هنگام تعریف کمیسیون برونت لند[26]  از توسعه پایدار، در تعریف کشاورزی پایدار یک متغییر جدید نیز وارد گردید و آن این بود که مدیریت مواد زائد نه تنها باید کارآمد،  بلکه پایدار هم باشد. سالانه میلیونها تن ضایعات مختلف کشاورزی، دامی و شهری در سطح کشور تولید می‌شود، که در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی از پسماندها و نحوه مدیریت آن با در نظر گرفتن سیاست‌های تعریف شده در ایران در اختیار قرار داده شود تا با آسیب‌هایی که ضایعات کشاورزی بر اقتصاد کشور وارد می‌نماید بهتر برخورد نماییم.

مدیریت پسماندهای کشاورزی با بهره جستن از آخرین دستاوردهای علمی و فناوري تصمیم به افزایش تولید، کم نمودن واردات و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی دارد تا سطح خطرپذيري را در تولید و فروش محصولات کشاورزی به حداقل ممکن برساند. نقش دولت برای تحقق این مهم و وظایفی که برای سازمانهای مختلف تعریف نموده است از طریق اعمال سیاست‌هایی همسو با کشاورزی پایدار، به منظور کاهش پسماندهای کشاورزی بسیار مهم بوده و جامعه را به سوی استفاده از تمامی توان‌های موجود به منظور تحقق کشاورزی پایدار بر اساس اتخاذ تصمیم‌های مشترک که از تعامل میان ذینفعان (در اینجا کاربران و مدیران منابع طبیعی) جهت دستیابی به پایداری حاصل می‌شود رهنمود می‌نماید. مسیری که عبور نمودن از مراحل آن نه تنها ما را در رسیدن به عناصر و ابعاد ضروری کشاورزی پایدار از جمله حفاظت محیط‌زیست، مطلوبیت اجتماعی و سود آوری اقتصادی رهنمود می‌سازد (1).بلکه کمک حال ارزنده‌ای برای ما در پاسخگویی به نسل آینده خواهد بود.

 

 

 

 

 

منابع:

  1. 1)الهیاری «محمد صادق» ترویج کشاورزی در بستر پایداری، جزوه آموزشی
  2. 2)بسیم «شکوفه»، قربانپور «سجاد» دسته‌بندی زايدات کشاورزی از نظر منشاء تولید و راههای بازیافت آنها، نواندیشان بازیافت

http://bazpasmand.ir/index.php?option=com_content&;view=category&id=27&Itemid=23

  1. 3)تفقدی نیا «بهرام»، کمالپور «محمد» چای کمپوست، مرکز نشر سپهر،1386
  2. 4)حسنوند «محمد صادق»، نبی زاده «رامین»، حیدری «محسن»، آنالیز پسماندهای جامد شهری در ایران، مجله سلامت و محیط، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی بهداشت محیط ایران، دوره اول، شماره اول، پاییز 1387، صفحات 9 تا 18
  3. 5)خزائلی «شهاب»، پسماندهای کشاورزی و راهکارها، نشر نصوح، اسفند 1387
  4. 6)خوشخوی «مرتضی، » شیبانی «بیژن» روحانی ایرج «تفضلی عنایت الله» اصول باغبانی، انتشارات دانشگاه شیراز، بهمن 1371
  5. 7)ززولی «محمد علی»، باقری اردبیلیان «مریم»، قهرمانی «اسماعیل»، قربانیان اله آباد «مهدی» اصول فناوری تولید کمپوست، انتشارات خانیران چاپ اول پاییز 1388
  6. 8)شبیری «سید محمد»، صابری صحنه «مژده»، مدیریت پسماندها، جزوه آموزشی محیط‌زیست، شهرداری منطقه دو شهر تهران،

 http://bazyaft2.ir/index.php?option=com_content&;task=view&id=32&Itemid=1

  1. 9)عابدین زاده «فریماه»، منوری «سید مسعود»، بررسی مدیریت پسماندها در شهر صنعتی رشت، مجله علوم محیطی، سال چهارم، شماره چهارم، تابستان 1386، صفحات 101 تا 118
  2. 10)فر محمدی «سیف اله»، سلجوقی «خسرو» آموزش روشهای تهیه کمپوست و كرم‌پوسال، متن کامل کتاب آموزشی (( طبیعت یاری با مدیریت مواد زاید ))، وبلاگ دفتر امور زنان روستائی و عشایری وزارت جهاد و کشاورزی

http://amozeshecompost.blogfa.com/post-5.aspx

  1. 11)قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرائی آن مصوب مجلس شورای اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

Defining the strategic waste management in the Iranian economy

Masood Goldoost Azary1 Jafar Azizi2 Hamidreza Alipour3 Khosro Saljooghi4 Abbasali Mohammadnejad5

Abstract

Our country in terms of per capita waste production in the world located in the upper category, this high power unfortunately has not yet coupled with appropriate technology. in order to manage the municipal solid waste in each area more than anything else that requires reliable data and information using the criteria and procedures can be performed in planning the design of waste management. Studies performed in the total waste of iran has indicated that only 6% of municipal waste recycled And 10% is converted into compost ,characteristics of urban waste of iran is very similar to the  characteristics of urban waste in Low-income countries and the Common characteristic is that it contains too much organic matter. If you add the specific Stats of agricultural waste in the city managements does not consider it can cause a potential that also has plenty of variety and expanse In this article the importance of waste management and its critical role in sustainable development will be considered, Categories in which to achieve its aspirations should produce less waste through culture building, use of recyclable materials or compost to be the cornerstone principles of waste management Especially the agricultural part  up of existing powers in this part through importance to main sustainable development headquarters Such importance to the role of women and strengthening the role of indigenous people... In order to protect environmental resources are exploited to act

Keywords: Municipal Solid Waste, Agricultural Waste, Waste Management.Compost, Sustainable Development

 

 

 

  1. 1.msc agricultural management, Department of Agricultural Management, Islamic Azad University, Rasht Branch این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید "> این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  2. 2. Associate Professor of agricultural economics, Department of Agricultural Management, Islamic Azad University, Rasht Branch
  3. 3.Assistant Professor of Islamic Azad University, Rasht Branch, Iran
  4. 4.
  5. 5.msc agricultural management, Department of Agricultural Management, Islamic Azad University, Rasht Branch

 

 



[1] (MSW) Municipal Solid Waste

[2](WHO)World Health Organization

[3] ( ISWM) Integrated Solid Waste Management

[4] Solid Wastes

[5] Garbages

[6] United States Environmental Protection Agency

[7] Integrated Waste Management

[8] Source Reduction

[9] Reuse

[10] Recycling

[11] Composting

[12] Combustion ,waste Transformation

[13] Land filling

[14] Biological Transformation

[15] Backyard composting

[16] Co – composting

[17] Compost extract

[18] leachate Compost

[19] Chemical Transformation

[20] Pyrolysis

[21] Gasification

[22] Physical Transformation

[23] Component Seperation

[24] Mechanical Volume Reduction

[25] Mechanical  Reduction Size

[26] Brount Lana

محصولات جدید شرکت پدیده کشاورزی

 

به زودی  محصول جدید :  رنگ مخصوص کندوی زنبور عسل

چسب باغبانی و هرس  با فناوری نانو

 چسب محافظتی تنه درختان پدیده  

با تکنولوژی نانو 

 ضد قارچ ، باکتری ، جلبک ، ویروس ،

 "آنتی تارلو "

زئوزران

 ادامه مطلب